Bladvanger voor trommel?

Started by AquaKoos, August 12, 2020, 13:23:46 PM

Previous topic - Next topic

AquaKoos

Ik heb een vraag mbt de filterlijn tbv mijn toekomstige vijver.
Mijn idee is om de filterlijn als volgt op te bouwen:
1. Een bladvangerbak met 4 ingangen ( 2x skimmer en 2x drain moet er op) en 4 uitgangen ( zo worden ze aangeboden) in de bak zit een grove zeef en beluchting
2. Hierachter een trommelcombi met bwb en matten (flow 25m3)

Wie heeft zoiets draaien met een bladvanger ervoor? Is er een andere optie om grofvuil/blad op te vangen met 4 ingangen en 2 of  3 uitgangen ( 1 om te spoelen en 2 richting/ 1 richting trommel)  Ik vind de bladvanger best prijzig, zie ze aangeboden voor rond de 700 euro.

Kortom .... benieuwd naar andere inzichten en tips.




Madinees

Kun je niet een grote skimmer nemen? Met voldoende flow en goede plaatsing van skimmer zal blad niet zinken lijkt me.

Budeltje

Ik lees op andere fora wel eens ooit dat mensen gebruik maken van een bezinkput. Dit wordt volgens mij meer in België gebruikt om het grof vuil af te vangen.

AquaKoos

Wat is dan een grote skimmer? Ik denk aan twee 20cm skimmers. Heb best wat bomen in de tuin. Vooral veel fruitbomen en een hoge Ginkgo Bilboa op meter of 4 van geplande vijverlocatie. Daarnaast kweken mijn buren allerlei bomen. Heb dus best wat aan blad in de buurt. Zo' n skimmermandje is snel vol denk ik. Ook wil ik evt. draadalg opvangen en liever niet in de trommel.

Madinees

Ik heb wel eens van die grote wandskimmers gezien (voor zwembaden denk ik) met een grote mand erachter.
Sommigen hebben zelfs een ingebouwde zeef volgens mij. Zou daar eens naar kijken.

Als echt heel veel blad hebt dan is een bladvanger natuurlijk gewoon wel een goed idee.

Bas42

Ik heb ook redelijk wat blad in de tuin en heb geen bladvanger. Overigens denk ik dat een bladvanger voor een trommel met veel blad wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Moet hier in de herfst voordat de kap erop gaat altijd een paar weken meerdere keren per week de trommel even leeg maken omdat er teveel blad in komt en het niet meer afgevoerd krijgt met spoelen. Trommel zit dan helemaal vol. Overigens doet de skimmer daarbij prima zijn werk. Bij sommige merken combi's heb je overigens de mogelijkheid voor een geintegreerde bladvanger ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

AquaKoos

Een geintegreerde bladvanger zou zeker  handig zijn 😁. Tips mbt merk? Zelf nog niet gevonden ondanks veel speurwerk. Of is dit maatwerk?
Zou graag een bladvanger-trommel-bwb-matten combi hebben. Nu kan alles wellicht wel  worden  maar kost ook met beetje pech de hoofdprijs.  Staatsloterij was 5 euro afgelopen keer 😂 dus daar moet ik het niet van hebben.

Bas42

Quote from: AquaKoos on August 14, 2020, 13:36:57 PM
Een geintegreerde bladvanger zou zeker  handig zijn 😁. Tips mbt merk? Zelf nog niet gevonden ondanks veel speurwerk. Of is dit maatwerk?
Zou graag een bladvanger-trommel-bwb-matten combi hebben. Nu kan alles wellicht wel  worden  maar kost ook met beetje pech de hoofdprijs.  Staatsloterij was 5 euro afgelopen keer 😂 dus daar moet ik het niet van hebben.
Er zijn meerdere merken die maatwerk kunnen leveren maar van de Red Label weet ik zeker dat ze een bladvanger hebben ontwikkeld (volgens mij zowel extern als intern). tevens hebben deze combi's met trammel, bwb en matten en/of trickle. Ook van John de Leur / Chikara koi weet ik dat maatwerk mogelijk is.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

AquaKoos

Vandaag wat tijd genomen om even richting N-Brabant te rijden. Diverse trommelcombi's gezien. Aparte bladopvang werd inderdaad aangeraden. Veel nuttige info gehad. Zijn beste afmetingen die comb's 😳 heb gelukkig ruimte in de beoogde put. Prijstechnisch gezien in de uitvoering die ik zou willen incl. bladopvangunit toch richting 4000 euro. Das best stevig.   Komt nog eea bij voor uvc en pompen.  Heb gelukkig nog ff de tijd om keuze te maken.

johnlith

ik heb ook een bladvanger. echt ideaal. niet te missen.

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Stefan V

John  je hebt een fascinerende installatie! In het echt kunnen zien en dan is het nog veel mooier!  :y:
Nu twijfel ik dus ook om er een bladvanger voor te zetten.

Bas42

Krijg je geen spijt van Stefan. Ik zou het met een nieuw filter ook doen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

AquaKoos

Ik ga het zeker doen als ik straks ga bouwen. Scheelt m.i. Veel zooi in de trommel en handig om ook te gebruiken om de leidingen te spoelen. Zie je ook wat daar uit komt.

Perry

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het ook doen als je bomen in de buurt hebt staan