News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Even introduceren

Started by AquaKoos, August 10, 2020, 22:26:48 PM

Previous topic - Next topic

AquaKoos

Hallo, even voorstellen. Na diverse jaren zonder vijver, de vorige ging er 5 jaar geleden uit, gaat er weer een vijver komen. De vorige was een beetje natuurlijke vijver die bij ons huis lag toen we het 13 jaar geleden kochten. Moest er uit ivm een stevig lek en omdat de vijver bijna aan het huis lag. Dat gaf teveel zooi. Inmiddels druk met allerlei plannen. Voorlopig is het plan om, twee vijvers aan te leggen. DeE te koppelen middels een waterval. De eerste vijver iets van 7m3 en de tweede ongeveer 15m3. Opbouw van sandwichpanelen met stapelblokken ombouw. De kleinste van de twee krijgt een meer 'groen' uiterlijk. Veel planten dus en als bewoners diverse soorten uit Noord Amerika ( shinersoorten). De tweede vijver wordt meer een koivijver, met weinig planten minimaal 1.50 diep. Op de twee vijver komt een trommel, met bwb en matten. In beide een bodemdrain en skimmer. In de koivijver is de drain belucht.  Dit is het voorlopige idee maar ik lees veel en doe wellicht nog wat ideetjes op. O ja de filterruimte ligt aan een van de vijvers, iets erboven en zal ook gaan dienen als terras.  Het enige is dat het realiseren gaat samenhangen met de renovatie van onze tuin. Ik hoop dat ik ergens Q2.2021 kan starten met dit hele project. Moet dus nog even geduld hebben helaas. Maar goed heb ik lekker de tijd om ideetjes op te doen. Oh ja ik woon in de Betuwe. Ik beloof dat als het zover is ik van dit project verslag ga doen.
#blijfgezondenlaatzezwemmen

Perry

Welkom

Hier houden we wel van om zoiets te gaan volgen
Dus last tegen die tijde de foto's maar langs komen
Als er vragen zijn stel ze dan gerust dat doem wij ook  ;)

Aan wat voor soorten moet ik denken voor de 7 kubs vijver

Fredb


Bas42

Gaaf plan om twee vijvers te combineren en middels een waterval te verbinden. Geeft idd ook mooie mogelijkheden om de vijvertypen te combineren (natuurlijke vijver icm koivijver. Misschien nog een leuk idee voor de toekomst idd. Heel veel success en leuk project om hier op het forum te volgen. Dus laat die foto's maar komen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

AquaKoos

Quote from: Perry on August 11, 2020, 00:23:56 AM
Welkom

Hier houden we wel van om zoiets te gaan volgen
Dus last tegen die tijde de foto's maar langs komen
Als er vragen zijn stel ze dan gerust dat doem wij ook  ;)

Aan wat voor soorten moet ik denken voor de 7 kubs vijver


Ik denk bijvoorbeeld aan de Notropis Chrosomus, de Chrosomus Erythrogaster, de Cyprinella Jutrensis en de Protomyzon Pachychilus en de Chinese Deze zwemmen inmiddels al wat jaar in diverse vijvers in NL. Kunnen prima tegen kouder water (graad of 4), sommigen kweken dan ook in de vijver en de meesten zijn scholenvis.


Bas42

Grappig. Geen alledaagse vijvervissen. Heb even gegoogled. Met het stigen van de watertemperaturen de laatste jaren zullen deze soorten idd ook steeds beter buiten overwinteren. Ben je niet bang dat deze visjes alsnog met je waterval in de grote vijver gaan belanden waar de koi zich mogelijk tegoed zullen doen aan de kleinere exemplaren. Tevens zul je op moeten passen met bodemdrains, skimmers e.d. aangezien deze visjes makkelijk meegezogen zullen worden en in het filter belanden. En je flow knijpen is niet verstandig aangezien je koi een behoorlijke flow nodig hebben ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

AquaKoos

Ben nog aan het bedenken hoe ga voorkomen dat de waterval beide delen gaat vermengen wat vis betreft. Als datnuberhauptnzou lukken. Idee is wellicht een rvs overloop te laten maken met soort opstaand schotje met gaatjes van bijvb. 5 mm of iets  groter.  Zou dan mogelijk moeten zijn het schotje er in te schuiven om ook evt. te reinigen. Moet ook weer niet teveel flow tegenhouden. Wil zo wie zo twee terugvoer lijnen bouwen, met aparte pomp op elke lijn, de beide vijvers in. Net als dat ik wil kunnen sturen op de aanvoer via drain en skimmer. Skimmer in de vijver zonder koi krijgt rvs deksel met gaatjes ivm de afmeting van de vissen in deze vijver. In de koivijver een gewone, beluchte drain. Gelukkig heb ik nog ff om ideen te verzamelen en uit te werken. Tips en advies altijd welkom.

Stefan V

Leuk plan! Gaaf om te volgen.
Ik had laatst bij iemand in de familie ook gezien dat de vissen via de waterval meegaan naar de onderste bak. Dit hebben ze opgelost door hier een stuk gaas voor te maken. Als je dit mooier zou willen doen kan je misschien kijken naar het rvs gaas wat gebruikt word in bwb filters?


Perry

Je zou de vijver waterval kunnen voeden met een overloop in de hoogste bak
Dan kan je makkelijker er gaas omheen maken

AquaKoos

Rvs gaas is zeker optie ipv een soort schotje. Ga mijn idee zeker voorleggen aan iemand die de overloop kan maken.