News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Bwb opstarten

Started by Zoetekouw, August 09, 2020, 13:10:05 PM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

In de eerste week oktober hoop ik mijn nieuwe vijver te bouwen met een nieuwe combi trommel. Om dan niet met een maagdelijk filter te beginnen ben ik nu vast 40li kaldnes aan het opstarten. In de garage heb ik een bak van 250 liter neer gezet. Deze heb ik gevuld met vijver water. De beluchting wordt verzorgd door een hi flow v30 met een grote luchtschijf. Temperatuur blijft nog lekker hoog door de warmte in de garage. Mocht deze gaan zakken wil ik hem op peil houden door middel van een verwarmingselement. Ik heb bacteriën van bactopower toegevoegd. Als voeding wilde ik huishoud ammoniak gebruiken, maar deze was uitverkocht in de plaatselijke supermarkt. Om het opstarten toch te kunnen beginnen heb er drie maal zelf in staan plassen. Uitstekende voeding:

Zondag 9 aug
Ph 8.7
O2 7.2
Temp
Nh3 >3.00 mgl
No2 1.61
No3 dik boven 140

De kh is boven de 15 ( was een beetje uitgeschoten met de kh+) interessant is dat ondanks de sterke beluchting het zuurstof gehalte niet erg hoog is in verhouding met mijn vijver. Deze is namelijk 8.4m/l. De bacteriën lijken nu dus al enorm hard aan het werk te zijn. De komende tijd ga ik veel meten om te zorgen dat de bacteriën genoeg nh3 tot hun beschikking hebben om  de kaldnes te laten rijpen. Hopelijk heb ik straks weinig tot geen opstart problemen met mijn nieuwe vijver.

Dennis

Ik weet niet of je de nieuwe vijver gaat verwarmen,anders zou ik er voor kiezen om in het voorjaar,als de watertemperatuur naar de 18 graden gaat,ingedraaid filtermateriaal toe te voegen,in de winter doen de bacterieen toch niet zoveel.Ik heb hier een vat met 170 liter water om materiaal in te draaien,ik voeg 2 keer per dag huishoud ammoniak toe,en ververs 2 emmer water per dag om het nitraat niet te veel  te laten op lopen, en af en toe een kwart schepje kh plus.Bacterieen toevoegen doe ik niet, die zitten in het kraan water.

Zoetekouw

Nieuwe vijver verwarmen gaat niet gebeuren. Goede tip om in de winter ook wat in de opstart te zetten. Dit kan dan mooi de hele winter pruttelen!

Bas42

Zorg wel dat je nuchter bent als je urine gebruikt om filter op te starten .... anders heb je dronken bacterien ..... ;) :D 8) :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter