News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Eiwitafschuimer

Started by Zoetekouw, August 01, 2020, 20:20:54 PM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

Eiwitafschuimer, Wie heeft er wel één en waarom. En wie heeft er geen, en waarom. Ben benieuwd naar de voordelen en welke er gebruikt worden. Heb er nu zelf één van k&d opstaan waar ik ongeveer 6000l/h door laat gaan. Voor de gein eens met de Hanna een nh3/nh4 meting gedaan van het afvalwater. Kwam op 3mg/l!

Madinees

Quote from: Zoetekouw on August 01, 2020, 20:20:54 PM
Eiwitafschuimer, Wie heeft er wel één en waarom. En wie heeft er geen, en waarom. Ben benieuwd naar de voordelen en welke er gebruikt worden. Heb er nu zelf één van k&d opstaan waar ik ongeveer 6000l/h door laat gaan. Voor de gein eens met de Hanna een nh3/nh4 meting gedaan van het afvalwater. Kwam op 3mg/l!

Dat is interessant te lezen, wist ik niet! Dacht het alleen maar wat eiwitten eruit haalde, en dat als je je water goed op orde hebt er weinig aan hebt. Blijkbaar haalt het dus ook ammonia en nitriet uit het water. Nadeel vind ik dat je ze niet gravity kunt plaatsen en het stroomverbruik. Interessant, ik ga deze volgen.

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

jeroen88

ik zit al een tijdje te denken aan ozon.
en had een afspraak om mooi systeem over te nemen  met eiwitafschuimer.  helaas verkocht de man alles 1 dag voor ik zou komen. 

nu kocht ik via a&a   de ph-orp controller.
en wilde ik zelf de sander fresskim 200 eiwitafschuimer namaken.   
en beginnen als afschuimer mocht het nog nodig zijn kan er altijd nog ozon op. 
ik kan alleen nergens meer de maten van de afschuimer vinden om na te maken zeg maar 

weet iemand waar ik die kan vinden op het www.

Perry

Er zit toch filtermateriaal in zo'n eiwit afschuimer
Dan zou het dus is het ook een deel biologisch filter

mtsry1968

Quote from: jeroen88 on February 01, 2021, 15:03:22 PM
ik zit al een tijdje te denken aan ozon.
en had een afspraak om mooi systeem over te nemen  met eiwitafschuimer.  helaas verkocht de man alles 1 dag voor ik zou komen. 

nu kocht ik via a&a   de ph-orp controller.
en wilde ik zelf de sander fresskim 200 eiwitafschuimer namaken.   
en beginnen als afschuimer mocht het nog nodig zijn kan er altijd nog ozon op. 
ik kan alleen nergens meer de maten van de afschuimer vinden om na te maken zeg maar 

weet iemand waar ik die kan vinden op het www.

De hoofdafmetingen op https://www.aqua-sander.de/en/products/protein-skimmers/freshwater-skimmers-model-fresh-skim.html.
En in de handleiding is een mooie tekening op schaal: https://www.aqua-sander.de/fileadmin/downloads/gebrauchsanweisungen/en/Fresh-Skim_200.pdf.
En in de handleiding van zijn broertje (diameter 300 mm) staan er nog wat extra afmetingen: https://www.aqua-sander.de/fileadmin/downloads/gebrauchsanweisungen/en/Fresh-Skim_300.pdf.

mtsry1968

Zoals ik het begrijp haalt een eiwitafschuimer opgeloste organische materialen uit het vijverwater. Voor zover mijn kennis gaat (ik ben geen bioloog of scheikundige), vallen hormonen daar ook onder. Is daar enige ervaring / kennis in deze groep mee?

jeroen88

mtsry1968 bedankt voor de linkjes.
ik heb al een hoop onderdelen binnen.
en denk dit weekend te beginnen met knutsellen.  zal mijn best doen fotos te maken en een topic te maken hoe ik de skimmer gemaakt heb.   en  hopelijk werkt die dan net zo goed als het origineel. 

ik heb wel gehoord en gelezen dat ozon en eiwit afschuimer  feromonen verwijderd.

mtsry1968

Quote from: jeroen88 on February 19, 2021, 14:17:51 PM
ik heb al een hoop onderdelen binnen.
en denk dit weekend te beginnen met knutsellen.  zal mijn best doen fotos te maken en een topic te maken hoe ik de skimmer gemaakt heb.   en  hopelijk werkt die dan net zo goed als het origineel. 
Daar moet je niet aan twijfelen zolang er een voldoende lange contacttijd is. Er moet toch een reden zijn waarom die dingen zo groot zijn :D.

Zoetekouw

Ik zat eens te denken, doet een eiwit afschuimer ook iets met de orp? Zo ja, is het een idee om bv de Milwaukee controler op de pomp van de eiwit afschuimer te plaatsen.

Zoetekouw

Soms moet je even verder kijken voor het antwoord. Lees net het artikel van Theo en daar staat het antwoord gewoon in.