News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Draadalg

Started by Albert-jan, July 25, 2020, 11:54:19 AM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Heb dit seizoen nogal veel last van draadalgen en wil hier graag vanaf. Zit hoofdzakelijk aan de bovenrand 40cm van de vijver en op de bodem naar de drain toe gezogen. Dit alles al zoveel mogelijk handmatig weggehaald.

Wat is nu precies de oplossing om deze verder goed te bestrijden, ik lees van alles namelijk. Hoofdzaak is nu het meeste weghalen wat ik ook doe maar een week later is het er weer zeg maar.

Wat kan ik nog meer doen op natuurlijke manier dus zonder poedertjes erin.

Of is dit echt nodig zodat ze afsterven en afgevoerd worden door het filter?

Lees ook dat de hardheid omhoog brengen helpt, maar denk dat het hier al te laat voor is.

Heb al een schaduwdoek en eigenlijk niks veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Wie heeft de oplossing om het zo goed mogelijk aan te pakken ik hoor het graag  ;)

10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Een heel lasting onderwerp. Je geeft zelf al een paar dingen aan die je kunt doen zonder peodertjes. Op facebook zijn poedertjes een doodzonde en wordt je als misdadiger weggezet .... Mijn ervaring is dat er vijvers zijn waarbij draadalg een dusdanig probleem is dat bv bodemdrains verstopt raken met alle problemen van dien (bij een combi loop je dan het risico dat er te weinig toevoer van water is, pompen droog lopen of niet aanslaan vanwege de droogloopbeveiliging, BWB te weinig bewegingsvrijheid heeft etc etc).
Maatregelen kunnen zijn:
- schaduwdoek
- gH verhogen > 10
- extra verversen
- matig voeren
- handmatig verwijderen
- afbouwen visbestand
Maar als je elke dag een halve emmer draadalg moet verwijderen om het beheersbaar te houden en je zodoende een uur staat te ploeteren waarbij het voer al drastisch is teruggeschroefd, een schaduwnet is gehangen en het filter dagelijks problemen geeft dan is een poedertje soms een uitkomst .... En geloof mij dat ik heel veel vijvers zie en heel veel (doorgwinterde) hobbiesten spreek die er net zo over denken. Let wel ik ben geen voorstander van poedertjes. Dus mijn advies probeer het eerst op de natuurlijke manier maar soms gaat het spreekwoord op "nood breekt wet". Succes en veel wijsheid.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ja nood breekt wet begint het wel op te lijken.

Haal elk weekend flinke slierten draadalg weg op de bodem die allemaal richting bodemdrain groeien. Het groeit echt bizar hard. Momenteel de UV 24u aangezet i.pv. 8u omdat ik de bodem niet kon zien en dan zie ik ook niet wat ik weg moet halen en hoeveel het is geworden.

Heb dit nog niet eerder gehad dus waarom het dit jaar nu ineens opkomt geen idee.

Voeren doe ik al weinig naar mijn idee schaduwdoek hangt er al. Bestand afbouwen zie ik niet zitten zijn maar 9 koi op 10 kuub. Al groeien deze wel door natuurlijk en zullen deze meer vervuilen wellicht dat dit een deel van de oorzaak is.

Lastig lastig ik ga door met handmatig wekelijks weghalen wat extra verversen.

To be continued.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on July 31, 2020, 21:32:41 PM
Ja nood breekt wet begint het wel op te lijken.

Haal elk weekend flinke slierten draadalg weg op de bodem die allemaal richting bodemdrain groeien. Het groeit echt bizar hard. Momenteel de UV 24u aangezet i.pv. 8u omdat ik de bodem niet kon zien en dan zie ik ook niet wat ik weg moet halen en hoeveel het is geworden.

Heb dit nog niet eerder gehad dus waarom het dit jaar nu ineens opkomt geen idee.

Voeren doe ik al weinig naar mijn idee schaduwdoek hangt er al. Bestand afbouwen zie ik niet zitten zijn maar 9 koi op 10 kuub. Al groeien deze wel door natuurlijk en zullen deze meer vervuilen wellicht dat dit een deel van de oorzaak is.

Lastig lastig ik ga door met handmatig wekelijks weghalen wat extra verversen.

To be continued.

Dat van zweefalg had ik deze week ook opeens. Maanden de UV niet aan en opeens was de vijver groen terwijl ik niks veranderd heb. Houdt er wel rekening mee dat door doodbranden van je zweefalg je draadalg nu wellicht nog harder gaat groeien!

Albert-jan

Ja klopt inderdaad, zodra het helder genoeg is ga ik de uv weer terug zetten naar 8u het was maar 4u. Het is alsof ik steeds een paar stappen achter loop best irritant. Ga ook nog iets minder voeren een week lang.

Tijdens het weghalen van de draadalg zie ik ook toch wel veel koi poep er tussen zitten wat dus niet wordt afgevoerd naar het filter. Nog een nadeel en verklaard ook wel een beetje waarom ik ammoniak blijf meten ondanks 20% waterwissels.

Draadalg, het is een best irritant te noemen, hopelijk snel onder controle, anders ga ik toch iets anders proberen in de vorm van poeder denk ik.
10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Wat Bas als schreef..Op facebook wellicht taboe maar er wordt meer gebruik gemaakt van poeders dan je zou denken. Ook door doorgewinterder hobbyisten.  zinkoxyde is het toverwoord. Dit werkt heel erg goed en is NIET slecht voor de vissen. Anders dan koper.
Ik gebruik het ook en geen last van draadalg. Gebruik ik het niet ben ik net als jij aan het vechten met die groene slierten..

Succes.

Madinees

Toevallig zag ik deze, een onderzoek naar Zink Oxide in de voeding bij karper. Als je de laatste zinnen leest dan zou ik me inderdaad geen zorgen maken bij af en toe het middel in het water doen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0147651317305195

Bas42

Interessant artikel. Jammer dat ik de pdf niet kan openen (alleen tegen betaling). Interessant dat incidenteel gebruik van zinkoxide in principe niet tot blijvende negatieve effecten leid. Dit is al vaker bevestigd ook door vooraanstaande koi hobbiesten. Uiteraard blijft voorkomen beter dan genezen en moet het streven zijn om de balans in de vijver dusdanig te managen dat zinkoxide in zijn geheel niet nodig is ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Hoi Bas, ik kon het bestand wel downloaden (heb een paar jaar geleden mijn master afgerond en de login werkte nog). Bestand niet verder delen maar alleen voor gebruik hier.

Bas42

Moet ik ook eens bij mijn zoon informeren. Misschien heft hij ook wel een inlogcade die ik kan gebruiken  ;). Maar dank voor je bestand. Interessante kost!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ja als je iemand kent die studeert is dat handig. Zij hebben meestal wel een account op Google Scholar. Staan best veel onderzoeken naar vis (en karper).
Leuk voor de mensen die zich willen verdiepen.

Budeltje

Ik had hier ook dusdanig veel last van draadalg dat het niet meer beheersbaar was. Ik heb er Algisin in gemikt. Dit heeft tegen de draadalgen zeer goed geholpen.

Afgelopen week heb ik ook nog zeewierkalk (maerl) toegevoegd om de GH te verhogen. Hier is de vijver na een paar dagen een flink stuk helderder van geworden.

Bas42

Quote from: Budeltje on August 04, 2020, 09:44:39 AM
Ik had hier ook dusdanig veel last van draadalg dat het niet meer beheersbaar was. Ik heb er Algisin in gemikt. Dit heeft tegen de draadalgen zeer goed geholpen.

Afgelopen week heb ik ook nog zeewierkalk (maerl) toegevoegd om de GH te verhogen. Hier is de vijver na een paar dagen een flink stuk helderder van geworden.
Van Algasin is bekend dat het efficient werkt tegen draadalg maar heb begrepen dat Algasin ook koper bevat. Koper is bijzonder schadelijk op lange termijn voor koi. Het interessante aan zinkoxide is dat het bij beperkt gebruik zeer effectief is tegen draadalg, aanzienlijk goedkoper is als de gebruikelijke middeltjes en dus veel minder (blijvende) schade berrokkend aan de koi.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Nu komt de vraag: hoeveel gram zinkoxide op hoeveel kuub?

Ik lees ergens dat een 0.5 gram per kuub voldoende is? Kan iemand dit bevestigen?

Krijg het helaas niet weg met de normale middelen die ik voorhanden heb, zie geen verbetering, dus wil de zinkoxide gaan proberen.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Ik start meestal met 1 gram per kuub. Soms moet je na enkele maanden nog wat bijdoseren met bv 0,5 gram per kuub. Het heeft even tijd nodig voor het effect optimaal is (meestal 1 tot 2 weken). Daarnaast blijven de stanadaard maatregelen natuurlijk van belang (geode waterkwaliteit, regelmatig verversen etc).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter