KHV

Started by Bas42, June 29, 2020, 18:04:42 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Helaas is het binnen onze koihobby niet altijd roze geur en maneschijn. Als adviseur ben ik vorig weekend bij een vijver geweest waarbij reeds een viertal koi dood waren. Eén dode koi was nog aanwezig en had geen afwijkingen behoudens kieuwnecrose. In de vijver was in april reeds behandeld met zout op aanraden van een dealer en op basis van visueel waarneembare huiduitslag is er vervolgens behandeld met FMC-50 tegen witte stip. Echter ca. 1,5 week na de behandeling met FMC-50 zijn de eerste vissen dood gegaan en kwam het verzoek voor een vijvercheck.
Ten eerste ben ik verbaasd dat een dealer FMC-50 voorschrijft zonder te informeren naar de toegevoegde hoeveelheid zout. Formaline kan dus een giftige uitwerking hebben icm zout indien de zoutconcentratie > 3 kg/m3. Ten tweede ben ik verbaasd dat dezelfde dealer een medicijn voorschrijft zonder een afstrijkje van een koi te maken en ten derde was ik verbaasd over het behandelplan. Er werd één behandeling voorgeschreven tegen witte stip en een tweede keer met het restant wat dus nog maar 50% bedroeg van de benodigde hoeveelheid om effectief te kunnen zijn (dan is het flesje op ....).
In de vijver 3 koi afgestreken die nog steeds vol zaten met witte stip. Naast witte stip ook enkele trichodina, huid- en kieuwworm aangetroffen in lage aantallen. Bij één van de vissen was een hele lichte vorm van een beginnende necrose waarneembaar en bij de 2 andere koi was geen necrose zichtbaar. Vervolgens een behandelplan opgesteld om met name in eerste instantie de oorzaak van de necrose weg te nemen en in tweede instantie de witte stip aan te pakken. Echter een paar dagen later weer sterfte met duidelijke necrose van de kieuwen en nu ook invallende ogen. Beide symptomen van KHV. Hierop is direct een koidokter ingeschakeld die idd KHV heeft vastgesteld. Inmiddels heeft de koihobbiest 85% van zijn bestand af moeten geven waarvan sommige koi bijna 20 jaar in zijn vijver zaten.
Waarom deel ik dit? Ik wil mensen waarschuwen om bij problemen je goed voor te laten lichten waarbij een diagnose aan de vijver wordt uitgevoerd en niet op basis van foto's of veronderstellingen. Een dealer die medicijnen adviseert zonder een duidelijke diagnose of zonder aanvullende vragen te stellen moet je je afvragen of je op de goede plaats bent. Was de KHV te voorkomen? Waarschijnlijk niet. De trigger voor KHV zal niet meer te achterhalen zijn maar ben wel alert op je visbestand deze dagen. De watertemperaturen lopen momenteel makkelijk op tot boven de 20 graden. Maar bij deze watertemperaturen zien we ook een toename van het aantal KHV-gevallen. Minder desastreus als  vroeger maar nog steeds dodelijk voor een (groot) deel van je koibestand. Hoge watertemperaturen zijn goed voor de eetlust van je koi maar vragen ook extra onderhoud en zorg van je koi en vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter