News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Huidworm en ervaring Lernex

Started by Roelio, May 22, 2020, 10:56:05 AM

Previous topic - Next topic

Roelio

Goedemorgen allemaal,

Mijn naam is Roel en nieuw op dit forum. Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met het volgende.
12 dagen geleden heb ik een kuur Lernex gedaan tegen huidworm. Na een afstrijkje heb ik toen 4 a 5 wormen ontdekt.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Heeft Lernex invloed op het filter
2. vandaag een nieuw afstrijkje gemaakt en er blijken nog steeds wormen aanwezig. Moet ik een nieuwe kuur doen en wat is jullie ervaring hiermee.

Grt, Roel

Perry

Geen invloed op het filter
Normaal zou 1 behandeling voldoende moeten zijn bij huidworm
Als de vissen er nog last van hebben zou ik nog een keer behandelen
Ze worden steeds resistenter tegen lernex
Heb je de pro of de gewone gebruikt

Roelio

Dank, ik heb gewone Lernex gebruikt.
Ik zal binnenkort weer afstrijkje maken en controleren.

Perry

Schijnt dat de ene keer de pro beter werkt en de andere keer de gewone

Croesmaster

Met Lernex pro inderdaad beter resultaat. Het is dit jaar flink raak met trichodina en wormen in de nederlandse vijvers heb ik van verschillende dealers te horen gekregen.
Normaal gesproken is voor huidworm 1 behandeling genoeg en voor kieuwwormen 2x. Dit komt omdat de laatst eierleggend is en de eerste levendbarend.
Een afstrijkje geeft uitsluitsel.  :y:

Ron

Klopt Henri ... dat hoor en zie ik ook. Veel koihobyisten dit voorjaar last hebben van een uitbraak van veel trichodina en huidwormen.
Ik adviseer voor de huidwormen flubenol 5% en werkt ook naar behore.
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Bas42

Idd herkenbare problematiek. Let wel op dat er ook goed gekeken wordt naar de veel kleinere kieuwwormen. Dat vraagt ook even wat meer aandacht bij het maken van een afstrijkje (bij het snel op de flanken afstrijken van een koi is de kans groot dat je de kieuwwormen zult missen). Dit jaar ook al diverse gevallen gehad met tricho icm kieuwwormen.
Van resistentie van (huid)wormen tegen Lernex hoor ik de laatste tijd steeds vaker. Indien na 1 behandeling de huidwormen nog niet weg zijn kan dat 2 dingen betekenen. Als men onder doseert is de kans groot dat de Huidwormen het overleven en wordt tevens resistentie in de hand gewerkt. Indien wormen reeds resistent zijn dan bij een 2e behandeling eventueel een ander wormenmiddel gebruiken. Lernex pro is bv ontwikkeld ivm resistente huidwormen tav Lernex Pro. Echter ken ook gevallen waar de nieuwere middelen niet hebben gewerkt en bv het reeds lang gebruikte Flubanol wel. Echter is Flubanol tegenwoordig  lastiger te verkrijgen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Lernex bestaat uit Flubendazole. Lernex pro bevat naast Flubendazole ook nog Nitroscanaat en Praziquantel.
Lernex pro is juist op de markt vanwege resistentie bij alleen Flubendazole gebruik.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0