Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Fredb


Stefan V

 Ja dat is zeker lekker, maar helaas gaat het allemaal niet super.
Na 1 dag lagen ze allemaal met geknepen vinnen op de bodem van de vijver.
In overleg met de AK en dealer Virkon toegediend 2 gram per kuub.
Volgende dag leek het alleen maar erger en was er op de tancho aantasting van de vinnen te zien. Dosis virkon opgeschroefd naar 5 gram per kuub en dat 3 dagen vol gehouden. Meteen ook AK ingeschakeld en gelukkig was Henri snel in de gelegenheid om langs te komen. Vissen waren ook aan het schuren en er waren wat schuurplekken zichtbaar.
Waterwaardes waren allemaal goed, kan ook niet anders vissen zaten er nog geen 72 uur in. Maar gelukkig goed dus!
Afstrijkjes gemaakt van 3 vissen en daar was eigenlijk niets te vinden buiten een verdwaalde huidworm. Dat baart natuurlijk extra zorgen, want liefst had je dan gezien dat er wat meer huidwormen op zaten en dan gemakkelijk te behandelen is, maar dit laat meer vraagtekens achter dan antwoorden eigenlijk. Is het dan bacterieel?

Virkon dus doorgezet en vanochtend dacht ik dat een aantal vissen toch wat actiever werden, maar na een uurtje lagen ze toch weer op de grond met geknepen vinnen. De vinnen van de tancho waren nu toch wel echt aangetast en heb toen in overleg met Bas en Henri besloten de vissen te behandelen.
Hals overkop naar een dealer gereden en wond behandelmiddel gehaald en andere materiaal wat nodig is.
vervolgens de vis gevangen en verdoofd. Dit was voor mij de eerste keer in mijn hele hobby periode dat ik dit moest doen. Gelukkig kreeg ik hulp van een geweldige koi vriend en AK'er! tnx voor je snelle inzet!
Helaas kwamen er bij de behandeling achter dat er een wond zat bij de vin aanzet. de vinnen en wond eerst ontsmet met waterstofperoxide 3% toen netjes schoongemaakt en daarna behandeld met Fin en wound seal (soort van propolis)

Nu ben ik vandaag gestopt met de virkon behandeling, maar zijn de vissen nog niet helemaal happy. Nu ben ik al behoorlijk aan het verversen maar wil nog niet echt baten. Ik vind het toch wel spannend allemaal.
Vnadaag ga ik proberen bacterien toe te voegen aan het water. en daarna zou ik niet zozeer weten wat ik nog kan doen, buiten een hele sterke kuur kp ofzo, wat ik liever niet doe natuurlijk .
Ik heb dit nog nooit zo sterk meegemaakt bij een nieuwe vijver of nieuwe vissen.

Fredb

Klote allemaal Stefan. Gelukkig heb je goede hulp.  :y:

johnlith

klote Stefan.
het gaat helaas allemaal niet vanzelf.
hier zijn ze in de vijver ook niet happy, en nou helemaal niks te vinden.
je hoort het  op het moment helaas veel.

Stefan V

Quote from: johnlith on May 20, 2021, 14:35:52 PM
klote Stefan.
het gaat helaas allemaal niet vanzelf.
hier zijn ze in de vijver ook niet happy, en nou helemaal niks te vinden.
je hoort het  op het moment helaas veel.

Dat is inderdaad klote John, hoop dat het snel weer beter gaat met je vissen!
Ik heb inderdaad begrepen dat het veel voorkomt op dit moment erg jammer natuurlijk!
MAar we hebben goede hoop. behandeling ging wel ok en vissen lijken na toediening van anarex bio nu wel wat meer rond te zwemmen. Laten we hopen dat het geholpen heeft.

Bas42

Quote from: Stefan V on May 21, 2021, 09:41:06 AM
Quote from: johnlith on May 20, 2021, 14:35:52 PM
klote Stefan.
het gaat helaas allemaal niet vanzelf.
hier zijn ze in de vijver ook niet happy, en nou helemaal niks te vinden.
je hoort het  op het moment helaas veel.

Dat is inderdaad klote John, hoop dat het snel weer beter gaat met je vissen!
Ik heb inderdaad begrepen dat het veel voorkomt op dit moment erg jammer natuurlijk!
MAar we hebben goede hoop. behandeling ging wel ok en vissen lijken na toediening van anarex bio nu wel wat meer rond te zwemmen. Laten we hopen dat het geholpen heeft.
Goed te horen Stefan. Elke dag een stapje vooruit. Houd de tancho goed in de gaten en desnoods de behandeling volgende week nog een keer herhalen (je mag de vinnen goed aantippen). Volgens mij snel en adequaat gehandeld. Veel meer kun je niet doen. De vissen en je vijversysteem moeten het nu ook zelf gaan oplossen denk ik. geduld is dan lastig maar wel nodig. Succes en als het verder verslechterd weet Je Henry en mij te vinden  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Stefan V on May 21, 2021, 09:41:06 AM
Quote from: johnlith on May 20, 2021, 14:35:52 PM
klote Stefan.
het gaat helaas allemaal niet vanzelf.
hier zijn ze in de vijver ook niet happy, en nou helemaal niks te vinden.
je hoort het  op het moment helaas veel.

Dat is inderdaad klote John, hoop dat het snel weer beter gaat met je vissen!
Ik heb inderdaad begrepen dat het veel voorkomt op dit moment erg jammer natuurlijk!
MAar we hebben goede hoop. behandeling ging wel ok en vissen lijken na toediening van anarex bio nu wel wat meer rond te zwemmen. Laten we hopen dat het geholpen heeft.

Niet leuk Stefan maar ik heb wel vertrouwen in je aanpak. Het koude weer helpt ook niet mee denk ik. Heb het hier ook gehad na het bijzetten van wat nieuwe vissen. Vanaf nu alleen nog maar naar gewenning in een q-bak en niet meer gelijk in de vijver. Anarex en Virkon gebruik ik goed. Verwarmen (en stabiliteit) heeft hier ook veel geholpen.

Stefan V

Even weer een update over de aanleg van de vijver.
Alles gaat lekker op het gemakje door. Afgelopen 2 weken heb ik vakantie gehad en ben ik bezig geweest met het straatwerk rondom het huis, weinig aan de vijver gedaan mbt tot aankleding.
De bestrating langs de schuur en vijver is besteld, maar heeft helaas een wat langere levertijd. Dus dat volgt later weer.

In de vakantie hebben we wel gezocht naar grote zwerfkeien. Deze zijn inmiddels geleverd en we hebben deze diezelfde dag nog bij de vijver gelegd. Gaaf om te zien wat die grote keien doen in het aanzicht van de tuin. (op de foto niet zo goed te zien nog vind ik)
De grootste steen weegt naar verwachting zo'n 500-600 kg dus het was wel een karweitje om deze op zijn plek te krijgen. Maar met wat machine werk is het wel gelukt  8)

De vijver draait inmiddels technisch aardig goed. Pompen teruggedraaid naar 40% vermogen wat ongeveer neerkomt op zo'n 14 kuub/uur per pomp bruto, dus 28 kuub/ samen. Netto zal ik daar zo'n 25-26 kuub aan over houden. Dit kan de trommel nog prima aan maar als ik hem harder zet trekt die hem toch erg ver leeg. Dit niveau vind ik voor nu prima en meer flow heb ik ook niet nodig.
Ook heb ik een luchtgordijn van japanse slang in de vijver geplaatst. Deze heb ik langs de zijkant gelegd zodat er straks langs die rand een mooi egaal luchtgordijn ontstaat.

Ook hebben we natuursteen stapstenen aangeschaft die straks als looproute dienen richting de vlonder langs de vijver en we hebben split binnen gekregen voor rondom de vijver en tussen de beplanting straks. (japans split gekozen) Inmiddels is ook het oude gras weg rondom de vijver en is de grond geegaliseerd.

Hieronder enkele foto's van de progressie

Stefan V


Fredb


Bas42

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Vind je keuze voor "verzonken" sandwichapanelen en een aflopende rand/bodem vanaf maaiveld nog steeds erg geslaagd  :y:. Een mooie bonsai/vormboom bij de vijver kan eigenlijk niet ontbreken  ;).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees


Stefan V

tnx allemaal!  Altijd welkom als jullie een keer in de buurt zijn natuurlijk ;)
Misschien een keerte een opening plannen als alles af is,  8)

Verder ben ik over het filter erg tevreden op dit moment. Er zitten op dit moment 6 vissen in de vijver tussen de 45 en 65 cm.
Ik ben begonnen met 50gram per dag te voeren en voer op dit moment zo;n 75 gram per dag. Dit ga ik langzaam opvoeren de komende weken.
De nitriet en ammonia waarde blijven stabiel laag.  :y:

Stefan V

Ondertussen zijn we weer een periode verder in tijd.
Het nog prille filter heeft na de behandeling van de vijver voor bacterien etc toch wel weer een dreun gehad.
Ammonia waarden zijn gelukkig heel laag, maar nitriet is toch wel een lastpak op dit moment.
Ik zit al ruim 1,5 maand met een flink verhoogde nitriet waarde. Hij lijkt nu wel weer langzaam te gaan zakken maar blijft nog steeds steken op 0,3 mg/L.
Helaas werkt het weer daarbij ook niet echt mee met opstarten dit jaar. Wat een koude zomer is dit zeg!  :'(

Inmiddels ben ik wel met de tuin verder gegaan en een weinig aan de aankleding van de vijver gedaan, behalve dan de bestrating erlangs neergelegd.
Nu moet er nog een vlonder komen en alles aangeplant worden natuurlijk. Focus ligt nu nog even op de voortuin en nieuwe omheining aan de zijkant. Daarna gaan we weer vrolijk verder met de afwerking  :D


Fredb

word mooi!. wel balen dat je nitriet zo hoog blijft.