News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Koi beoordelen

Started by Bartje, May 12, 2020, 22:26:46 PM

Previous topic - Next topic

Bartje

Hallo,

Graag wil jullie mening van mijn nieuw doitsu sanke 20cm van Aoki
Pls shoot but stay nice😁
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Stefan V

Een mening over een vis is natuurlijk altijd persoonlijk en het belangrijkste is dat je de vis zelf prachtig, dat staat voorop natuurlijk!  ;)

Maar hier mijn mening:
De foto is een beetje lastig  te beoordelen, maar het patroon lijkt mooi verdeeld over de vis. Er zit nog wat sumi onderhuids achterop de vis wat, als dit door komt, de vis beter in balas zal brengen met de kleuren in mijn ogen. De borstvinnen ogen wat klein heb ik het idee en de staartaanzet is ook wat dun, maar doitsu vissen worden geloof ik niet vaak heel groot. Ik ben zelf geen doitsu fan, maar het is een leuk visje om te volgen in de ontwikkeling.

Bas42

Ik ben het grotendeels eens met Stefan. Ten eerste is smaak altijd heel persoonlijk. De foto is niet ideaal voor een objectieve beoordeling. Beter is de foto een beetje van voor te maken zodat ook een goed beeld ontstaat van de body, nu kan het erg vertekenen waardoor we dadelijk wat roepen wat in werkelijkheid niet of in veel mindere mate het geval blijkt te zijn. Op zich kan mij een doitsu wel bekoren vanwege de vaak scherpe aftekening van het patroon. Ik beprk me dan ook tot een opmerking over het patroon. Persoonlijk vind ik het hi patroon te veel aan de voorzijde van de vis liggen. Zeker voor een sanke die over het algemeen geen dominante sumi plekken ontwikkelen zoals dat bij een showa wel het geval kan zijn. Sumi ontwikkeling kan bij een dergelijk patroon in het geval van een showa het patroon meer in balans brengen, bij een sanke zal dat niet het geval zijn. Dus op dit vlak ben ik het niet eens met Stefan .... Maar het gaat er o dat jij hem mooi vind en zeker een aanwinst voor in je vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Ik begrijp jouw mening zeker bas, en denk eigenlijk dat we hetzelfde bedoelen. Met het meer in balans trekken van de kleuring op de koi bedoelde ik dat ik de vis achterop kaal vind ten opzichte van het overige patroon op het voorste gedeelte van de koi. Hi zal er dan ook niet meer bijkomen, maar sumi kan de vis in mijn mening achterop toch nog wat meer karakter geven heb ik het gevoel.  Hoewel mijn voorkeur bij een sanke uitgaat naar een meer verdeelt hi patroon.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe de vis gaat ogen als de bouw wat meer aanzet.

Bartje

25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.