Raar oog

Started by Mandy, May 12, 2020, 21:13:42 PM

Previous topic - Next topic

Mandy

goedenavond allen

Zoals eerder geschreven hebben we een aantal koi overgenomen van iemand die er vanaf moest.
Net opgehaald en in de quarantaine bak gezet.

Nu zag ik bij 1 van de koi iets geks aan zijn oog. Oude eigenaar heeft nog niet gereageerd op mijn bericht.

Maar iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Een litteken of echt iets waar naar gekeken moet worden?

Bedankt alvast!

Mandy


Fredb

Lastig. Het kan een reactie zijn omdat er vuil tussen het oog en de oogkast is gekomen.  Als het vast is, karperpok. Dat zal dan vanzelf weg moeten gaan. Of een tumor op /in het oog

Croesmaster

Ik had dit topic al gezien maar vind reageren lastig omdat het gissen blijft. Op facebook reageerde Jos Derks met Hikiu.. Ik heb foto's gezien waar het lijkt op een flavobacterie.

Het kan alle kanten op. Wil je zekerheid dan kan een koidocter uitsluitsel geven denk ik.


Bas42

Gelukkig niet iets wat we veel tegen komen idd. Hikui heb ik ook gelezen maar dan had ik het op meer plekken verwacht. Overigens kan ik het ook niet uitsluiten. Het lijkt ook mee te kleuren met het pigment van de koi (kan ook toeval zijn) maar daardoor verwacht ik ook geen karperpok (veelal wit/grijs). Ik ben even heel benieuwd of dit onlangs is gekomen of dat de vorige eigenaar het herkent. Als het recent is en de koi heft er geen direct last van zou ik het even aankijken of een koicoc raadplagen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Mandy

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb uiteraard in eerste instantie de vorige eigenaar een bericht gestuurd. Hij zegt hier niks vanaf te weten, maar ik vraag me af hoevaak hij er nog naar keek...

Ondertussen heb ik inderdaad iemand langs laten komen. Die gaf aan dat er in het verleden waarschijnlijk een parasiet opgegeten heeft en dat dit het resultaat is.
Nu dus ook blind aan 1 oog
Kon verder geen kwaad. En de overige vissen zien er verder gelukkig ook prima uit.

Croesmaster

Fijn om te horen.  Als de vis ondanks 1 oog verder normaal functioneert en de andere vissen niks mankeren dan kan je verder gaan genieten van de hobby.


Bas42

Zo zie je maar weer dat goed monitoren van de vissen en tijdig ingrijpen essentieel is voor de gezondheid. Goed dat je er iemand met ervaring bij hebt gehaald  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter