Basic 2 combi filter baseren op kuub of koi?

Started by Rico, April 20, 2020, 21:08:46 PM

Previous topic - Next topic

Rico

Hallo,

Ik vroeg mij af of ik voor mijn vijver van 30-35 kuub genoeg heb aan een basic 2 combi trommel filter van red label. (of soort gelijk van een ander merk)
Er staat dat ze tot max 40 kuub vijvers goed zijn, maar ze hebben maar een max  flow van 25 kuub. Volgens mij kunnen ze dan toch ook maar tot 25 kuub koi vijvers filteren...??
Er komt nooit meer dan 10 meter vis in mijn vijver, omdat hij erg diep is (2.20) maar qua oppervlakte niet zo groot is, dus 7 à 8 meter vis lijkt mij een mooiere en betere bezetting.
Ik hoop dat iemand me hier een beetje verder mee kan helpen.

Ps. Verdere ervaringen met dit filter zijn ook meer dan welkom.

Mvg, Rico

Dennis

Hoi Rico,
Ik heb hier een vijver va 32m3 met een redlabel combi 50/55,lijkt wat overdreven,maar ik vind het ideaal dat ik in de zomer flink wat water door het filter kan trekken,om zo snel mogelijk de vuilresten uit het water te halen.ik denk dat bij de basic 2combi jou filter continu op volle toeren moet draaien om dat te halen,ligt ook aan hoeveel bodemdrains/skimmer jij wilt plaatsen.het bwb lijkt mij ook aan de kleine kant van dit filter.ik zou zeker voor een grotere gaan,dan spoelt de trommel ook niet zo vaak.ik ben verder zeer tevreden over het filter,het doet wat ie moet doen,1 keer de druksensor stuk gehad van de trommel,gelijk een nieuwe thuis gestuurd gekregen.

succes met je keuze :y:

Bas42

Ik heb hier een Red Label combi 30/35 draaien op een 25 m3 vijver. Ik ga met Dennis mee om zeker niet te zuinig te zijn. Enige overcapaciteit is gewenst. En het is onmogelijk om aan te geven of een bepaald filter geschikt is voor een bepaalde inhoud aangezien het direct afhankelijk is van flow,  visbezetting, voer gedrag etc. Dus zie de opgave van de leverancier/fabrikant als een richtlijn die vaak erg optimistisch is afgegeven. Op een 35 m3 vijver met een redelijke visbezetting zou ik dus altijd kiezen voor een combi 50/55.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Rico

Bedankt voor de snelle reacties!
Dan moeten we (ik dus) daar nog maar eens goed over na gaan denken...

Croesmaster

Je filter is het hart van je vijver en het belangrijkste onderdeel. Indien mogelijk zou ik ook voor wat overcapaciteit kiezen. Opschalen met een systeem wat aan zijn max zit is niet mogelijk en dat zou jammer zijn.