Opgroei faciliteit van BRAMCOST

Started by BramCost, April 18, 2020, 21:29:04 PM

Previous topic - Next topic

Perry

Ik denk dat flinke (regelbare) stroming heel goed is voor de vissen

SjuulD

Ziet er netjes uit ! Leuk om te volgen.

Ik ben nog bezig maar heb een zijdrain en bodemdrain erin zitten . Daarnaast dus ook 2 retouren.Ik heb voor 2 retouren gekozen om zo een beetje te kunnen stoeien met het regelen van de stroming .


Loopt de stalen koker geheel rondom bij jou ?
Ik heb de hoekprofielen alleen aan de binnenkant bevestigd.  Als ik jou was zou ik ze ook nog aan de binnenkant bevestigen ... Ik denk dat de folie dan minder snel in een klein kiertje kan gaan zitten in de scherpe hoeken.
Daarnaast vraag ik me af of een hoekprofiel je gaat opvallen als je in de bak kijkt .
Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Quote from: Perry on May 05, 2020, 22:41:43 PM
Ik denk dat flinke (regelbare) stroming heel goed is voor de vissen
Ik ben het met Perry eens. In een opgroeibak is er maar beperkt zwemruimte beschikbaar dis wat extra reuring in de bak houd de koi actief en voorkomt vervetting. Dus er mag best wat stroming en geode beluchting op de bak. Het moet overigens ook geen olympische oefening worden voor de koi ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Quote from: SjuulD on May 05, 2020, 23:33:00 PM
Ziet er netjes uit ! Leuk om te volgen.

Ik ben nog bezig maar heb een zijdrain en bodemdrain erin zitten . Daarnaast dus ook 2 retouren.Ik heb voor 2 retouren gekozen om zo een beetje te kunnen stoeien met het regelen van de stroming .


Loopt de stalen koker geheel rondom bij jou ?
Ik heb de hoekprofielen alleen aan de binnenkant bevestigd.  Als ik jou was zou ik ze ook nog aan de binnenkant bevestigen ... Ik denk dat de folie dan minder snel in een klein kiertje kan gaan zitten in de scherpe hoeken.
Daarnaast vraag ik me af of een hoekprofiel je gaat opvallen als je in de bak kijkt .
Mvg

De stalen koker loopt rondom ja.
De hoekprofielen heb ik na een vraag op het forum voor buitenom gekozen. Naderhand best logisch. Water drukt de platen van de hoek profielen af. Buitenom hebben de hoekprofielen een trekkende kracht die het sterkst is.

Quote from: Bas42 on May 06, 2020, 09:34:10 AM
Quote from: Perry on May 05, 2020, 22:41:43 PM
Ik denk dat flinke (regelbare) stroming heel goed is voor de vissen
Ik ben het met Perry eens. In een opgroeibak is er maar beperkt zwemruimte beschikbaar dis wat extra reuring in de bak houd de koi actief en voorkomt vervetting. Dus er mag best wat stroming en geode beluchting op de bak. Het moet overigens ook geen olympische oefening worden voor de koi ....


Dank Perry en Bas. Ik zal een extra doorvoer plaatsen. Zou op 20cm onder oppervlak genoeg zijn? Of adviseren jullie anders?
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Dennis

Ik heb op mijn trickle 2 uitlopen zitten en daar heb ik 2 bochtjes op geplaatst om boven in de bak stroming te krijgen,ik zou dan de tweede retour 20 cm boven de bodem plaatsen,dan houd je die ook gelijk schoon.

Bas42

Quote from: Dennis on May 08, 2020, 07:57:52 AM
Ik heb op mijn trickle 2 uitlopen zitten en daar heb ik 2 bochtjes op geplaatst om boven in de bak stroming te krijgen,ik zou dan de tweede retour 20 cm boven de bodem plaatsen,dan houd je die ook gelijk schoon.
Je kunt het proberen. De uitloop naar de bodem heeft wel meer weerstand (heeft tegendruk van het water uit de bak). Maar zeker in een q-bak met een bodemdrain zal wat stroming over de bodem helpen om het vuil naar de bodemdrain te verplaatsen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Bedankt voor de reacties heren!
Door wat omstandigheden niet echt verder gekomen zo ver. Nu stond voor donderdag aflassen op de planning.


Nu had ik voor mij zelf weer wat verzonnen. Is het slim om voor de trickle nog een compact sieve te plaatsen? Zo ja hoe is dat makkelijk te doen aangezien de trickle al opvoerhoogte heeft? Ik ben meer thuis in het gravity. Alvast dank
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Perry

Dat gaat niet een compact sieve is pompgevoerd

Pomp dan sieve en dan heb je geen druk meer voor je Trickle

Dennis

Heb hier een midisieve voor de trickle staan,deze kun je gravity neer zetten en een pomp er achter naar de trickle toe,ik heb nog een extra stuk filterfoam onder de zeef gelegd die ik elke dag uitspoel,om nog extra zweefvuil af te vangen,marktplaats goed af speuren,daar kun je nog wel eens een tweedehansje kopen voor een leuke prijs.

Perry

Een gravity is idd een optie een aanvulling  :y:

Bas42

Quote from: Dennis on May 19, 2020, 22:23:09 PM
Heb hier een midisieve voor de trickle staan,deze kun je gravity neer zetten en een pomp er achter naar de trickle toe,ik heb nog een extra stuk filterfoam onder de zeef gelegd die ik elke dag uitspoel,om nog extra zweefvuil af te vangen,marktplaats goed af speuren,daar kun je nog wel eens een tweedehansje kopen voor een leuke prijs.
Een goede en volgens mij de enige praktische oplossing als het gaat om een combi met sieve en trickle. In dit geval heft de sieve ook een geode toegevoegde waarde.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Na wat zoeken en overwegen. Heb ik besloten het zonder sieve te gaan doen en met filterwatten te gaan werken. Vind het erg veel ruimte innemen die  ik amper heb.
De folie hangt er ondertussen in. Wil aankomende week rustig aan zoals alles. Het filter plaatsen.
Ben nog aan het zoeken naar de geschikte pomp. Suggesties?

Fotos volgen
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

SjuulD

Ik heb hier een simpele 5000liter pomp van superfish op de quarantaine . Verbruikt weinig en zijn relatief goedkoop (ook gebruikt ) .

Ik denk wel dat ik voor een regelbare pomp ga met wat meer capaciteit maar voor nu ben ik er tevreden mee.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Dennis

Heb hier de superfish pond eco plus rc 10000  op de opgroeibak staan,zuinig en in 10 stappen regelbaar met de afstandbediening.De filterwatten ga je spijt van krijgen denk ik,kun je er beter filterschuim inleggen,maak je 2 stukken op maat ,dan kun je ze elke dag omwisselen en de gebruikte schoonmaken,doe ik hier ook,ik heb ze onder in de sieve liggen,verwissel ik ze niet elke dag dan heb ik veel meer zweefvuil.

Leon77

Ruimte gebrek herkenbaar. Ik had een midisieve maar kwam noet uit. Ik heb boven in mijn trickle een hor liggen. Ik ga daar bovenop een stuk filtervlies leggen. Proberen wat dat gaat doen.

Er zitten 2 scharnieren in zodat ik niet de hele bak eraf hoef te halen. Zo kan ik het hor iets inklappen. Leuk project om te bekijken. Heb mijn bak nu 2 dagen draaien. Nu eerst met elke dag een dopje ammonia vanaf het weekend met 3 bewoners. Succes met de bouw. Ik blijf het volgen.