nieuwe vijver op airlift john en marian

Started by johnlith, April 16, 2020, 22:16:56 PM

Previous topic - Next topic

Frans.s


Perry


Bas42

Wat moet jij straks kunnen genieten van al dat werk. Koud biertje in de hand aan de waterrand. Je zou bijna bang zijn dat je je ging vervelen  ;). Maar wat een eer van je werk  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

Quote from: Bas42 on August 07, 2020, 15:24:38 PM
Wat moet jij straks kunnen genieten van al dat werk. Koud biertje in de hand aan de waterrand. Je zou bijna bang zijn dat je je ging vervelen  ;). Maar wat een eer van je werk  :y:
daar ben ik wel aan toe. eerst heel het huis verbouwd, en meteen aan de vijver begonnen.

we zijn er nog lang niet. maar het begint iets te worden

BramCost

Petje af hoor!
Ziet er allemaal perfect uit.
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

johnlith

sinds de laatste update is er erg veel gebeurd.
alleen niet de tijd genomen om hier te posten.

ik ben in de filterput begonnen met de zelfbouw kamerfilter op zijn plek te zetten.
daarna de trommelfilter daar op aan gesloten met de 2x 160mm buizen.

en dan daarvoor de bladvanger. ook met 2x 160mm.

toen heb ik een van de retouren van de kamerfilter aangesloten richting de airlift in de plantenbak. ook weer met 160mm.

johnlith

daarna beginnen we met de 3 buizen van de drains aan te sluiten op het riool, en aan de bladvanger.

johnlith

dan is de skimmer aan de beurt.
dit is een airlift van 110mm die aangedreven gaat worden door een secoh jdk20.
de skimmer blaast het water dan in de bladvanger.
meteen ook  nog de stand kijken er op gemaakt.
bij de drains kan ik  zo eventueel makkelijker instoppen als dat nodig is.
en bij de skimmer dient hij om de lucht af te scheiden. zo is het water wat rustiger in de bladvanger.

johnlith

standpijpen moest dat zijn.
dat geruite blaadje zat er trouwens op om alle gaatjes voor de airlift op gelijke afstand te boren.

Fredb


Madinees

Ziet er geweldig uit! Heb je al een idee over hoeveel je gaat rondpompen en hoeveel energie dat kost?

johnlith

Quote from: Madinees on August 28, 2020, 10:04:11 AM
Ziet er geweldig uit! Heb je al een idee over hoeveel je gaat rondpompen en hoeveel energie dat kost?
ongeveer  25m3.
maar dat zal ik nooit precies weten. ik ken niemand met een flow meter.
maar volgens testen van t Belgische forum  moet  het ongeveer 25m3 zijn.

de kosten laat ik later in het topic weten

SjuulD

Ziet er allemaal super strak uit ! De Filterruimte is ook echt heel erg netjes gedaan . Ik ben ook wel benieuwd naar je stroomverbruik straks .

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

johnlith

na de skimmer de afvoeren van de trommel,  bladvanger en kamerfilter aangesloten op het riool.
voor het bouwen  van de vijver was ik in de veronderstelling dat ik een bezinkput zou moeten maken. gelukkig ligt het riool precies diep genoeg zodat ik alles rechtstreeks kan lozen op het riool.

daarna de collectorbuizen voor de 2 airlifts gemaakt.