Yamabuki vragen?

Started by Madinees, April 13, 2020, 21:04:00 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Op Facebook zag ik toevallig een discussie waarin iemand een Yamabuki showde met de opmerking dat deze niet snel groeit en ze in de meeste vijvers een cm of 70 worden net als andere koi.
Dit omdat het een metallic koi is en die blijven altijd kleiner?

Ik heb de mijne van Oosterhout koi vorig jaar als tosai gekocht, het is eigenlijk de enige tosai in men vijver, en ik moet zeggen hij/zij eet niet veel en groeit ook niet echt.
Het is er wel een van een goede kweker Izumiya die kweekt met grote ouderdieren. Dit jaar ga ik het wat verder aankijken.

Waarom ik het hier post is dat ik juist dacht dat Yamabuki's bovengemiddelde groeipotentie hebben?

Wat is jullie ervaring en mening?

SjuulD

Ik weet niet hoe de bezetting van je vijver eruit ziet maar ik zou zelf niet snel 1 tosai tussen allemaal grotere vissen doen. Hoewel iedereen dat voor zich moet weten .

Met betrekking tot groei etc. moet de potentie ook wel in de vis zitten natuurlijk.Het kan op papier wel goed kijken maar het moet er ook maar uitkomen..

Zelf heb ik een yamabuki gehad die over de 80cm ging. Dus dat ze wat kleiner blijven zou kunnen maar die ervaringen heb ik niet.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Perry

Ben het met sjuul eens

Yamabuki kunnen zeker wel monsters van vissen worden
Had er twee in de opgroeibak en groeien zeer goed
1 is verkocht andere staat te koop

Madinees

Dat bevestigd ook mijn gedachten. En eens met een tosai erbij, dat ga ik ook niet meer doen. De rest is allemaal nisai en sansai.
Vijver draait nu 1,5 jaar.

Noodle

Bij Izumiya vaak wel mooie kwaliteit beschikbaar maar de echte goeie zijn ook stervensduur.
Natuurlijk worden daar meer mindere koi verkocht die dan hier aangeboden worden als top omdat ze van Izumiya zijn.
Ik zie zelf liever de Yamas van Marudo of Hirasawa.
Natuurlijk alle uitzonderingen daargelaten en ik heb het dus over het gemiddelde, maar dat is altijd zoo natuurlijk.

Heb je geen foto's of meer info?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Madinees

Dank je! Het ging me meer om de discussie dat iemand stellig beweerde dat een Yamabuki over het algemeen niet bovengemiddeld groot wordt en zeker geen bovengemiddelde groeier is. Zal, als het wat warmer is, de mijne eens netten en goed op de foto zetten. Nu gaat dat niet zonder onnodig stress te geven daar al men vissen tam zijn behalve deze...

Rob en tara koi

Heb er hier een van 91cm dus het worden zeker wel monsters uit de goede bloedlijnen

Madinees

Quote from: Noodle on April 14, 2020, 10:35:20 AM
Bij Izumiya vaak wel mooie kwaliteit beschikbaar maar de echte goeie zijn ook stervensduur.
Natuurlijk worden daar meer mindere koi verkocht die dan hier aangeboden worden als top omdat ze van Izumiya zijn.
Ik zie zelf liever de Yamas van Marudo of Hirasawa.
Natuurlijk alle uitzonderingen daargelaten en ik heb het dus over het gemiddelde, maar dat is altijd zoo natuurlijk.

Heb je geen foto's of meer info?

Gisteren heb ik mijn Mukashi bijgeplaatst en wat mij enorm opvalt is dat (a) hoe brutaal deze vis is voor een tosai, is nu al haantje de voorste van de vijver en (b) dat mijn Yamabuki een stuk minder schuw is geworden. Zwemt nu overal waar de Mukashi is.

Erg opvallend en leuk om te zien. Zijn men twee kleinste visjes uit de vijver en eigenlijk alleen maar als Tosai genomen omdat ik hoop/hoor/weet dat de groeipotentie enorm is. Al viel dat vorig jaar bij de Yamabuki enorm tegen.

Filmpje:




GinRin

Metallic vissen worden in zijn algemeenheid niet zo groot als niet metallic wagoi, maar dat geldt veel minder voor eenkleurige vissen als de Yamabuki. De meerkleurige metallic vissen van bijvoorbeeld Aoki worden meestal niet groot. Je kunt eerder stellen dat Doitsu (vanwege de andere bouw) minder groot wordt dan wagoi, bij metallic ligt het er echt aan waar de vis vandaan komt en welke bloedlijnen het betreft. Izumya heeft Yamabuki van 90+ centimeter.

Joop

Madinees

Quote from: GinRin on June 06, 2020, 14:18:51 PM
Metallic vissen worden in zijn algemeenheid niet zo groot als niet metallic wagoi, maar dat geldt veel minder voor eenkleurige vissen als de Yamabuki. De meerkleurige metallic vissen van bijvoorbeeld Aoki worden meestal niet groot. Je kunt eerder stellen dat Doitsu (vanwege de andere bouw) minder groot wordt dan wagoi, bij metallic ligt het er echt aan waar de vis vandaan komt en welke bloedlijnen het betreft. Izumya heeft Yamabuki van 90+ centimeter.

Joop

Dank je Joop! Leerzaam! "probleem" bij mijn Yamabuki is nog steeds dat hij/zij erg schuw is en daardoor slecht eet.
De rest van men vissen hebben daar nou niet bepaald last van.