Balen! Showa beschadigd - Hulp gevraagd

Started by Madinees, April 09, 2020, 20:47:58 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Vanavond zag ik tot mijn schrik een stuk huid van de kop van mijn Showa hangen.
Blijkbaar ergens flink gebotst. Baal ervan! Ik denk dat het komt door de klemmetjes van mijn schrikdraad tegen reigers (zie foto).
Heb hier al eens eerder aan gedacht daar ze best dicht bij het water zitten en mijn vissen steeds brutaler worden...
Nu de schrikdraad maar aan de buitenkant gemaakt en hopelijk helpt dat ook antireiger. In ieder geval beter voor de vissen en hopelijk was dit de oorzaak :-((

Nu de vis, ik heb niet zoveel verstand van wonden.
Het lijkt echt alleen de huid, je kijkt nu op wit vlees en ik zie niks van bloed.
Wel hangt er een lelijk stuk vel aan. Voor de zekerheid heb ik 2,5 liter Malamix in de vijver gedaan welke ik nog had staan.

Aan de ervaren mensen hier:
- Wat moet ik doen met het stukje huid?
- Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor de vis?
- Moet ik iets doen?

Bedankt alvast.....


Fredb

Stukje huid eraf knippen.
Kan een witte streep blijven.
Bidden dat het niet gaat ontsteken. Goed je water schoon houden (verversen, filteronderhoud) Meestal geneest het dan wel weer

Madinees

Ok das duidelijk, filter en zo gaat wel goed vermoed ik. Is natuurlijk rot tijd nu ivm temperatuur.
Wat is gelukkig al 16 graden en verwacht dat komende dagen wat oploopt.

Hoe knip je het er af? Gewoon met een schaar?

Fredb

Ja, wel een goede scherpe. bijvoorbeeld een platte "nagel" schaar. Of je moet een echt operatie schaartje hebben. Wel goed ontsmetten natuurlijk. Vis verdoven, dan zo netjes mogelijk het losse vel weg knippen, en eventueel wat propolis er op.

(als het dus alleen een stukje vel is.)

Madinees

Het lijkt alleen (een flink stuk) vel te zijn.

Hoe verdoof ik de vis en waarmee?
Is er haast bij of kan ik het morgenavond doen?

Fredb

Morgenavond lijkt mij geen probleem. Hoe eerder je het doet, hoe groter de kans op een nette genezing. Na verloop van tijd zal het er waarschijnlijk ook vanzelf af gaan. De kans is dan alleen dat er een stukje blijft zitten, en dat is een lelijk gezicht.

Croesmaster

Succes met de behandeling. De dealer in Oosterhout heeft vast wel verdovingsvloeistof en kan je vertellen hoe je dit moet gebruiken.


Bas42

Klote man. Je wordt er ongemakkelijk van als je dat velletje ziet hangen. Maar Fred heeft aangegeven hoe je het kunt oplossen. Mocht je er niet uitkomen even laten weten dan kunnen we je desnoods telefonisch even bijpraten (pb volstaat).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Dat is zeker zonde ja op zo een mooie showa. Hopelijk geeft dit niet teveel problemen en is het snel genezen.

Koi zijn wel sterk alleen het water is nog wel koud voor snelle genezing denk ik, goed blijven monitoren in inderdaad en hopen dat het niet gaat infecteren.

Succes met behandelen.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Dank voor de hulp! Ik ben gisteren op weg naar huis even in Ridderkerk gestopt (werk in het Westland en woon in Made) en heb daar bij een bekende zaak even advies gevraagd.
Ook wat spulletjes meegekregen (schaar, verdoving en propolis). Thuis vis gevangen en toen ik hem in de meetbak deed was het velletje er al af. Propolis er op gedaan en nu over drie dagen weer heb ik als instructie meekregen. Wond was nog steeds spierwit.

Fredb


Madinees

Nu ruim een week later zwemt de vis nog vrolijk rond en is de wond nog steeds spierwit.

Fredb