Formule om gewicht te bepalen

Started by Madinees, April 03, 2020, 20:56:53 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Een bekende koidealer deelde op zijn Youtube kanaal een handige formule om het gewicht van je vissen te bepalen:

Lengte x Lengte x Lengte / 100 * 2 (1,9 voor man en 2,1 voor vrouw) = aantal gram.

Zoals bekend is het gewicht van je vissen maatgevend voor de hoeveelheid voer.
Als ik deze formule gebruik kom ik een stuk hoger uit dan wat ik eerst had ingeschat.

Hoe kijken jullie naar deze formule?

Noodle

Dit is een goed gemiddelde.
Heb je veel grote zware koi dan is dit echt aan de te lage kant.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Ik denk dat voer van veel factoren afhankelijk is. Oa wat er aan natuurlijk voedsel in de vijver te vinden is. Denk bv aan de algentapijtjes waar het vaak krioelt van de wormachtige die de koi graag begrazen. Als ik kijk wat ik aan grammen per dag voer op mijn koubestendig dan zit ik ver onder de voedseltabellen. Echter mijn koi hebben stuk voor stuk stevige bodies en nemen ook niet meer voedsel. Dus voor mij is het monitoren van je vijver en je vissen nog steeds de allergrootste indicator wat je vissen en vijver nodig hebben.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on April 05, 2020, 13:57:38 PM
Ik denk dat voer van veel factoren afhankelijk is. Oa wat er aan natuurlijk voedsel in de vijver te vinden is. Denk bv aan de algentapijtjes waar het vaak krioelt van de wormachtige die de koi graag begrazen. Als ik kijk wat ik aan grammen per dag voer op mijn koubestendig dan zit ik ver onder de voedseltabellen. Echter mijn koi hebben stuk voor stuk stevige bodies en nemen ook niet meer voedsel. Dus voor mij is het monitoren van je vijver en je vissen nog steeds de allergrootste indicator wat je vissen en vijver nodig hebben.

Helemaal eens, ik doe het ook veel op gevoel en zit ook vaak aan de lage kant terwijl de vissen voldoende body hebben.
Wel merk ik dat ze met meer stroming (flow van pompen en de beluchting vaak aan) hongeriger zijn. Dat ga ik dit jaar eens testen.

Dennis

Ik denk ook dat het per vis verschillend is,Ik heb hier een aantal met een stevige body,een aantal met een gemiddelde body en 1 vis die nog wel wat voer kan gebruiken.

Fredb

iedere vis is verschillend. maar het gaat om een gemiddelde. Bij de ene vis zal het te laag zijn, bij de ander te hoog

Madinees

Dat snap ik, maar de vissen wegen is ook niet handig toch?

Fredb


Albert-jan

Vind dit altijd moeilijk om te bepalen als je meerdere koi hebt groot en klein. Je kunt nooit precies weten hoeveel 1 koi binnen krijgt.

Ik reken via een voer app het totaal uit en dat voer ik dan temperatuur afhankelijk.

10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Quote from: Fredb on April 05, 2020, 20:06:46 PM
daarom dus een goede manier :y:
Wat ik bedoel te zeggen Fred is dat ik significant lager zit als de voertabellen aangeven. In het begin werd ik daar onzeker van en heb geforceerd geprobeerd extra te voeren met als resultaat onnodig veel voer in mijn skimmer en dus het riool in. Mijn vissen hebben echter een uitstekende body en zijn eerder te vet dan te mager. Wat ik wil meegeven is dat je met verstand moet blijven kijken naar je koi en dat dat een betere raadgever is dan een theoretische voertabel. Als hobbiesten zo'n voertabel als obsolute waarheid gaan hanteren kan dat een sommige gevallen tot vervelende problemen leiden .... Vandaar mijn opmerkingen om toch vooral je verstand te gebruiken en goed naar je vissen te kijken. Overigens kom ik ook bij veel vijvers waar best een handje meer in mag. Niet iedereen heeft een goed beeld van een gezonde en goed doorvoede koi ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Dat is waar. Ik bedoel dat een tabel handig kan zijn om zonder te wegen een beetje inzicht in het gewicht van je vissen te krijgen. Het voeren moet je natuurlijk met verstand doen.

Bas42

Quote from: Fredb on April 06, 2020, 09:33:18 AM
Dat is waar. Ik bedoel dat een tabel handig kan zijn om zonder te wegen een beetje inzicht in het gewicht van je vissen te krijgen. Het voeren moet je natuurlijk met verstand doen.
En ook dat is waar  ;) :) :y:. Een voertabel is een goede basis en van daaruit kijken wat de werkelijke behoefte is van de vissen. Daarbij helpt het ook om fluctuaties te voorkomen. Bij mijn bezoeken aan hobbiesten geef ik ook altijd aan dat je het zelf niet prettig vind om de ene dag 5x per dag te eten en de andere dag maar 1x omdat de "kok" even geen tijd heeft. Een voertabel geeft meer structuur en houvast maar wel afgestemd op de behoefte en gezondheid van de vissen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Eens, en daarbij is de voerfrequentie ook belangrijk vind ik. Als ik 8x per dag een beetje voer dan eten ze én meer én nemen het sneller op dan bv 2x wat meer.

Bas42

Quote from: Madinees on April 06, 2020, 13:22:29 PM
Eens, en daarbij is de voerfrequentie ook belangrijk vind ik. Als ik 8x per dag een beetje voer dan eten ze én meer én nemen het sneller op dan bv 2x wat meer.
Ben nu net begonnen met voeren en doe dat voorlopig nog handmatig. Heb ik meer controle op de vissen maar medio mei gaat de voerautomaat er op met 8 voermomenten per dag idd ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter