De vijver van Sjoeaat

Started by Sjoeaat, April 02, 2020, 19:35:47 PM

Previous topic - Next topic

Sjoeaat

Hallo Koicave leden,

Mijn naam is Sjoerd van der Heide, woonachtig in Drachten. (Friesland)
10 jaar geleden heb ik mijn eerste koi vijver gebouwd. Na een aantal hiervan genoten te hebben werd mijn zoontje geboren.
Samen met mijn vriendin heb ik besloten de vijver dicht te gooien en pas weer te beginnen wanneer hij zou kunnen zwemmen.
Tussentijds nog wel een kweekbak van ongeveer 3 kub in de schuur gehad.
Vorig jaar zijn wij verhuisd en aangezien de tuin uit niets meer dan gigantische struiken en wat gras bestond besloten om het direct goed aan te pakken.
De vijver is 4.7 x 3 x 1.5 meter geworden. De vijver is op de terraszijde 60 cm boven maaiveld en op de zijkant en achterkant 30 cm boven maaiveld.
Ik heb er een filterschuur bijgebouwd van 3x3.5 meter.
Het water wordt aangevoerd middels 3 aparte 110 leidingen. (2 bodemdrains 1 skimmer) Op iedere leiding zitten schuifkranen die open en dicht gestuurd worden met actuators. Vervolgens komt het in de trommelfilter. Van de trommelfilter kan het water zowel richting de 2 x 300 liter Biofilters (bewegend bed en momenteel nog niet volledig gevuld met o.a. siporax) als ook naar de ozon reactor. De circulatie pomp is een aqua forte dm vario 20.000L/h. de pomp voor de ozon is een 10.000l/h Jet pomp. beiden zitten op een enkele 110mm retour die op het eind verdeeld in 3 x 50mm wanddoorvoeren die iets boven mid-niveau in de vijver uitkomen.

Ik meet momenteel de Ph, Orp, buiten/schuur/water temperatuur, niveau vijver en niveau trommelfilter. Dit wordt nog verder uitgebreid naar o.a. Tds en eventueel in de toekomst nog D.O.
Aansturingen op basis van de metingen zijn o.a. automatisch bijvullen, automatisch filters drainen/water niveau verlagen, trommel filter aansturing en Ozon aansturingen.
Aangezien ik van beroep Automation Engineer ben heb ik er voor gekozen om alles aan te sturen middels een Siemens 1214 PLC, met een extra uitbreiding voor digitale en analoge in/uitgangen. Voor de bedieningen en visualisatie gebruik in een siemens Ktp400 touchscreen in de filterschuur en een Scada systeem van Weinteck voor op de Computer, tablet en telefoon. De basis hiervan draait maar een hoop werk moet ik hiervoor nog verzetten om alles naar wens te krijgen.

Inmiddels heb ik 9 Koi zwemmen van 30-55 cm. Ik ben van plan om dit uit te breiden naar een stuk of 15 totaal.

Onderstaand een aantal foto's van de situatie zoals die nu is (nog niet volledig af dus O:-) )

Ik heb mij aangemeld bij dit forum omdat ik hier met regelmaat erg nuttige topics voorbij zag komen.
Ik hoop een hoop van mede leden te leren en zal waar ik kan ook proberen bij te dragen aan de algemene kennis van

Sjoeaat


Madinees

Mooie vijver en leuk om die techniek te zien!

Frans.s

Mooie vijver Sjoerd.......ik zal mij in het weekend f netjes voorstellen. Met wat foto's van mijn vijvertje en visjes

Perry

Welkom sjoeaat

Handige knutselaar ben je volgens mij 👍🏻

Fredb

mooi gemaakt :y:  Ook die nis voor de vijver is een leuk idee!

Bas42

Gave vijver en jaloers op je besturing. Wat gaaf als je dat allemaal zelf kunt bouwen. Ook mooi uit te breiden met allerlei registraties van je waterkwaliteit.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Sjoeaat


Sjoeaat


Frans.s

2 mooie aankopen sjoeaat...ben benieuwd hoe goed ze gaan groeien 👍

Sjoeaat

Quote from: Frans.s on April 10, 2020, 18:45:49 PM
2 mooie aankopen sjoeaat...ben benieuwd hoe goed ze gaan groeien 👍

Dankjewel Frans! Ik ben ook erg benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

Croesmaster

Welkom hier en bedankt voor het delen. Gaaf om te zien hoe handig je bent. Madinees is ook een handy man meen ik.  ;)

Madinees

Quote from: Croesmaster on April 19, 2020, 22:28:00 PM
Welkom hier en bedankt voor het delen. Gaaf om te zien hoe handig je bent. Madinees is ook een handy man meen ik.  ;)

Ja maar ik doe het wel met opensource domotica. Dit is het echte werk! Knap hoor.

Croesmaster

Je hebt altijd baas boven baas...