News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Oester schelpen in biofilter

Started by Bram 3.0, March 04, 2020, 11:15:46 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Hallo koivrienden
Ik lees dat oesterschelpen in je filter (5 kg/ 20 m3) je kh waarde doen stijgen en waardoor je Ph waarde nooit onder de 7 kan komen.
Ik begrijp de werking,of is het meer een theoretisch verhaal?
Wie heeft er dus ervaring met Oesterschelpen in het filter?
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Dennis

Heb geen ervaring met oesters,in het filter,ik denk als je genoeg water ververst dat het overbodig is,tenzij je kraanwater een lage ph waarde heeft natuurlijk.

Theokoi1962

Hoi Bram,
Feitelijk zijn oesterschelpen een buffer tegen een pH crash.
In oesterschelpen bevindt zich calciumcarbonaat, hetgeen reageert op een zure pH van je water.
Als je water lichtzuur is (dus net onder 7) dan zullen er wel bicarbonaat ionen vrijkomen, maar dat gaat uiterst langzaam (omdat het water nauwelijks zuur is)
Er komen meer bicarbonaten vrij naar mate het water zuurder wordt.
Tot zover de theorie, want als bovenstaand gebeurt ben je echt al te laat en heeft de shit the fan al geraakt.

Het werkt praktisch gezien als volgt.
In jou kraanwater zit KH (kan je meten en tevens opvraagbaar - website waterbedrijf). Er is een relatie tussen de hoogte van je KH en de hoogte van je pH.
Er zijn gebieden in Nederland met een knetterhoge KH van bijvoorbeeld 18 (wel eens gemeten in Zwijndrecht). Je zal dan zien dan de pH ook hoog is; kan wel 8.4, of 8.5 zijn. Als je dan normaal ververst dan hebben oesterschelpen totaal geen functie.
Er zijn echter ook gebieden met een extreem lage KH (bijvoorbeeld 3 - komt voor). In dergelijke gevallen is de pH ergens tussen 7.3 en 7.5.
Wat gebeurt er in je filter?
Tijdens de nitrificatie (omzetten ammo naar nitriet en nitriet naar nitraat) wordt KH als het ware VERBRUIKT .
Je KH gaat dus zakken. Het gevolg is dat je pH ook zakt, bijvoorbeeld naar 7.2.
Er is dan nog niet zoveel aan de hand eigenlijk, mits je voldoende ververst om het KH verval weer op peil te brengen.
In het hoogseizoen met een flinke berg voer, draait je filter als een malle, waardoor er relatief ook meer KH wordt verbruikt.
Het gevaar is dan dat je KH zover wegzakt (bijvoorbeeld naar 0.5), dat je pH ook onder neutraal (7) begint te zakken.
Ik heb wel eens een vijver gemeten met een KH van 0.5 - deze had een pH van 6.3
Als je in zo'n situatie komt dan loop je het gevaar op een pH crash, dus KH opgebruikt en pH vliegt naar beneden (denk hierbij aan pH van 3 of 3.5).
Dan gaat het dus mis en loop je kans om alle vissen te verliezen.
Dit gebeurt overigens ook vaak (eigenlijk nog wel vaker) in de winter als mensen denken dat er weinig meer gebeurt en stoppen met verversen.

OK, wat is dan de functie van de oesterschelpen? Als jouw vijverwater een pH krijgt die lager is dan 7, dus vanaf 6.9 en lager dan spreken we van zuur water.
In deze (licht)zure omgeving gaat het kalk dat in de oesterschelp zit oplossen en zorgt er dan voor dat er geen pH crash komt.
Oesterschelpen in een basische omgeving (alle boven pH 7) doen eigenlijk niets, omdat de aanwezige kalk niet wordt opgelost.
In Japan is kalk in enorme hoeveelheden aanwezig (kijk maar eens in de filters bij Hirasawa - vrachtauto's vol).
Dat komt doordat er nauwelijks KH is en dat het water veelal licht zuur is of daaromtrent.
In die omgeving werkt het oplossen van het calciumcarbonaat, waarbij ook het carbonaat ion vrijkomt wel degelijk

Normaal gesproken is daar bij ons geen sprake van, omdat wij meestal voldoende verversen waardoor de KH op niveau blijft en dus ook de pH
Bram, om voor jezelf te ontdekken of jij iets kan met oesterschelpen zou je de KH van je kraanwater een moeten meten.
Jij hebt natuurlijk ook flinke duikboten zwemmen, dus het is zeker interessant om je KH verval in het voerseizoen te meten in relatie tot je verversingen.
Als blijkt dat je erg veel KH verbruikt, zelfs met grote verversingen, dan zouden oesterschelpen iets kunnen toevoegen.
Oesterschelpen gaan m.i. niets doen met je KH; tenminste niet als de pH boven 7 is.
Het kunstmatig (anders dan kraanwater) verhogen van je KH doe je met natrium bicarbonaat
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bram 3.0

Duidelijk verhaal Theo,bedankt !
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Inderdaad Bram. Heel verhelderend en duidelijk uitgelegd.  :y:

Bram 3.0

De verschillende waterwaarde gemeten vanmorgen 8.30 uur.
Kraanwater: Kh 6,Ph 7,2
Vijver:            Kh 6, Ph 7,4
Dus conclusie m.b.t.oesterschelpen en mijn vijver filter,
Ik heb er hier in de zuidplas niets aan.In andere delen van het land misschien wel.
Hieruit blijkt dat het meten van je kraanwater belangrijk is en kan per kwartaal verschillen.(dag)
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Martje

Theo helde verhaal, heb ik nog wel een vraag , ik heb toch een 30 kg oesterschelpen liggen ,kan het kwaad om die in een lege plantenfilter te knikkeren
m.a.w. baat het niet dan schaad het niet?

Theokoi1962

Goede vraag. Het klopt dat 'baat het niet dan schaadt het niet'. Echter pas in een plantenfilter (al dan niet met oesterschelpen) goed op dat er geen vervuiling tussen de schelpen ophoopt. Bij de Adviesgroep al zo vaak gezien dat hier een bron van bacteriƫle besmettingen is. Dus kan geen kwaad maar goed schoonhouden.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400