Filtermateriaal berekenen?

Started by Budeltje, January 31, 2020, 11:51:23 AM

Previous topic - Next topic

Budeltje

Hallo allemaal,

van mijn kant even een vraag. Aangezien ik bij het aanleggen van de zonnepanelen de vijverpompen mee ben vergeten te rekenen (ik dacht dat de vijver al langer draaide blijkbaar) heb ik niet genoeg panelen liggen om mijn stroomverbruik alsnog naar 0 te krijgen.

Dan zijn er dus 2 wegen te bewandelen. Optie 1, meer zonnepanelen bijleggen. Optie 2, de vijver zuiniger maken.

Aangezien ik op dit moment met bakki showers werk, aangestuurd door 2 pompen die (op papier iig) 200w verbruiken is het zuiniger maken van de vijver best te doen. Zou ik overgaan op matten en 2 zuinige 60w pompen waar ik dan ook nog eens 60m3 mee kan verpompen scheelt me dit aanzienlijk in verbruik.

Natuurlijk kost dit ook een hoop geld, want je krijgt nergens voor wat je betaald hebt... (bakki shower + Bacteria Home Far Infrared vulling kan dan weg). Dan ook nog eens gaan breken, want ik moet een gat in de grond maken voor een mattenkamer en evt. een bewegend bed.

Nu kom ik er, ook met alle hulp op het internet niet aan uit hoeveel matten ik bijvoorbeeld zou moeten nemen en hoe groot daarmee dus ook mijn mattenkamer zou moeten zijn.
Stel nu dat ik straks ooit 15 vissen van 70cm heb rondzwemmen, wat een mooie ambitieuze doelstelling is denk ik, hoeveel matten zou ik dan moeten hebben?
Als ik zelf ga rekenen kom ik uit op ongeveer 100m2 aan aanhechtingsoppervlak.

Dat zou ik makkelijk halen met bijvoorbeeld een halve kuub RedX matten.

Maar voor ik rekenfouten maak wil ik graag wat input van jullie! :)