News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Q-bak isoleren

Started by Fredb, January 24, 2020, 19:40:40 PM

Previous topic - Next topic

Fredb

De inlaat ging al snel stuk, en heb ik vervangen voor een 50 "witlof"schroefdoorvoer, met daarop een afgezaagd t-stuk, met buis naar beneden

Fredb

qua filteren, heb ik na wat experimenteren besloten om de eerste twee vakken met matten te vullen. De laatste twee vakken een bewegend bed van gemaakt met 10 liter kaldnes. De roosters die in het filter zaten om de zeoliet in een vak te houden, heb ik met tyraps half over elkaar gebonden, en diet gebruikt zodat de kaldnes niet terug kan stromen tijdens het leeg laten lopen van het filter om te spoelen.

Fredb

De retour vergroot naar 63 om een betere doorstroom te krijgen. Hiervoor ook met rvsgaas een soort microfoon gemaakt om de kaldnes tegen te houden, maar toch voldoende water te kunnen laten wegstromen

Fredb

Voor lucht gebruik ik een Alita AL 20. is genoeg voor het filter en bak. en een Aquaking eco 5000. Deze draait op de laagste stand. Een stand hoger kan, maar komt de retour onder water en vind ik niet nodig door kans op overlopen. Op stand 3 loopt ie zeker over.
Hiervoor had ik een Nautic 3000, en dat ging perfect. Ik denk dus dat ik een 1500 tot 2000 liter verpomp. Lijkt mij meer dan genoeg op een bak van 1500 liter.

Fredb

Om te verwarmen gebruik ik een 600 watt staaf. Samen met een H-Tronic thermostaat werkt dat prima

Bas42

Ziet er goed uit Fred. Ook leuk filtertje. Heb er zelf een kleine OASE op staan. Kan ik de matten goed mee spoelen maar jou oplossing om een deel om te bouwen naar bewegend bed spreekt me ook wel aan. Hoeveel vis heb je gemiddeld in je q-bak zitten?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

nu 5, tussen de 30 en 35 cm. (vorig jaar tosai) Dat is goed te doen. Ik heb er wel eens een box van 20 tosai er in gehad een jaar, en dat ging ook goed. Gaat en staat natuurlijk ook met het onderhoud. De matten als voorfilter is niet ideaal maar wel een goedkope oplossing zo.

Als de nieuwe challenger komt, wil ik naar 3 vissen. Het liefst alles er uit, en dan weer twee tosai erbij.

Martje

Hoi Fred, heb nog zo,n identiek filtertje staan nieuw, mag je voor 25 piek hebben,als je interesse hebt stuur maar een pb

Fredb

Ik heb er al 1  :)  Maar je kan hem altijd in de verkoopafdeling plaatsen

Fredb

ik heb met pvc een standaard gemaakt om de daglicht lamp aan op te hangen. Het lijkt mij onhandig om deze aan het plafond te bevestigen, omdat ie dan in de weg hangt als ik het rek met het afdeknet wil weghalen. En ik hou er niet van om zomaar overal schroeven in muren en plafond te draaien ;D

Fredb


Fredb

en op verzoek de visjes die er in zwemmen. Vorig jaar sekiguchi tosai

Madinees

Goed bezig, mooi zeg! Ben benieuwd wat de lampen op de kleur van de koi gaan doen.

Fredb

dank je :y: 

ja, vooral die Ochiba is nu behoorlijk vaal. leuk om te experimenteren zo

Fredb

Vergelijk na 3 weken de lamp 10 uur aan per dag