News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Helix

Started by BramCost, December 27, 2019, 16:43:36 PM

Previous topic - Next topic

BramCost

Goedemiddag,

Ik heb vaker mensen gehoord over het zelf rijpen van het filter.
Ik heb een Combi trommel met 35 liter Helix, wat is er verstandig om het zelf te rijpen en hoe?
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bram 3.0

Hallo Bram, ik neem aan dat je filter nog niet zo lang actief is en dus nieuw is.
Bij deze Tempratuur van het water en als je niets voer is een wekelijkse waterwissel van 20% de meest geleidelijke manier om je filter te rijpen.Als het voorjaar wordt en de watertemperatuur stijgende is,dan kan je met gecontroleerd voeren je filter laten rijpen.
Ook zijn er hobbyisten die gelijk Max. Willen voeren en die gebruiken dan een fles nitrificerende bacteriën om het filter op te starten.
Schrijf je in voor een cursus waterkwaliteit bij KoiCave en je zal leren dat er in ons leidingwater al nitrificerende bacteriën aanwezig zijn,
Vandaar dat waterwissels wekelijks noodzakelijk zijn voor een goed watermanagement ‼️
Je zal nog een aantal trucs horen variërend van ochtend urine tot pure ammoniak druppelen in je filter.
Geduld is de sleutel en meten is weten.
Succes Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on December 27, 2019, 21:12:12 PM
Hallo Bram, ik neem aan dat je filter nog niet zo lang actief is en dus nieuw is.
Bij deze Tempratuur van het water en als je niets voer is een wekelijkse waterwissel van 20% de meest geleidelijke manier om je filter te rijpen.Als het voorjaar wordt en de watertemperatuur stijgende is,dan kan je met gecontroleerd voeren je filter laten rijpen.
Ook zijn er hobbyisten die gelijk Max. Willen voeren en die gebruiken dan een fles nitrificerende bacteriën om het filter op te starten.
Schrijf je in voor een cursus waterkwaliteit bij KoiCave en je zal leren dat er in ons leidingwater al nitrificerende bacteriën aanwezig zijn,
Vandaar dat waterwissels wekelijks noodzakelijk zijn voor een goed watermanagement ‼️
Je zal nog een aantal trucs horen variërend van ochtend urine tot pure ammoniak druppelen in je filter.
Geduld is de sleutel en meten is weten.
Succes Bram 3.0

Geduld én consequent zijn, dat laatste wordt nog wel eens vergeten al heeft het veel met elkaar te maken.

BramCost

Quote from: Bram 3.0 on December 27, 2019, 21:12:12 PM
Hallo Bram, ik neem aan dat je filter nog niet zo lang actief is en dus nieuw is.
Bij deze Tempratuur van het water en als je niets voer is een wekelijkse waterwissel van 20% de meest geleidelijke manier om je filter te rijpen.Als het voorjaar wordt en de watertemperatuur stijgende is,dan kan je met gecontroleerd voeren je filter laten rijpen.
Ook zijn er hobbyisten die gelijk Max. Willen voeren en die gebruiken dan een fles nitrificerende bacteriën om het filter op te starten.
Schrijf je in voor een cursus waterkwaliteit bij KoiCave en je zal leren dat er in ons leidingwater al nitrificerende bacteriën aanwezig zijn,
Vandaar dat waterwissels wekelijks noodzakelijk zijn voor een goed watermanagement ‼️
Je zal nog een aantal trucs horen variërend van ochtend urine tot pure ammoniak druppelen in je filter.
Geduld is de sleutel en meten is weten.
Succes Bram 3.0

Het filter is ondertussen 1 seizoen oud. Afgelopen jaar nog wat last gehad van Nitriet over een lange periode, ververs dagelijks 800 liter water plus nog 1x per 2 weken 2000 liter ivm spoelen bodemdrain.

De vraag omdat ik mensen heb horen zeggen een deel uit het bwb halen en in een ton te doen met lucht en laten rijpen met ammoniak?
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Madinees

Ja klopt maar luistert vrij precies volgens mij. Moet je iedere dag ammonia toevoegen en bij voorkeur meerdere keren per dag.