News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Brams vijver 13m3

Started by BramCost, December 23, 2019, 10:24:40 AM

Previous topic - Next topic

BramCost

Goedemorgen, hierbij een kleine reportage van mijn vijverbouw tot nu.

Zoals bij iedereen begon het met graafwerkzaamheden. Gelukkig werk ik bij een Hoveniersbedrijf met alle machines in eigen beheer dus die kon ik mooi meenemen.
Na het graven moest ik beton storten, helaas heb ik tijdens de bouw alleen tijdens het graven een droge periode gehad. (veel last van grondwater)
Hierdoor moest het beton langer uitharden voordat ik aan de gang kon met de Panelen te plaatsen.

Na het plaatsen van de panelen kwam al vlug de folie lasser, die ook mijn raam heeft geleverd en geplaatst. Vakwerk!
Toen kon ik verder met het filterhokje. Beton gestort en het plaatsen van het filter kon beginnen!
Dit bleek ik toch niet zo 123 te doen toch een dag mee bezig geweest om hem te krijgen zoals ik het voor ogen had.
Maargoed hij stond, vullen maar! indraaien en vissen er in dacht ik. (NOT) Wat een klote periode gehad met dit filter. Vissen gingen er na 2 weken in (3 stuks) het begon als snel met een wel bekende nitriet piek.. Ik was er al weer helemaal klaar mee kreeg het niet onder controle, verversen verversen en verversen.
Het ging niet lekker en het werd niet beter. Opzoek naar de oorzaak... Pomp kon slechts op 50% draaien. Hoe kan dit met een Skimmer 110 en Bodemdrain 110 zou je zeggen. Na wat peinzen heb ik een Camera voor aan mijn telefoon gekocht die aan een kabel zat. Ik hem in mijn bodemdrain gestopt, en ja hoor! Beton in de drain voor de helft vol! hoe kan dat nou?! Gestort met nat weer en water in de put. is het toch zachtjes in de bodemdrain gelopen? blijkbaar. maar wat nu? Vissen in de qbak en de vijver leeg. met een stuk 20MM PVC heb ik alles los kunnen prikken en vanaf bovenaf met de hoge druk het naar de drain kunnen spoelen. Zo dat is er uit en we kunnen weer vullen en draaien!
In de tussentijd maar met de afwerking bezig dacht ik dan kan de vijver zijn werk doen.

Helaas bleven de problemen met het filter aanhouden, toen heb ik maar besloten te gaan voor een trommelfilter.
Na wat informatie winnen op Arcen heb ik gekozen voor de Biodrum 30 geen idee of ik de fabrikant mag noemen.
Nu kunnen de vissen echt genieten!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

In de tussentijd heb ik de tuin nog bestraat en verder afgewerkt.

Nu na een jaar draaien is de tuin ook af en ligt de winterkap er ondertussen ook op.
Zin in het voorjaar!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Wat een verhaal zeg. Zeker die bodemdrain vol beton. Veel geluk gehad denk ik. Voor hetzelfde geld krijg je het er niet meer uit of bij het verwijderen een scheurtje in de pvc. Maar mooi dat het inmiddels draait. Ziet er allemaal strak uit. Lijkt een redelijke diepe vijver ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Hier nog mijn aanwisten van 2019
De Karashigoi en Chagoi van Takahashi

bij het ophalen Karashigoi 40CM en Chagoi 42CM

Na een periode van 1.5 maand in de qbak op 24 graden gingen ze de vijver in met

Karashigoi 47CM
Chagoi 50 CM

het leren fotos schieten komt hoop ik nog
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Meer als 1 cm per week. Dat doe je goed. In de vijver zal het iets minder hard gaan maar groei is veelbelovend. Succes.  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Quote from: Bas42 on December 23, 2019, 10:33:27 AM
Wat een verhaal zeg. Zeker die bodemdrain vol beton. Veel geluk gehad denk ik. Voor hetzelfde geld krijg je het er niet meer uit of bij het verwijderen een scheurtje in de pvc. Maar mooi dat het inmiddels draait. Ziet er allemaal strak uit. Lijkt een redelijke diepe vijver ....


Ja ik baalde er ook stevig van destijds. Ik heb denk ik het geluk gehad met het losprikken dat ik gekozen heb voor drukPVC onder de betonvloer.

De vijver was 2.20 toen ik er in stond. ik heb hem 20CM afgeslepen dus de diepte is nu gewoon 2 meter.
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

Hier een filmpje van hoe de tuin nu is.


Het is wat sober nu.
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Let wel op goede ventilatie van je vijver. Kap lijkt redelijk goed af te sluiten. Dit jaar al meerdere problemen gezien vanwege slechte ventilatie. Tuin ziet er strak uit. Maar dat kan ook niet anders bij een hovenier ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Quote from: Bas42 on December 23, 2019, 11:13:33 AM
Let wel op goede ventilatie van je vijver. Kap lijkt redelijk goed af te sluiten. Dit jaar al meerdere problemen gezien vanwege slechte ventilatie. Tuin ziet er strak uit. Maar dat kan ook niet anders bij een hovenier ....

Ventilatie is volgens mij goed, bij het raam over de hele breedte een toch gleuf van 120 bij 15cm. Is inderdaad niet te zien vanaf foto.


Het aanleggen van de tuin is allemaal door mij zelf gedaan, de planten heeft een collega geregeld. Ieder zo zijn interesses.
 
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Madinees

Mooie vijver en vissen zeg! Mijn vijver draait ook met een Biodrum (50) filter, en nu ook een jaar.
Duurde lang voor ik mijn waarden stabiel had maar verder wel een prima filter.

BramCost

Quote from: Madinees on December 23, 2019, 19:20:56 PM
Mooie vijver en vissen zeg! Mijn vijver draait ook met een Biodrum (50) filter, en nu ook een jaar.
Duurde lang voor ik mijn waarden stabiel had maar verder wel een prima filter.

Mee eens! Heb van het jaar nog lang een kleine verhoging Nitriet gehad.
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Albert-jan

Ziet er allemaal mooi uit hoor  :y:

Hoeveel koi komen er in totaal in te zwemmen?
10m3 vijver met 9 koi.

BramCost

Quote from: Albert-jan on December 24, 2019, 12:03:52 PM
Ziet er allemaal mooi uit hoor  :y:

Hoeveel koi komen er in totaal in te zwemmen?

Dankjewel!

Ik wil er Max 9 in hebben. Aankomend jaar zal ik op 7 vissen zitten. Dan gaat sowieso de Ochiba er uit en er een nieuwe voor in de plaats.
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

Genieten in het zonnetje bij de vijver
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi