News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

ZUURSTOF, laat me niet stikken!

Started by Noodle, September 07, 2019, 16:05:02 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

ZUURSTOF DEEL 1  (door Koi Kichi World)
Laat me niet stikken!


Met dit warme weer is niets zo belangrijk als de zuurstofvoorziening op peil houden! Veel mensen hebben echter te weinig lucht in de vijver en met dit warme weer heb je dan kans dat het helaas bijltjes dag wordt... Lees deze artikelreeks even zorgvuldig...En maak je koi eens echt blij!  Je koi zijn je er erg dankbaar voor zijn!

Van klanten die meer lucht in de vijver plaatsen horen we vaak dat de koi binnen een paar uur veel actiever worden...en veel gelukkiger rondzwemmen. Veel zuurstof heeft nog veel meer voordelen maar daarover binnenkort meer..
Maar hoeveel lucht moet ik nu in de vijver blazen? En in het filter? Hieronder een richtlijn die je kan helpen.

Het best is natuurlijk digitaal meten, al moet je je ook realiseren dat het zuurstofgehalte in je vijver met gemak 1,5 mg Liter kan schommelen gedurende de dag. Als je dus maar net voldoende zuurstof hebt, zal het zuurstofgehalte op een ander moment van de dag zomaar te laag kunnen zijn door schommeling van het zuurstofgehalte.

Uiteraard kan je zuurstof ook met een druppeltest meten, maar dit is een stuk minder nauwkeurig, maar wel een indicatie:

Hoeveel zuurstof heb ik mijn vijver nodig:

6 mg/L  Voldoende om koi goed te houden. Het filter zal werken, maar zal er langer over doen om bij verandering van voedergift en visbezetting etc. aan te passen.
7 mg/L  Nodig voor een goed welzijn van de koi en goede groei. Goede en snelle filterwerking
8 mg/L  Optimale groei van uw koi en optimale werking van uw filter (in de zomer moeilijk haalbaar)

Als digitaal meten niet gaat, kan onderstaande formule je laten zien of je ongeveer goed zit.
Globaal heb je als je normaal voert heb, dan heb je 1,5 liter lucht in de vijver nodig per kilo koi en 1,5 liter lucht in het filter per kilo koi.
Als je zwaar voert heb je globaal 2 liter lucht in de vijver nodig per kilo koi en 2 liter lucht in het filter per kilo koi!!!

Maar wat weegt mijn koi nu?
Hiervoor kan je onderstaande tabel gebruiken.

Rekenvoorbeeld:
Stel je hebt 5  mannelijke koi en 10 vrouwelijke koi van 75 cm en 4 kleine koi met normale bouw van 40 cm en 3 brede jumbo's van 80 cm en je voert zwaar.

Hoeveel lucht heb ik dan globaal nodig?

4 koi van 40 cm a 1,2 KG per stuk  is 4,8 KG Totaal X 2,0 liter lucht is 9,6 liter lucht
5 koi man 75 cm wegen 7,2 kg per stuk is 36,0 KG Totaal x 2,0 liter lucht is  72 liter
10 vrouwelijk koi 75 cm a 8,0 KG per stuk is 80 KG Totaal X 2,0 liter lucht is 160,0 liter lucht
3 brede koi 80 cm a 11,3 KG per stuk is 33,9 KG Toaal X 2,0 liter lucht is 67,8 liter lucht
Voor deze vijver heb je dus met deze voerbezetting (9,6+72+160+67,8) =  309,4 liter lucht nodig in de vijver en 309,4 Liter lucht nodig in het filter.

Uiteraard is dit een indicatie, maar met deze formule berekenen we bij ons op de zaak ook hoeveel lucht we nodig hebben en zitten dan in 99% van de gevallen op een ruime veilige zuurstofgehalte in de vijvers. Er kunnen echter omstandigheden zijn waardoor je nog meer zuurstof nodig hebt: bijvoorbeeld bij veel slib in de vijver of het (planten) filter, een behandeling met kaliumpermagnaat etc.

Bij ons op de zaak gebruiken we voornamelijk professionele HDPE Beluchters. Deze zijn leverbaar tot 200 liter netto per minuut. Groot voordeel van deze beluchters is dat je veel minder weerstand hebt (maar 15 cm drukverlies)  dan bij een Rubber beluchter  (50 cm drukverlies als deze nieuw is) of een keramische luchtsteen (30 cm) en dat met name ze veel minder snel dichtslibben in vergelijking met een rubber beluchtingsstaaf.

In het volgende deel over zuurstof gaan we in op wat er nu precies gebeurt in een filter en vijver wat zoveel zuurstof consumeert en dat kan verrassend zijn!
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

ZUURSTOF DEEL 2 (door Koi Kichi World)

In de zomer is naast het reguliere onderhoud niks zo belangrijk als zuurstof toevoegen aan je vijver. We hebben hier al heel wat artikelen over geschreven om je te behoeden voor Zuurstofgebrek bij je koi. Onderstaande artikel is deels van 2 jaar geleden... Maar met zo'n extreem warme dag als vandaag wel heel belangrijk!

Een veelgehoord argument is... Het gaat al jaren goed... Maar ja voorkomen is toch beter dan genezen of dooie koi opruimen. Dus even verder lezen kan handig zijn!
Het lastige is dat zuurstofgebrek zich niet altijd manifesteerd in directe sterfte... Maar zuurstofgebrek in je systeem kan ook een heleboel andere problemen bij je koi veroorzaken
Maar hoeveel zuurstof/ lucht moet je nu toeveoegen aan je systeem. Dat is een lastige...  Er zijn een hoop variabele die bepalen hoeveel zuurstof er wordt verbruikt:

De bezettingsgraad : hoeveel kg koi hou je per m3 water?
Hoeveel voer je?
Wat voor voer voer je. Een Wheat germ gebaseerd voer bevat veel minder energie dan een Supergoeivoer.
Wat voor filter systeem heb je? Een trommelfilter kan helpen je zuurstofgehalte omhoog te brengen doordat organisch materiaal in ieder geval elke 20 minuten wordt afgevoerd, zodat het niet hoeft te worden afgebroken door bacteriën. Het afbreken van vuil kost heel veel zuurstof!!!
Hoe schoon is je vijver? Een vervuilde vijver verbruikt veel meer zuurstof dan een schoon systeem.
Hoe warm wordt je vijverwater

Met dit warme weer is (bijna) niks zo belangrijk in de hobby als zorgen voor voldoende zuurstof. Helaas zien we elk jaar ondanks veel waarschuwen heel veel problemen ontstaan die te wijten zijn aan onvoldoende zuurstof in het water.
Behalve het behoeden voor ellende kan je het ook positief benaderen... Nog mooiere en grotere koi door een goed zuurstofgehalte! Of maak van je koi een Grand Champion door voldoende zuurstof!  Ons is het in ieder geval met deze theorie al 6 keer gelukt Koi tot Grand Champion niveau op te kweken met veel zuurstof en intensieve beluchting de afgelopen 3 jaar! (uiteraard moet de rest van je verzorging ook erg goed zijn en moet het ook in de koi zitten, maar goed beluchten is echt een randvoorwaarde!)

Zuurstof tekort in het vijverwater hoeft niet altijd te openbaren door luchthappende en stervende koi. Andere problemen die zullen ontstaan bij zuurstoftekort zijn:

Slecht werkend filter. Met name problemen met nitriet zijn vaak te wijten aan een te laag zuurstofgehalte. Doordat de bacteriën die nitriet omzetten pas hun werk kunnen doen als de bacteriën die ammonium omzetten hun werk hebben gedaan zie je vaak dat in filters met een laag zuurstofgehalte dat het nitriet te hoog is. Doordat de bacteriën die nitriet omzetten zich in de praktijk minder snel delen dan de bacteriën die ammonium omzetten duurt het ook lang bij een zuurstof dip voordat het filter weer is hersteld. Dit kan zomaar 6 weken duren!
Koi worden (vaker) ziek. Met name grote en dikke koi hebben heel erg veel zuurstof nodig. Een te laag zuurstofgehalte veroorzaakt stress waardoor koi vatbaarder worden voor ziekten. Dit is door diverse wetenschappelijke onderzoeken vastgesteld bij de karper.
Koi krijgen wonden. Bacteriën van de Aëremonas familie vermenigvuldigen zich snel in warm water. Als koi gezond zijn kunnen ze deze ziekteverwekkende bacteriën prima bestrijden. Echter een laag zuurstofgehalte verzwakt de koi en veroorzaakt stress waardoor hun immuunsysteem minder goed werkt waardoor deze ziekteverwekkende bacteriën de overhand krijgen en wonden ontstaan.
Koi verliezen hun kleur, Indien de waterkwaliteit achteruit gaat als direct of indirect gevolg van zuurstoftekort ( indirect bijvoorbeeld doorat de ammonium waarde stijgt doordat er onvoldoende zuurstof is voor de bacteriën die ammonium afbreken) gaat kunnen koi met name hun rood verliezen wat bij kohaku's en tancho kohaku's in principe helaas blijvend is.
Koi groeien niet of slecht. Voor de groei van met name grote koi is enorm veel zuurstof nodig! Dit is tweeledig 1 voor de vertering van het voer is in het lichaam van de koi is veel zuurstof nodig. Daarnaast scheidt een koi die veel eet veel afvalstoffen uit die het filter moet afbreken waarvoor heel veel zuurstof noodzakelijk is.....
Wist je dat biologische filters enorme zuurstof verbruikers zijn!!!

Warm water is sneller verzadigd dan koud water.  Het is mogelijk om water oververzadigd te laten worden.  Maar hier moet je echt wel bizar veel voor beluchten om dit voor elkaar te krijgen. Hoe dichter het water bij zijn verzadigingspunt komt qua zuurstofgehalte hoe meer moeite we moeten doen met beluchting om het zuurstof in het water te krijgen.

Bij een watertemperatuur van 10ºC zou je bijvoorbeeld in een vijver van 10m³ met een normale vis bezetting door het bijzetten van een 40 liter per minuut luchtpomp met een beluchtingsstaaf in de vijver prima het water 3 mg /liter hoger kunnen maken.  Bij een watertemperatuur van 26ºC  zal een zelfde luchtpomp het zuurstofgehalte maar met ca 1 mg laten stijgen.

De reden hiervoor is dat warm water zoals eerder geschreven minder zuurstof kan bevatten.

Water temperatuur      verzadiging mg/L

10ºC                            11,3

15 ºC                           10,1

20 ºC                           9,1

26 ºC                           8,1

Als we nu bedenken dat koi minimaal  6,0 mg liter zuurstof nodig hebben (grote koi zelfs meer) in hun vijverwater en bij een normale beluchting in de vijver het zuurstofgehalte in de regel 2 tot 3 mg/ liter lager ligt dan de verzadiging begrijpt u meteen waarom we met watertemperaturen zoals die nu heersen zo goed het zuurstofgehalte in de gaten moeten houden!

Maar niet alleen de koi hebben veel zuurstof nodig met dit warme weer ook je filter!  In onderstaande tabel kan je zien wat je filter doet (per type) en hoeveel mg/L zuurstof er wordt verbruikt in het filter. Onderstaande tabel is bij watertemperaturen van 23,5 tot 26 graden. En met zwaar voer wat duidelijk te zien is de enorme zuurstofverlaging in het filter ondanks zeer zwaar beluchten in het filter. De verlaging van het zuurstofgehalte in het filter moet dus worden gecompenseerd door extra beluchting in de vijver!!!!!!!!

Daarom heb je met warm weer altijd (zware) beluchting nodig in je vijver! Alleen beluchten in het filter volstaat niet!
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

Goedeavond,

heb dit schema in excel gezet zodat alles automatisch berekend word.
Hoe kan ik dit delen.

Groeten
Nico

Budeltje

Nico,

je kunt, wanneer je een reactie schrijft, onder het tekstveld kiezen voor andere opties. Dan kun je ook een bijlage toevoegen.
Op die manier kun je het bestand delen.

Noodle

Quote from: Budeltje on September 09, 2019, 10:36:53 AM
Nico,

je kunt, wanneer je een reactie schrijft, onder het tekstveld kiezen voor andere opties. Dan kun je ook een bijlage toevoegen.
Op die manier kun je het bestand delen.

Hoi Nico, het bestand kun je op dezelfde manier als je met een foto doet plaatsen... :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

bedankt allen,

In de bijlage vind je het bestand.
Hopelijk hebben de mensen hier wat aan.


Remco

Ik vraag me dan af hoe het dan gaat in mijn bewegend bed, staat nu maar een pomp op van 70ltr, en nu gooit hij het goed in de rond en als ik er dan een  zwaardere pomp op zet zal het er dan niet uit het filter worden geduwd?  Voor de vijver heb ik 1 beluchte bodemdrain. Maar kan ik nu beter 1 zwaardere pomp kopen en dan de lucht verdelen? Of voor elk filter en bodemdrain elk een aparte pomp?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Theokoi1962

Hoe groot is je bwb Remco? en hoe groot is je vijver qua afmetingen?
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Remco

Hallo Theo,
mijn bewegend bed (330ltr)zit 125ltr K1micro in. Heb 1 x110 aanvoer en 2x110 naar de mattenkamer en er staat na de zeef n 20000ltr pomp op.

Vr gr Remco
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Remco

Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Theokoi1962

Als ik dat zo lees Remco, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat jij een zuurstof tekort zou kunnen hebben t.b.v. je filter.
In dit geval; en trouwens in alle gevallen, is de oproep; meten is weten.
Als je wilt weten hoe jij ervoor staat met je zuurstof, dan haal je een druppelsetje om je zuurstof te meten. (let op dat het niet over de datum is)
Dat heeft nu niet zoveel zin, omdat je water op dit moment volle bak zuurstof zal hebben (koud, weinig voer/ weinig filteractiviteit).
Het wordt interessant na het voorjaar als de temperaturen gaan stijgen en je filter meer zuurstof gaat gebruiken. Dan is het beslist aan te raden om af en toe eens te meten hoe je zuurstof ervoor staat.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Remco

Ik ga er mee aan de slag in het nieuwe jaar. Zal gelijk vanaf het begin bijhouden.
Nu heeft er iemand zo'n lange slang in vijver gelegd. Maar heb ook gelezen dat er hdpe uitstromers gebruikt worden, heeft de 1 een groter voordeel t.o.v de ander?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Albert-jan

Goede uitleg en een belangrijk onderwerp. Komend seizoen ga ik ook nog meer continue beluchten met warme temperaturen en ook hogere flow door het filter heen, zodat er minder vervuiling plaats vindt.
10m3 vijver met 9 koi.