News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Ontkalkt water

Started by Croesmaster, May 27, 2019, 22:18:42 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Ik zit eraan te denken om een waterontharder aan te schaffen.  Heeft er iemand er ervaring mee of is het gezien onze geschubde vrienden juiste NOT DONE om ontkalkt water te gebruiken omdat ze juist kalk nodig hebben?

Theokoi1962

Ik gebruik water zonder GH in de vijver. Dat is dus hetzelfde als ontkalkt. Let wel even op hiermee Henri.
Ik probeer met zo laag mogelijke TDS te vijveren en zonder GH schiet dat lekker op.
Degenen die mijn ontharders hebben geplaatst (1 ontharder die de GH terugbrengt naar 3.5 voor het huis en 1 ontharder die vanuit die ontharder het water terugbrengt naar 0 voor de vijver (is eigenlijk 0,3 ongeveer).
Op advies van de installateur heb ik alles in tyleen aangelegd. Er wordt gezegd dat water zonder GH koperen leidingen wegvreet.
Fred heeft trouwens al jaren onthard water, maar hij heeft geloof ik gewoon koper
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Croesmaster

Dank je Theo. Op zich kan het voor de vissen dus prima. Ik ga me verdiepen in het wegvreten van de leidingen. Dat wordt even niet verteld....

Hoor graag het verhaal van Fred en andere gebruikers om zo een beslissing te kunnen maken.

Fredb

Ik heb 23 jaar een waterontharder. Ik had hem al voordat ik een vijver had, dus dat is puur toeval dat ik onthard water in de vijver heb :) Het bevalt mij prima. Grote voordeel is dat je geen last van draadalg hebt. Ook is alles makkelijker schoon te houden.
Het verhaal over dat het je leidingen weg vreet wordt door mijn leverancier als klok en klepel verhaal gezegt. Dit komt doordat bij oudere woningen (kan bij nieuwe ook) eventuele kleine lekjes dicht gekalkt zijn. Door het ontharde water, lost het kalk dan als het ware weer op, en gaat het dus lekken

Croesmaster

Dank je fred. Het geeft niet alleen in huis voordelen van beter werkende apparaten maar ook nog eens geen draadalg. Dat is zeker een overweging waard. Ik moet daar jaarlijks tegen behandelen.
En dat het niet  je leidingen wegvreet is wel handig. Ik ben bijna om.  :D

Fredb

succes! (wel een "echte" kopen dan he! Met harscilinder en regenereren met zout. Niet zo'n magneet-ding :) )

Theokoi1962

Zo ziet het er bij ij uit. Superblij mee
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Croesmaster

Quote from: Fredb on May 28, 2019, 08:21:20 AM
succes! (wel een "echte" kopen dan he! Met harscilinder en regenereren met zout. Niet zo'n magneet-ding :) )

Haha. ja daar was ik ook al achter gekomen.. zo'n magneet ding haalt de calcium en magnesium er niet uit, zorgt alleen dat het zich niet bindt. Blijft wel in je water zitten. Bij jullie wordt het er uitgehaald.  :D

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb


GinRin

Quote from: Fredb on May 27, 2019, 22:49:00 PM
Het verhaal over dat het je leidingen weg vreet wordt door mijn leverancier als klok en klepel verhaal gezegt.


Mooi verhaal van je leverancier, maar niet voor niets zijn er normen voor een minimale hardheid van het leidingwater. Te zacht water tast wel degelijk het koper aan, waardoor er koperionen vrijkomen. Als je hiervan teveel binnenkrijgt is dat ongezond. Het verklaart overigens wel waarom je geen alg hebt  :D

Joop

Fredb

ook als de KH gewoon 6 is?

Bas42

Dat is interessant Joop. Mocht Theo meelezen ben ik even benieuwd naar de case waar 4 AK-ers zijn geweest en uiteindelijk koper vergiftiging is vastgesteld (koperen waterleiding met zeer langzaam stromend water). Theo: is bekend wat de kH is geweest van het leidingwater aldaar?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Bas, wat Joop bedoelt met te zacht water is de GH en niet de KH. De waterontharder kan wel de GH uit het water halen, maar de KH blijft. Het verhaal van Danny staat hier los van.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400