News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Bewegend bed

Started by Albert-jan, April 20, 2019, 21:47:54 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Remco on December 10, 2019, 14:51:33 PM
En heb er n 20000 Ltr pomp op staan dus flow heb ik dan wel.

Dat zegt niet alles. Ik heb voor mijn tuinberegening een 7.5 m3 pomp die in de praktijk meer debiet geeft dan mening vijverpomp van 20m3.
Hoe ziet de rest van je systeem er uit? Foto's?

Remco

Ik maak wel even een nieuwe topic aan, nu zit ik op een andere z'n vraag door heen te schrijven
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Albert-jan

Bewegend bed met 40Lmutag en 50Helix 18mm momenteel update:

Met nitto LA28 pomp erop de afgelopen 3 jaar prima gedraaid maar vermoed dat het gewoon niet genoeg rondgaat. Op de bodem kan ik er hele delen mutag uit pakken die op de bodem liggen in de hoeken en tevens duidelijk donkerder van kleur zijn. En nee heb geen mega hoge flow op de vijver rond de 10m3.

Hierdoor nu overgestapt naar een Nitto LA45C om te kijken of het medium nu beter rond gaat dit seizoen. Het klotst nu weer als in het begin toen er nog maar 10L mutag in zat. Of zal dit nu teveel bewegen, lees hier en daar dat dit ook niet goed is namelijk.

Met de nitto LA28



Nu met de LA45C



Hoe denken jullie over mijn beweging in het water nu met de nieuwe pomp? Het lijkt nu wel meer en beter rond te gaan.
10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Geef mij de 1e situatie maar. Beweging genoeg. Alles draait en dat is voldoende.

Albert-jan

Op het filmpje draait het mooi inderdaad. Maar op de bodem ligt erg veel mutag met de LA28 luchtpomp. Pakte er zo hele handen vol donkerder gekleurde mutag uit in de hoeken. Dus dat zegt mij dat dit amper belucht wordt, het zal wel iets bewegen maar gezien de verkleuring niet veel. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Met de LA45 ligt er ook nog wel iets in de hoeken maar dit lijkt stukken minder en is met een stuk 16mm pvc buis voelbaar beter ook.

Vandaar mijn keus om voor een zwaardere luchtpomp te gaan.

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Dan zou ik het zeker zo laten! Met ontgassen denk ik dat bij de vijver je veel meer effect/last/wat dan ook hebt dan in het bewegend bed.

Danny

Quote from: Albert-jan on April 03, 2020, 22:42:27 PM
Bewegend bed met 40Lmutag en 50Helix 18mm momenteel update:

Met nitto LA28 pomp erop de afgelopen 3 jaar prima gedraaid maar vermoed dat het gewoon niet genoeg rondgaat. Op de bodem kan ik er hele delen mutag uit pakken die op de bodem liggen in de hoeken en tevens duidelijk donkerder van kleur zijn. En nee heb geen mega hoge flow op de vijver rond de 10m3.

Hierdoor nu overgestapt naar een Nitto LA45C om te kijken of het medium nu beter rond gaat dit seizoen. Het klotst nu weer als in het begin toen er nog maar 10L mutag in zat. Of zal dit nu teveel bewegen, lees hier en daar dat dit ook niet goed is namelijk.

Met de nitto LA28



Nu met de LA45C



Hoe denken jullie over mijn beweging in het water nu met de nieuwe pomp? Het lijkt nu wel meer en beter rond te gaan.

Als er nu niets of minder blijft liggen is dat beter.
Is dit de combi 30?

Albert-jan

Quote from: Danny on June 04, 2020, 22:48:02 PM
Quote from: Albert-jan on April 03, 2020, 22:42:27 PM
Bewegend bed met 40Lmutag en 50Helix 18mm momenteel update:

Met nitto LA28 pomp erop de afgelopen 3 jaar prima gedraaid maar vermoed dat het gewoon niet genoeg rondgaat. Op de bodem kan ik er hele delen mutag uit pakken die op de bodem liggen in de hoeken en tevens duidelijk donkerder van kleur zijn. En nee heb geen mega hoge flow op de vijver rond de 10m3.

Hierdoor nu overgestapt naar een Nitto LA45C om te kijken of het medium nu beter rond gaat dit seizoen. Het klotst nu weer als in het begin toen er nog maar 10L mutag in zat. Of zal dit nu teveel bewegen, lees hier en daar dat dit ook niet goed is namelijk.

Met de nitto LA28



Nu met de LA45C



Hoe denken jullie over mijn beweging in het water nu met de nieuwe pomp? Het lijkt nu wel meer en beter rond te gaan.

Als er nu niets of minder blijft liggen is dat beter.
Is dit de combi 30?

Nee dit is de compact.
10m3 vijver met 9 koi.

Danny

Quote from: Albert-jan on October 20, 2019, 20:46:19 PM


10L extra mutag toegevoegd. Moet nog 10L bij voor volgend seizoen. Last van wat nitriet wat maar niet veel lager wordt maar wel stabiel blijft. Hopelijk met wat extra bwb materiaal iets minder nitriet volgend seizoen.

Hoe vinden jullie dat mijn bewegend draait zo op het oog? Meer of minder lucht? Draait een nitto LA45B luchtpomp op.

Hoe is je seizoen tot nu toe verlopen kwa nitriet?
En wat is het uiteindelijk geworden met de hoeveelheid lucht op je bwb?

Albert-jan

Niet heel goed helaas, veel problemen gehad met veel draadalgen en nitriet verhoging zodra ik iets meer ging voeren ondanks genoeg water wissels.

Heb ervoor gekozen om over te stappen op helix ipv de mutag, heb er geen vertrouwen meer in dat het nog gaat werken met de mutag.

Volgend seizoen zal moeten blijken of dit de juiste keus is geweest. Momenteel 100L Helix erin zitten i.p.v. mutag.

Draai nog steeds op de la45 nitto die bevalt prima.
10m3 vijver met 9 koi.

Danny

Dat is jammer. Heb je de mutag wel voldoende in beweging gekregen met die la45?
Al wat je er nu bij doet aan helix moet dan wel weer rijpen. Of je moet extern in kunnen draaien

Madinees

Quote from: Albert-jan on September 25, 2020, 22:29:19 PM
Niet heel goed helaas, veel problemen gehad met veel draadalgen en nitriet verhoging zodra ik iets meer ging voeren ondanks genoeg water wissels.

Heb ervoor gekozen om over te stappen op helix ipv de mutag, heb er geen vertrouwen meer in dat het nog gaat werken met de mutag.

Volgend seizoen zal moeten blijken of dit de juiste keus is geweest. Momenteel 100L Helix erin zitten i.p.v. mutag.

Draai nog steeds op de la45 nitto die bevalt prima.

Hier ook zo. Volgend jaar een trickle erbij. Ligt al klaar hier.
Zolang je niet veel hoeft te voeren gaat het nog wel maar als je vissen wat groter worden is het mijn inziens niet te doen met alleen een bwb.

Albert-jan

Quote from: Danny on September 26, 2020, 13:03:28 PM
Dat is jammer. Heb je de mutag wel voldoende in beweging gekregen met die la45?
Al wat je er nu bij doet aan helix moet dan wel weer rijpen. Of je moet extern in kunnen draaien

Nee ik vind van niet. Vooral de hoek waar de spoelpomp zit blijft veel liggen ondanks de nitto la45b. Misschien ook door de combi helix mutag, wie zal het zeggen. Zag ook mutag chips soms in de vijver, dus het gaat ook langs het bwb via de opening van de lucht/druk leiding vanaf de spoelpomp, hier was ik ook niet tevreden over. Zat ook wel eens in de vijverpomp vast. Denk ontwerpfoutje.

Daarom ben ik ook overgestapt naar de helix want hiermee kan dit niet gebeuren. Maar verwacht geen wonderen, dus wellicht toch een extra bioloog erbij maken nog zoals een matten kamer.

10m3 vijver met 9 koi.