News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Bewegend bed

Started by Albert-jan, April 20, 2019, 21:47:54 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Goedenavond,

Zo maar een korte vraag:

Kan je een bewegend bed als filter ook mee rekenen als zuurstof verhogend?



10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Quote from: Albert-jan on April 20, 2019, 21:47:54 PM
Goedenavond,

Zo maar een korte vraag:

Kan je een bewegend bed als filter ook mee rekenen als zuurstof verhogend?
Wat bedoel je met zuurstof verhogend? Doordat het BWB belucht wordt dat daardoor meer zuurstof wordt ingebracht?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ja inderdaad op die manier dacht ik zelfde als een beluchte bodemdrain eigenlijk.
10m3 vijver met 9 koi.

Erik

Ik het afgelopen koi-blad staat er een artikel in over lucht en Theo het er ook iets in zijn artikel over (zijn quarantainebak) geschreven. De conclusie was dat de hoeveelheid zuurstof lager werd bij een bewegend bed i.p.v. hoger, zelfs bij een trickelfilter werd het lager.

Albert-jan



10L extra mutag toegevoegd. Moet nog 10L bij voor volgend seizoen. Last van wat nitriet wat maar niet veel lager wordt maar wel stabiel blijft. Hopelijk met wat extra bwb materiaal iets minder nitriet volgend seizoen.

Hoe vinden jullie dat mijn bewegend draait zo op het oog? Meer of minder lucht? Draait een nitto LA45B luchtpomp op.
10m3 vijver met 9 koi.

Ronny66

Draait zeer mooi zou er niet meer lucht op zetten,ik zelf ga ook volgend seizoen mutag toevoegen
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
Filterpanelen RVS 120 micron  en 40 watt amalgaam  pomp aquamax 12000 C
1bodemdrain - 1 skimmer

Bas42

Hardnekkige verhoging van nitriet in een bewegend bed achter een trammel is een bekend fenomeen. Laat je goed informeren aangezien er meerdere meningen zijn over hoe dit op te lossen (meer/minder dragermateriaal en/of meer/minder beluchting etc). Complex verhaal met veel betrokken parameters. Ben benieuwd naar de ervaringen met meer mutag toe te voegen. Houd ons op de hoogte.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Remco

Vraagje: het Nitriet verhaal komt dat niet doordat de trommeldoek te fijn is?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Bas42

Is al vaker gesuggereert en mee geexperimenteerd. Het is niet uitgesloten dat het meespeelt maar de primaire oorzaak lijkt toch ergens anders te liggen .... Verschillende hypotheses zijn in omloop.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Remco, inderdaad gaat het 'verhaal' hardnekkig in de rondte dat wij met onze 70 mu trommeldoeken te fijn filteren, waardoor met name de omzetting van Nitriet naar Nitraat verstoord zou worden. Wat ik nu ga beschrijven is geen eenvoudig verhaal, maar tegelijkertijd is het prima te duiden. De basis is eigenlijk heel simpel; bij een grover gaas breng je vervuiling in je bioloog, want dat is de enige functie van een grover gaas. Jouw (ervoor bedoelde) autotrofe nitrificerende bacteriën, zoals de Nitrosomonas, en Nitrobacter hebben pertinent GEEN enkele vervuiling nodig om te functioneren. Dus...als er vervuiling in je bioloog komt, ontstaat er een nieuwe bacteriestam, te weten heterotrofe bacteriën. Die zitten sowieso wel in je filter, maar kunnen door toevoer van  vuil (organische koolstof) uitgroeien tot de dominante bacteriecultuur. Heterotrofe bacterën nitrificeren óók, maar hebben daar altijd organische koolstof bij nodig. Tijdens dit proces wordt CO2 afgegeven , wat weer zal bijdragen tot de aangroei van met name Nitrobacter (de bacterie die nitriet naar nitraat omzet). Kortom....dat klinkt prachtig allemaal. Grover doek geeft inderdaad - op de korte termijn - meer nitrificatie. Echter...er is een keerzijde aan dit proces. Zodra heterotrofe bacteriën dominant worden zullen zij de autotrofe bacteriën gaan overwoekeren, waardoor de aanvankelijke betere filterwerking steeds een beetje slechter zal worden. En vergis je niet; het grote gevaar van vervuiling in je bioloog is dat je een tikkende tijdbom aan het creëren bent, omdat een overvloed aan dergelijke bacteriën een bron kunnen zijn voor een knallende bacteriële besmetting in je vijver. Poeh hé...en dat op de maandag :)
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Quote from: Theokoi1962 on December 09, 2019, 16:59:02 PM
Remco, inderdaad gaat het 'verhaal' hardnekkig in de rondte dat wij met onze 70 mu trommeldoeken te fijn filteren, waardoor met name de omzetting van Nitriet naar Nitraat verstoord zou worden. Wat ik nu ga beschrijven is geen eenvoudig verhaal, maar tegelijkertijd is het prima te duiden. De basis is eigenlijk heel simpel; bij een grover gaas breng je vervuiling in je bioloog, want dat is de enige functie van een grover gaas. Jouw (ervoor bedoelde) autotrofe nitrificerende bacteriën, zoals de Nitrosomonas, en Nitrobacter hebben pertinent GEEN enkele vervuiling nodig om te functioneren. Dus...als er vervuiling in je bioloog komt, ontstaat er een nieuwe bacteriestam, te weten heterotrofe bacteriën. Die zitten sowieso wel in je filter, maar kunnen door toevoer van  vuil (organische koolstof) uitgroeien tot de dominante bacteriecultuur. Heterotrofe bacterën nitrificeren óók, maar hebben daar altijd organische koolstof bij nodig. Tijdens dit proces wordt CO2 afgegeven , wat weer zal bijdragen tot de aangroei van met name Nitrobacter (de bacterie die nitriet naar nitraat omzet). Kortom....dat klinkt prachtig allemaal. Grover doek geeft inderdaad - op de korte termijn - meer nitrificatie. Echter...er is een keerzijde aan dit proces. Zodra heterotrofe bacteriën dominant worden zullen zij de autotrofe bacteriën gaan overwoekeren, waardoor de aanvankelijke betere filterwerking steeds een beetje slechter zal worden. En vergis je niet; het grote gevaar van vervuiling in je bioloog is dat je een tikkende tijdbom aan het creëren bent, omdat een overvloed aan dergelijke bacteriën een bron kunnen zijn voor een knallende bacteriële besmetting in je vijver. Poeh hé...en dat op de maandag :)

Goed stuk Theo en kan me er ook in vinden. Ik heb me er dit jaar (eerste seizoen nieuwe vijver) ook veel in verdiept omdat ik ook een combi heb en verder niets.
Wat ik gemerkt heb is dat stabiliteit heel veel invloed heeft. Een combi met BWB lijkt minder goed met fluctuaties (voer, beluchting, etc.) om te kunnen gaan. Sinds ik een hoge flow hanteer (30m3/uur op 21m3) en mijn voerapparaat op 8x een beetje heb ingesteld heb ik het stabiel gekregen. Vooral door tussendoor niet teveel te klooien.

Ik geloof in zo snel mogelijk afvoeren van organisch vuil. Simpelweg omdat water dan meer zuurstof kan bevatten (wordt wel eens onderschat) het nadeel is, geloof met een hoge KH dat er dan weinig CO2 in het water zit. Daar ga ik me komend jaar nog wat in verdiepen.

Madinees

Aanvullend: "grover gaas" valt voor mij in de zelfde categorie als "pomp hoger zetten in winter", "dunne leidingen om druk op te bouwen voor meer flow", etc.

Theokoi1962

Ja, helemaal mee eens; FLOW IS KING.
En ook je opmerking om voer over de dag te verdelen :y:
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Remco

Duidelijk, maar dan laat mijn ultrasieve dus veel te veel door. Dus dat word sparen voor n trommel. Heb eigenlijk best nog wel veel zweefvuil. Toch elke week maak ik mattenkamer schoon door even goed op en neer te bewegen maar wat er dan nog als zooi er vanaf komt schrok ik eigenlijk toch ook wel weer van. Heb wel de mogelijkheid om het gelijk in de tuin te laten lopen.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Remco

En heb er n 20000 Ltr pomp op staan dus flow heb ik dan wel.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer