News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Groen water

Started by Budeltje, April 18, 2019, 13:00:55 PM

Previous topic - Next topic

Budeltje

Het water in mijn vijver is groen. Geweldig voor de vissen, iets minder geweldig voor mij.
Over het algemeen vind ik het prima dat ik de vissen zie als ze boven zijn. Maar ik kan bijvoorbeeld in de gaten houden of er iets aan de hand is met een vis die zich niet laat zien. Op dit moment is de bacterie opbouw nog niet helemaal op gang natuurlijk. Met de vooruitzichten gaat dat de komende tijd wel beter gaan.
Kan ik dit het beste afwachten om te zien of alles door de natuur geregeld gaat worden of kan ik dit toch beter met een uv aanpakken?

De situatie:
De vijver is 8m bij 3m, 6 meter lang is deze ongeveer 1,85m diep, en 2 meter lengte heeft een diepte van ongeveer 1 meter. Op dat laatste stuk bevinden ze zich dan ook nogal vaak.

Filtratie gebeurd door middel van een Kinshi 5 High Tech Sieve. Hierna wordt het water naar een bakki shower gepompt. In deze shower valt het water door 4 bakken heen, waarvan er 3 gevuld zijn met elk zo'n 30 liter siporax. Er wordt op dit moment zo'n 30m3 per uur doorheen gepompt. Dit stijgt naar 40m3 per uur zodra het wat warmer blijft.

Nu ben ik er over aan het denken om in de sieve een dompel uv te leggen. Deze wil ik niet te veel aan hebben, 's nachts 1 รก 2 uur. Zou ik hier de vijver helder mee kunnen krijgen? Ik wil namelijk ook niet dat de uv-lamp het PE van de sieve al te veel aan gaat tasten.

Is er een bepaald merk of type uv dat jullie aanraden?

GinRin

Quote from: Budeltje on April 18, 2019, 13:00:55 PM
Het water in mijn vijver is groen. Geweldig voor de vissen,

Of dat voor de vissen zo geweldig is, valt te bezien. Overvloedige algengroei kan de pH laten schommelen en dat is zeer stressvol voor de vissen. 's Nachts beluchten helpt dan om dat grotendeels te voorkomen.


Joop

Budeltje

Quote from: GinRin on May 27, 2019, 17:12:42 PM

Of dat voor de vissen zo geweldig is, valt te bezien. Overvloedige algengroei kan de pH laten schommelen en dat is zeer stressvol voor de vissen. 's Nachts beluchten helpt dan om dat grotendeels te voorkomen.


Joop

Het gaat hier voornamelijk om zweefalg. Ik heb geen tapijten aan de wanden hangen.
Met veel verversen en af en toe een UV lamp aan is het al behoorlijk minder geworden gelukkig.

Budeltje

Ik kreeg tijdens de zeer warme dagen wel meer en meer de tapijtvorming op de wanden. Nu zijn dan wel de zeer warme dagen voorbij, maar zo'n is er nog genoeg.

Sinds ik mijn beluchting volle bak aan heb staan zijn de tapijten in ieder geval weg.
Of dit te maken heeft met de ontgassing die door de beluchting ontstaat weet ik niet, maar fijn dat het weg is.
Wel schep ik nu iedere morgen behoorlijke hoeveelheden schuim weg (eiwit neem ik aan). Dit verzamelt zich bij mijn retour.

De zweefalg krijg ik tot op heden alleen nog enigszins onder controle door belachelijk veel te verversen.

De te zwakke UV lamp staat nu ook 24/7 aan. Maar deze doet weinig in het verhaal volgens mij.

Budeltje

Overigens gisteren nog de waterwaarden gemeten. Nitriet nitraat en ammoniak 0. PH 7,5 en zowel de KH als de GH op 6.

Bram 3.0

Hallo bundeltje,heb je toevallig je kraanwaterwaarde gemeten?nitriet,nitraat en ammoniak 0.dat bereik ik alleen als ik geen vis in mijn vijver laat zwemmen😎
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Budeltje

Quote from: Bram 3.0 on July 09, 2019, 11:16:43 AM
Hallo bundeltje,heb je toevallig je kraanwaterwaarde gemeten?nitriet,nitraat en ammoniak 0.dat bereik ik alleen als ik geen vis in mijn vijver laat zwemmen😎
Gr Bram 3.0

Nee ik heb mijn kraanwater niet gemeten. Het was echt mijn vijverwater. Ik gebruik wel een testset van colombo, die zijn moeilijker af te lezen, maar er was totaal geen verkleuring.  Zoals eerder in mijn verhaal ben ik dan ook belachelijk veel aan het verversen. En mijn visbezetting zit op 10 koi in 40m3 water. En dan zijn het ook nog geen giganten, als ze allemaal bij elkaar 4 meter lang zijn mag ik in mijn handjes klappen.

Croesmaster

Quote from: Budeltje on May 31, 2019, 07:41:52 AM
Quote from: GinRin on May 27, 2019, 17:12:42 PM

Of dat voor de vissen zo geweldig is, valt te bezien. Overvloedige algengroei kan de pH laten schommelen en dat is zeer stressvol voor de vissen. 's Nachts beluchten helpt dan om dat grotendeels te voorkomen.


Joop

Het gaat hier voornamelijk om zweefalg. Ik heb geen tapijten aan de wanden hangen.
Met veel verversen en af en toe een UV lamp aan is het al behoorlijk minder geworden gelukkig.

Ook zweegalgen produceren 02 overdag en gebruiken dit 's nachts... dus zeker een onderdeel/gevaar voor PH schommelingen.

Bjorn Schepers

Quote from: Croesmaster on April 23, 2020, 19:45:20 PM
Quote from: Budeltje on May 31, 2019, 07:41:52 AM
Quote from: GinRin on May 27, 2019, 17:12:42 PM

Of dat voor de vissen zo geweldig is, valt te bezien. Overvloedige algengroei kan de pH laten schommelen en dat is zeer stressvol voor de vissen. 's Nachts beluchten helpt dan om dat grotendeels te voorkomen.


Joop

Het gaat hier voornamelijk om zweefalg. Ik heb geen tapijten aan de wanden hangen.
Met veel verversen en af en toe een UV lamp aan is het al behoorlijk minder geworden gelukkig.

Ook zweegalgen produceren 02 overdag en gebruiken dit 's nachts... dus zeker een onderdeel/gevaar voor PH schommelingen.

Ik vraag me dan toch af hoe de kwekers in Japan de PH schommelingen onder controle houden ? de meeste mudponds daar zijn toch redelijk voorzien van (zweef)algen. Nu is het niet mijn intensie om een welles/nietes discussie te starten, het is al bewezen dat de aanwezigheid van een (grote) hoeveelheid planten in een vijver ervoor kan zorgen dat de PH flink kan gaan schommelen.

Albert-jan

Even inhaken op een bestaand groen water topic.

Mijn vijver pas behandelt met kp dus vijver en bioloog heeft een tik gehad, ja alles mee laten draaien. Momenteel ook groen water, hoe lang duurt zoiets ongeveer voordat je verbetering ziet zonder uv lamp?

Of is het beter om de uv lamp een paar uurtjes per dag aan te zetten?
10m3 vijver met 9 koi.

Floris

Als je vijver echt heel groen is zal het heel lastig worden om dit zonder UV weer helder te krijgen. De algen nemen je filter als het ware gedeeltelijk over. Ik zou de lamp aanzetten en als de vijver weer helder is goed de waardes in de gaten houden. Je filter kan het dan weer gaan op pakken.

Als de vijver weer groen begint te worden schiet je filter nog te kort en zou ik de lamp aanzetten op jet moment dat je de vijver weer te groen vindt worden.

Ik doe dit hier elk jaar zo in het voorjaar.  Meestal hoef ik hem maar 1 week aan te zetten. Daarna blijft de vijver helder. Vorig jaar zelfs niet aan hoeven zetten. Dit had er waarschijnlijk mee te maken dat ik heel langzaam ben gaan opbouwen met voeren.

abroeders

Quote from: Albert-jan on May 09, 2021, 10:24:51 AM
Even inhaken op een bestaand groen water topic.

Mijn vijver pas behandelt met kp dus vijver en bioloog heeft een tik gehad, ja alles mee laten draaien. Momenteel ook groen water, hoe lang duurt zoiets ongeveer voordat je verbetering ziet zonder uv lamp?

Of is het beter om de uv lamp een paar uurtjes per dag aan te zetten?

Dat probleem en dilemma had ik laatst ook Albert-jan, ik heb het zo beredeneerd (of het het beste plan is weet ik niet):
UV-lamp doodt de algen wat organisch afval oplevert, maar je filter kan dat misschien nog niet goed verwerken. Dus eerst filter op laten starten, veel ammoniak en nitriet meten (heb ik een tijdje dagelijks gedaan).. Toen ben ik een beetje met wintervoer/voorjaarsvoer begonnen (het was nog ongeveer 9-10 graden toen) en de ammoniak en nitriet goed in de gaten gehouden. Toen ik zag dat ammoniak eigenlijk altijd 0 bleef of snel na het voeren weer naar 0 ging en nitriet ook heel laag heb ik de UV aangezet. De vijver was 14 dagen daarna bijna helder, ik kon de bodemdrains op 1.80 weer zien.

Als ammoniak/nitriet na het aanzetten van de UV verhoogd zou zijn, zou ik de lamp weer uitgezet hebben. Bij mij was hier geen sprake van, dus UV staat nog steeds aan. Net weer even gemeten, ammoniak is 0 en nitriet 0,016mg/l nu (Met de Hanna Checker). Morgen is de nitriet ook weer weg. Ik voer nog heel matig met probites spring/autumn en merk dat de afbraak steeds sneller gaat terwijl het water mooi helder blijft. Ik wil de lamp nu niet uitzetten omdat ik bang ben dat het filter nog niet snel genoeg werkt en de algen terugkomen. Ik wacht even tot de temperatuur omhoog gaat, wat extra koi erbij komt en wat steviger voeren. Als dan de ammoniak en nitriet netjes blijven ga ik de UV afbouwen.

Albert-jan

Best groen dus ga jullie tips gebruiken. Bedankt
10m3 vijver met 9 koi.

abroeders

Was bij mij precies zo  :D

Geen draadalg, geen alg aan de kanten van de vijver, alleen groene soep. Komt helemaal goed, zeker nu de temperatuur lekker gaat oplopen.  :y:

Floris

Quote from: abroeders on May 10, 2021, 10:48:50 AM
Was bij mij precies zo  :D

Geen draadalg, geen alg aan de kanten van de vijver, alleen groene soep. Komt helemaal goed, zeker nu de temperatuur lekker gaat oplopen.  :y:

Omdat zweefalg veel sneller groeit dan andere alg neemt deze alle voeding en licht weg van bv draadalg.
De vijver gecontroleerd groen laten worden en sturen met de UV is ook een manier om de draadalg te onderdrukken bij de opstart in het voorjaar.