Sumi!

Started by Noodle, April 04, 2019, 19:33:56 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Een van de moeilijk te doorgronden aspecten van een koi, sumi ofwel het zwart.
Sumi komt en gaat maar kunnen we hier als hobbyist invloed op uitoefenen?

Bijgaand een foto van opkomend sumi zoals het naar mijn mening bij Shiro Utsuri dient te komen.
Van de onderzijde van de koi en vanuit het hart van de schub.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

dit is een heel interessant onderwerp. Heb ook een Showa waar ik potentie in zag maar het zwart is nooit verder doorgekomen

Croesmaster

Inderdaad interessant echter slaat het niet aan blijkbaar. Sumi is onvoorspelbaar doch redelijk in te schatten. Maar zoals vaak > de kwaliteit is alles zeggend. Zit het er niet in, dan komt het ook niet.

Bas42

Waterkwaliteit heeft een enorme invloed op de ontwikkeling van het sumi naar mijn mening. Met de shiro-challenge is daar door sommige hobbiesten ook mee geexperimenteerd. Zou leuk zijn om te horen wat wel en wat niet heft geholpen. Wat is er tijdens de challenge aangepast waardoor sumi wegtrok of juist opkwam ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fisherman John

Heb hier nu eind vh seizoen de GH waarde en KH waarde omhoog geschroefd en Sumi lijkt hierdoor goed te ontwikkelen.
Zoiezo is het tijdens de warme zomermaanden minder gesteld met het sumi.

Madinees

Quote from: Fisherman John on September 22, 2021, 14:38:46 PM
Heb hier nu eind vh seizoen de GH waarde en KH waarde omhoog geschroefd en Sumi lijkt hierdoor goed te ontwikkelen.
Zoiezo is het tijdens de warme zomermaanden minder gesteld met het sumi.

Hoe breng je dat omhoog dan? Minder verversen of middeltjes in het water?

Fisherman John

GH +  &  KH + toevoegen aan het water.
Diverse merken die het verkopen.
Ik heb het van Takazumi. Je moet het wel geleidelijk en rustig aan doen en het liefst bijhouden per water verversing en nooit GH + KH tegelijk.
Anders krijgen je vissen een shock van de heftig wisselende waarden.


Madinees

Quote from: Fisherman John on September 24, 2021, 11:02:28 AM
GH +  &  KH + toevoegen aan het water.
Diverse merken die het verkopen.
Ik heb het van Takazumi. Je moet het wel geleidelijk en rustig aan doen en het liefst bijhouden per water verversing en nooit GH + KH tegelijk.
Anders krijgen je vissen een shock van de heftig wisselende waarden.

Ha ok, ja voor mij is dat een reden om het niet te gebruiken. Ik probeer een zo stabiel mogelijke waterkwaliteit te houden.

Fredb

Ik denk ook niet dat dit de oplossing is. In Japan hebben ze heel zacht water, maar wel hele mooie vissen met zwart.

Laatst hoorde ik van iemand die dacht dat stress er mee te maken heeft. Op zich kan daar wat inzitten. Je zet een jonge vis in de vijver; en het sumi loopt terug. Na verloop van jaren zie je het weer terug komen. De vis is dan ouder, en vaak rustiger.

Madinees

Quote from: Fredb on September 25, 2021, 11:31:46 AM
Ik denk ook niet dat dit de oplossing is. In Japan hebben ze heel zacht water, maar wel hele mooie vissen met zwart.

Laatst hoorde ik van iemand die dacht dat stress er mee te maken heeft. Op zich kan daar wat inzitten. Je zet een jonge vis in de vijver; en het sumi loopt terug. Na verloop van jaren zie je het weer terug komen. De vis is dan ouder, en vaak rustiger.

Precies dat van stress is denk ik ook een belangrijke factor. Daarom water zo stabiel mogelijk houden en er zo min mogelijk (lees niks) ingooien is mijn mening.

Fisherman John

Dat kan een keuze zijn, zeker als je kraanwater van goede kwaliteit is.
Waterhardheid in onze regio is vrij laag dus ik schroef de KH zoiezo altijd wat omhoog.
Dit doe ik tegelijk met verversen dus dan blijft het altijd constant.
Zoals ik al zei moet je het zeker geleidelijk doen of continu bijhouden, begrijp me niet verkeerd.