Continue waterverversing: hoe goed in te stellen?

Started by Bas, March 27, 2019, 09:19:51 AM

Previous topic - Next topic

Bas

In mijn huidige systeem (trommelfilter-bwb en bakkishowers) werk ik met continue verversing.
Enerzijds om het water dat ik middels het spoelen van de trommel verlies aan te vullen en anderzijds om een deel van mijn totale waterverversing van de vijver voor zijn rekening te nemen.

Momenteel heb ik hiervoor een watermetertje van Gardena (zie plaatje) op mijn kraan gezet, echter werkt dit voor geen meter; het aantal liters kraanwater per minuut wat je met continue verversing toedient is te klein om nauwkeurig weergegeven te worden op het metertje en op het beeldscherm staat dus steevast 0,0 l/min terwijl de kraan gewoon zachtjes loopt.
Nu check ik het aantal l/min wel eens met een maatbeker en een stopwatch, maar graag zou ik een meer accuraat apparaatje op mijn waterleiding willen zetten waarmee ik nauwkeuriger kan meten EN instellen. De gewenste hoeveelheid is 0,5 l/min.

Hoe pakken de continue verversers dit aan? Zijn er apparaatjes om dit te bewerkstelligen?!
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bas

Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Wim

Die gardena heb ik ook.
Geeft te weinig aan trouwens.
In huis heb ik op de aansluiting die naar buiten gaat een gewone (zoals van het waterbedrijf) meter geplaatst.
Koste toen 20 euro. De gardena heb ik erbij gehaald om het water voor de vijver apart te kunnen bij houden. Kwam er een tijdje terug achter dat hij in plaats van 20 liter maar 17 liter aangeeft.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Perry


Bas

En zijn deze fijn in te stellen tot 0,5l/min? Ik ben erg benieuwd want dat zou wel erg makkelijk zijn met zo'n apparaatje  :y:
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Perry

Je kan hem instellen op tijden (open/dicht)
Hier gaat de kraan 3 keer per dag gewoon even vol open
En met een paar drukken op de knop vult die het aantal ingegeven min bij

Heb toevallig pas bij kkw gezien dat tjaart het ook met deze dingen doet

Croesmaster

Bas, ik heb een flotter in mijn trommelfilter hangen en een aquariumpompje die op een tijdschakelaar is aangesloten. Hierin kan je zoveel verversen als je wil, of in elk geval weet je wat je dagelijks ververst.
Het is geen continue verversing maar het benaderd het wel.

nick22

ik heb beide meters hier liggen, die kleine is idd niet goed voor de pisstraaltjes. en die instelbare kan geloof ik maar 3x per dag. maal een aantal minuten/uren
nu gewoon de kraan open en geen meter ertussen

Bas

Thanks voor de reacties tot nu toe!
Ik zou graag willen weten hoeveel liter ik per dag ververs in plaats van hoe lang ik ververs. Momenteel staat mijn kraan zachtjes aan dus heb nu ook gewoon continue verversing en hou ik af en toe een maatbeker onder de straal om te zien hoeveel ltr/min er ververst wordt, echter heel exact is dit niet. Liever zou ik de hoeveelheid goed willen kunnen monitoren en bijstellen.
Dus mocht iemand hier een mooi apparaatje voor hebben zou het top zijn.  :)
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Perry


Bas

Kun je uitleggen wat je hier mee bedoeld?
Er vanuit gaande dat je niet bedoelt dat ik die huidige gardena-meter waarmee ik de post startte er tussen moet zetten, want het probleem is juist dat deze de kleine hoeveelheden water niet juist weergeeft.
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Perry

Ga er vanuit dat die geen kleine hoeveelheden aangeeft omdat er geen druk van de leiding op staat

Dus als je wat je heel de dag vult met pis straaltje verdeeld over 3 keer volle druk met die Gardena computer dan meet hij het wel

Bas

Dat is geen continue verversing en dus niet wat ik wil.
Wat ik wil is een toevoeging van leidingwater van 0,5ltr/min. over de hele dag verdeeld en dit nauwkeuriger kunnen meten dan met het apparaatje dat ik er nu tussen heb zitten.   ;)
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Perry


Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter