ORP - Wat kan je doen om de ORP van je water te verhogen

Started by Theokoi1962, March 25, 2019, 10:46:32 AM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Ik ben nog niet zo ver als Theo maar ik meen niet dat algen met KP onder controle gehouden kunnen worden, puur omdat algen geen eencellige organisme zijn.

Misschien praat ik voor mijn beurt maar ik geloof het niet.  :D

Madinees

@Henri, interessant die metingen en zeker om te gaan vergelijken. Om een goede analyse te maken moet je het wel over een langere periode doen.
Maar het klinkt wel logisch wat je zegt.

Mbt de algen en ORP merk ik (na wat Googlen) dat vooral de aquariumwereld hier veel verder in is.
Kwam toevallig dit tegen; staat dat algen slecht tegen een hoge RH waarde kunnen: http://www.ciliata.nl/index.php/problemen/418-de-invloed-van-organisch-materiaal-en-reductie-op-het-groeien-van-baardalgen


nico1012

Dit is echt heel interessant alleen ik zat net de denken dat dit haaks staat op de manier van werken in Mudponds.
Iedereen wil altijd zijn vis in Azakuri houden omdat die daar goed ontwikkeld.
Als ik het hele verhaal over Orp lees staat dit haaks op de werkwijze van mudponds welke we heilig verklaren.
Zelf laat ik mijn vijver groen tot ongeveer 1 meter diep.
Als het zicht minder word zet ik de uv lamp aan zodat ik altijd wat zicht hou.

excuses voor het feit dat ik enigzins off topic ga

Croesmaster

Nico1012. Ik ben zeker geen expert maar ik denk niet dat we ons vijverwater kunnen en mogen vergelijken met een mudpond. De watersamenstelling in Japan is heel anders dan hier en de mudponds worden speciaal geprepareerd met een ander doel dan wij voor ogen hebben. Tevens is de visbezetting daar heel anders (minder bevolkt) dan bij ons in de vijver. Gezond moeten ze in beide gevallen blijven dat is de grootste gemeenschappelijke deler in mijn ogen.
Een groene vijver is niks mis mee en heeft voordelen maar ook nadelen.

Ik ga met mezelf dit jaar de uitdaging aan om mijn ORP en zuurstof waarde zo hoog mogelijk te krijgen en  houden het hele jaar door. Dat zal nog een hele uitdaging worden.  ;D :P

Danny

Quote from: Theokoi1962 on April 04, 2020, 09:56:33 AM
Wat jij beschrijft klopt inderdaad. Er zijn inderdaad legio Amerikanen die dit doen. Er zijn er echter ook genoeg die dit tegenspreken; dat gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen. Wat ik inmiddels wel vind is dat we in Nederland erg krampachtig met KP omgaan. Deze houding komt m.i. vooral voort aan gebrek aan kennis en blijven voortborduren op 'wat een ander ooit gezegd heeft'.
Als je in Nederland aan een gemiddelde koi hobbyist vraagt wat hij weet over KP, dan zal je niet verder komen dan.
1. Behandelmiddel tegen Trichodina, Chilodinella en soms ook Costia (sommigen gooien liever gif in de vijver Formaldehyde/Formaline/Formol).
2. Hartstikke gevaarlijk spul - vissen zijn doodgegaan/ begonnen te springen, enz. enz.
Het leuke is dat beide beweringen kloppen.
Echter; als je je daadwerkelijk gaat verdiepen in KP (of PP - Potassium Permanganate zoals Engelstaligen het noemen) dan gaat er een wereld voor je open.
Ik verdiep me nu zo'n 2 jaar in dit onderwerp.
Eigenlijk ben ik begonnen bij ORP; één van de belangrijkste waterwaarden van de vijver volgens mij (even los van de 'gewone'waarden die we allemaal kennen).
Als je aan ORP gaat beginnen, dan kom je al heel snel publicaties tegen die met KP te maken hebben.
Logisch, want KP is een oxidator die niet anders doet dan tijdelijk het oxiderend vermogen (je ORP) van je vijverwater verhogen.
En inderdaad; als je eenmaal snapt hoe KP werkt en hoe ongelooflijk veilig het is voor je vissen (bij verstandig en gecontroleerd gebruik), dan kan ik tot geen andere conclusie komen dat het in ieder geval voor mij één van de meest fantastische ondersteuningsproducten is die we als hobbyist in ons arsenaal hebben.
In ieder geval vele malen beter dan alle andere teringzooi (onder de noemer medicijnen) die we bij problemen in onze vijver flikkeren.
Dit voorjaar ben ik gestart met de Amerikaanse methode die jij (Budeltje) hier beschrijft.
Ik ben daar een videoverslag van aan het maken, zodat iedereen kan zien hoe ik het doe en waarom.
Ik begrijp heel goed dat 'the powers that be' mijn aanpak zullen verketteren, maar eerlijk gezegd boeit me dat niet zo erg.
Waar we m.i. echt vanaf moeten zijn die domme kreten als daar zijn:
1. KP doseren met 2 gram per kuub (of 1,75, 2,5, 3,0 - er wordt maar wat geroepen).
2. Als KP bruin wordt verliest het z'n werking en kan je 1 gram per kuub bijdoseren.
3. Waterstofperoxide stopt het proces niet, het ontkleurt alleen maar.
Meten is weten - In mijn beleving valt en staat alles met een goed gekalibreerde ORP meter gekoppeld aan kennis van het product KP/ORP

Misschien wel geinig idee; Henri heeft het erover om eens een KP behandeling bij te wonen bij mijn vijver.
Wat zouden we ervan vinden als ik t.z.t (na die Coranashit). een keer een mini-event houd bij mijn vijver waarbij we het onderwerp ORP/KP gaan uitdiepen en een demo geven - uiteraard voorzien van BBQ - Als er belangstelling voor is, dan zie ik dat wel als reactie op dit onderwerp.

Lijkt me leerzaam om erbij te zijn. Het toevoegen van KP gaat me nu nog iets te ver.
Maar mn ORP-meter is in ieder geval besteld. Dus wie weet :D

Bas42

Theo, count me in. Hier is de ORP- en zuurstofmeter inmiddels ook besteld en kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan. Zeker het sturen van een KP-behandeling op ORP-waarde lijkt me een verrijking .... Inmiddels zie ik links en rechts ook interessante metingen voorbij komen van zuurstof irt beluchting. Ook daar gaan we nog veel leren de komende tijd en wellicht de hobby naar een next level tillen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Ik heb inmiddels weer wat investeringen gedaan in de vorm van een stromingspomp die ik in de vijver wil leggen. Niet tijdelijk maar zo regelmatig om het vuil wat op de bodem ligt en wellicht blijft liggen in beweging te krijgen..

Alles voor de vissen.

Madinees

Quote from: Danny on April 08, 2020, 11:23:04 AM

Lijkt me leerzaam om erbij te zijn. Het toevoegen van KP gaat me nu nog iets te ver.
Maar mn ORP-meter is in ieder geval besteld. Dus wie weet :D

Welke heb je gekozen?

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Heb een orp,Ph,tds,o2,temp.en zoutgehalte meter aangeschaft in één datalogger, en ga deze zomer een dimensie verder in de waterkwaliteit.
Bedankt Theo🙏
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Goed bezig Bram.  Je krijgt nu heel inzichtelijk door te meten en te noteren wat je waterwaardes doen en wat voor veranderingen er optreden in de loop van het jaar. Het een heeft verband met het ander.

Welkom bij de club van digitale meters.. :y:

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on April 29, 2020, 19:38:31 PM
Heb een orp,Ph,tds,o2,temp.en zoutgehalte meter aangeschaft in één datalogger, en ga deze zomer een dimensie verder in de waterkwaliteit.
Bedankt Theo🙏
Gr Bram 3.0

Goed zo, kun je ook zeggen wat voor iets je gekocht hebt?

Bram 3.0

Data logger van het merk PCE compleet pakket.zoek :PCE datalogger Ph
Incl.koffer calibratie en bewaar vloeistoffen.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

Ik ben benieuwd hoe het bevalt Bram. Dat zien we natuurlijk graag terug op het forum :y:
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bram 3.0

Mijn eerste indruk,na het lezen van de handleiding is:
Calibratie is de key tot succes van een accurate meting.
Minimaal 2 punts,liever 3 punts(ph7,ph4 en Ph 10)
Ik heb daarom wat laboratorium maatbekers besteld en gedistilleerd water om zo zuiver te kunnen calibreren.Met automatische temperatuur compensatie moet de temp.meter ook in de calibratie vloeistof.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0