News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Waterkwaliteit - nieuwe vijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:47:23 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Goedenavond,

Ik heb me aangemeld voor dit forum omdat ik toch ook wel gepakt ben door het Koi virus.
Na 10 jaar een vijver gehad te hebben met van alles (koi, steuren, goudwindes) heb ik mijn vijver vorig jaar omgebouwd tot een 'echte' koi vijver.

Het filter draait nu zonder vissen sinds oktober vorig jaar.  Over twee weken wil ik mijn eerste vissen gaan plaatsen.
Vijver is ca. 21m3 en ik ga filteren met een Biodrum 50 combi waarbij ik alle loze ruimtes volgepropt hebt met Matala matten (ca 4m2).

Vandaag heb ik voor de eerste keer ammoniak toegevoegd, en ik meet nu mooi 1mg/liter. Komende dagen zal ik steeds wat toevoegen om het filter op te gaan starten.
Mijn water waardes zijn:
Temp 9,3
O2 11,5 mg/liter (heb een meter via Aliexpress gekocht)
TDS 133 (idem)
NH3 1 mg/l
No2 0
No3 0
Fosfaat 0
PH 8,3
KH 8,5
GH 7,0

Wat me nu opvalt is dat mijn GH lager is dan mijn KH.
Heb het over een periode van 6 weken nu 3x gemeten en het is de laatste 2 metingen lager.

Mijn vragen:
- Kan dit kwaad?
- Iemand een verklaring hiervoor?

Overige waterwaarden zijn wel constant.

Ps. ik zal me komende weken voorstellen in het juiste topic

Gr, Edwin

Madinees

Nog een foto (nog zonder deksel filter, heb ik dit weekend gemaakt)

Pat

Beste Edwin,

Om te beginnen welkom.
Dan een mooie vijver  :y:

Wat betreft je Gh en Kh zal ik me niet druk over maken is niets mis mee.
Wel doe je goed om 2 meters aangeschaft te hebben om de waardes in de gaten te houden misschien een optie een Orp meter bij te nemen.
Dan wil ik terug komen over 1 watermeter je Tds.
Ik vermoed dat deze meting niet juist is, waarom niet!!
Je Gh en Kh is beide bij elkaar opgeteld 15.5 als je dit vermenigvuldigen met 17.5 moet je op een minimale tds waarde uitkomen van 271 .
Dus deze meter zou ik opnieuw ijken.
Met je Tds meter zou je ook je vervuiling kunnen meten o.a je Nitraat zekers nu met kunstmatig je filter op te starten en vergelijkt met je kraanwater.
Om preciezer je gh te meten zou je ipv 5 ml 10 ml vijverwater kunnen gebruiken en elke druppel tellen als 0.5 ipv 1.

Ik hoop dat je het nog snapt anders hoor ik het wel.

Grt,

Pat

Bram 3.0

Hoi Edwin,
Mooie strakke vijver en idem filterput,welkom en succes :y:
Mijn tip: wacht met het plaatsen van de eerste vissen,tot watertemp. 15 graden  is,dit i.v.m.weerstand van de vissen en je filterbacterieen vermederen zich sneller/beter.
Je bent nu ammoniak aan het toevoegen,Hou rekening met een nitriet piek !! en meet de nitriet dagelijks.Pas als die piek geweest is ,ga je denken aan vis plaatsen.
gr Bram3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on March 18, 2019, 08:19:30 AM
Hoi Edwin,
Mooie strakke vijver en idem filterput,welkom en succes :y:
Mijn tip: wacht met het plaatsen van de eerste vissen,tot watertemp. 15 graden  is,dit i.v.m.weerstand van de vissen en je filterbacterieen vermederen zich sneller/beter.
Je bent nu ammoniak aan het toevoegen,Hou rekening met een nitriet piek !! en meet de nitriet dagelijks.Pas als die piek geweest is ,ga je denken aan vis plaatsen.
gr Bram3.0

Tnx, ga ik doen!

Madinees

Quote from: Pat on March 18, 2019, 07:56:02 AM
Beste Edwin,

Om te beginnen welkom.
Dan een mooie vijver  :y:

Wat betreft je Gh en Kh zal ik me niet druk over maken is niets mis mee.
Wel doe je goed om 2 meters aangeschaft te hebben om de waardes in de gaten te houden misschien een optie een Orp meter bij te nemen.
Dan wil ik terug komen over 1 watermeter je Tds.
Ik vermoed dat deze meting niet juist is, waarom niet!!
Je Gh en Kh is beide bij elkaar opgeteld 15.5 als je dit vermenigvuldigen met 17.5 moet je op een minimale tds waarde uitkomen van 271 .
Dus deze meter zou ik opnieuw ijken.
Met je Tds meter zou je ook je vervuiling kunnen meten o.a je Nitraat zekers nu met kunstmatig je filter op te starten en vergelijkt met je kraanwater.
Om preciezer je gh te meten zou je ipv 5 ml 10 ml vijverwater kunnen gebruiken en elke druppel tellen als 0.5 ipv 1.

Ik hoop dat je het nog snapt anders hoor ik het wel.

Grt,

Pat

Dank je, ga ik zo opvolgen. TDS meter vond ik ook al vreemd idd.
Denk dat ik het snap en ga mijn bevindingen hier verder posten.

Bas42

Als je met druppelsetjes meet ook altijd even kijken naar de houdbaarheid. Met name als ze geopend zijn kan de betrouwbaarheid teruglopen. Dus niet onverstandig om bv jaarlijks een nieuw setje aan te schaffen zodat je betrouwbaarheid optimal blijft. Overigens als je frequent blijft meten (elke week of 2 weken) zijn je flesjes vaak na een jaar ook zo goed als leeg ....
verder complimenten voor je geduld en zorgvuldigheid. Mensen willen vaak zsm vissen in de vijver als die eenmaal klaar is. Bijzetten met vissen altijd met beleid. Houd ook rekening met het feit dat een filter en vijversteem altijd weer een nieuwe balans moet vinden na het bijzetten van nieuwe vis. Dus bij voorkeur niet teveel vis in één keer maar met beleid (heb je er ook vaker plezier van ....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on March 18, 2019, 13:09:57 PM
Als je met druppelsetjes meet ook altijd even kijken naar de houdbaarheid. Met name als ze geopend zijn kan de betrouwbaarheid teruglopen. Dus niet onverstandig om bv jaarlijks een nieuw setje aan te schaffen zodat je betrouwbaarheid optimal blijft. Overigens als je frequent blijft meten (elke week of 2 weken) zijn je flesjes vaak na een jaar ook zo goed als leeg ....
verder complimenten voor je geduld en zorgvuldigheid. Mensen willen vaak zsm vissen in de vijver als die eenmaal klaar is. Bijzetten met vissen altijd met beleid. Houd ook rekening met het feit dat een filter en vijversteem altijd weer een nieuwe balans moet vinden na het bijzetten van nieuwe vis. Dus bij voorkeur niet teveel vis in één keer maar met beleid (heb je er ook vaker plezier van ....).

Tnx, set is van deze winter dus daar zal het niet aan liggen. En ja geduld, noem het leergeld van de vorige vijver. Ging 10 jaar goed hoor, maar toch niet geheel naar men zin.
Daarom vorig jaar alle vissen weg en op gemak teruggebouwd. Dan ga ik het laatste deel ook niet overhaasten.

Madinees

Net even met water getest om te kijken of het filter al wat doet:

Afgelopen zondag ca. 400ml ammoniak op ca. 21 m3 toegevoegd.
Dagen daarna steeds ca. 100 ml. Op een Belgische site heb ik nl. eens gelezen dat dit ideale doseringen zijn om op te starten.

Eerste dag heb ik 1,0 mg/l NH3 gemeten, geen nitriet en geen nitraat.
Net gekeken en NH3 is nu 0,5 mg/l en nitriet en nitraat is nog steeds 0.

Mijn gevoel zegt dat het filter nog niks doet, maar hoe kan de NH3 dan gezakt zijn ondanks dat ik dagelijks toevoeg?
Eerste vissen wilde ik komende week gaan plaatsen maar daar wacht ik nog maar een week mee.

Ps. vijver draait sinds het najaar zonder vissen, op de wanden zit wel wat draadalg en water is verder kraakhelder (door UVC denk ik).

Pat

Edwin,

Wat voor temperatuur is het water nu?
Ik zou gewoon dagelijks doorgaan met 100 ml Ammo of nog beter erin plassen  :-*
Gewoon doorgaan totdat je nitriet gaat meten(want Nitraat meet je ook niet) en dan horen we het wel.

Grt,

Pat



Madinees

Tnx ga ik ook doen en tot die tijd nog geen vissen plaatsen denk ik?
Wel draait vijver al een poos zonder vis en zonder voeding maar zitten de wanden vol met draadalgen (niet heel lange).

Water is nu 10 graden.

Madinees

Zie nu ook dat ik een fout gemaakt heb bij het meten. Niet mijn NH3 maar mijn NH4 is 0,5mg/l/
Nogal een verschil. Als ik dan naar mijn PH kijk zou de NH3 0,05mg/l moeten zijn.
Blifj de komende dagen ammoniak toevoegen (vissen stel ik ff uit).

Op 'Facebook' krijg ik allerlei onbedoelde adviezen van mensen waarvan ik denk dat ze vaak maar wat roepen. Daarom spreekt dit forum me wel aan.
Vooral ook dat ik er vissen in moet zetten omdat filter het anders niet doet. En dat filter draait op de uitwerpselen van de vis.

Volgens mij draait de stikstofkringloop vooral op het omzetten van Ammonia/Ammoniak naar Nitriet en dan Nitraat.
Of dit nu uit de kiewen van een vis komt of uit een fles maakt dan toch niet uit?

Theokoi1962

De soms tenenkrommende FB adviezen is één van de hoofdredenen waarom we dit forum zijn begonnen.
Normaal gesproken meet je NH3/4 (wat we ammonia noemen). O.B.V. de pH en temperatuur kan je de NH4 (ammonium) en NH3 (ammoniak) bepalen.
Dus dat klopt helemaal dat je niet in paniek moet raken - meestal niet handig . Hahaha
Dus prima gehandeld in dit geval
Het klopt wel wat je zegt over ammo uit een fles, dan wel uit de vissen...en toch is het anders.
Ik heb zelf ook meerdere keren zo opgestart om je filter een beetje in te draaien en toch...zodra er vissen in komen is het zeker zo dat je gaat profiteren van je ingedraaide filter. Je zal echter zien dat je uiteindelijk toch te maken gaat krijgen met NH3/4 en NO2 pieken (of piekjes).
Echter...ook dit is normaal. Meten is weten en een ammo piek is snel genoeg voorbij.
Nitrietpiek is wat langer en zal vooral moeten leiden tot aangepast voergedrag, maar ook die gaat weer voorbij.
Blijven meten, komt het goed.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Vorige week zaterdag eerste vier vissen geplaatst (ca 40cm) en dag of 4 daarvoor gestopt met Ammoniak toevoegen.
Dagelijks daarna steeds 10% water gewisseld. (Bijna) niks gevoerd.

Omdat Ammia meten belangrijk is heb ik een Hanna meter aangeschaft, lijkt stuk preciezer dan de druppeltest.
Denk dat ik ook maar voor een nitriet meter van Hanna ga.

Opvallend: PH is wat gezakt en  GH gestegen.
Filter lijkt nog niks te doen (behalve heel veel 'wand' alg afvoeren wat de vissen losgemaakt hebben).
Vissen zwemmen er mooi rustig bij.

Bas42

Goed bezig. Meten = weten. Heb zelf de ammonia en nitriet meters van Hanna en ben daar erg tevreden over. Voor mij tevens een extra controleslag naast mijn druppelsetjes. Welk type/merk digimeter gebruik je?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter