Gambatte, tosai tot nisai #02

Started by Noodle, March 14, 2019, 22:45:59 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Drie drie-stappers van Sakai Fish Farm in dezelfde prijsklasse.
Welke is nu de beste, welke zal dat zijn als nisai, welke vind je gewoon de mooiste en als je het aandurft beoordeel ze dan zo uitgebreid mogelijk.
Volgende week de nisai foto's (2e levensjaar)
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Ik vind bij alle drie het patroon niet aantrekkelijk

Kohaku 1 geen geweldige achterbouw

Kohaku 2 kleine vinnen

Kohaku 3 beste vinnen en bouw


Dus mocht ik MOETEN kiezen zou ik voor de 3e gaan

WouterC

Sluit me aan bij Perry, patronen wordt ik ook niet helemaal vrolijk van. Niet goed in balans en naar mijn mening teveel "bovenop", ofwel te weinig Beni op de flanken.

Het zou bij mij gaan tussen nummer 2 en 3, waarbij 3 de voorkeur zou krijgen vanwege de betere vinnen en de goeie kop.

Dit zijn trouwens leuke topics om te volgen.

Bas42

Is een lastige keus. Zijn redlijk gelijkwaardige keus. Qua bouw is voor mij koi 1 de minste. De kleinere vinnen van koi 2 vind ik wat lastiger te beoordelen aangezien dit ook door de foto beinvloed kan worden. Op de 2e spot van koi 1lijkt het sashi ook wat breeder als bij de andere koi. Voor mij gaat het dan om koi 2 en koi 3 waarbij de robuustheid van koi 3 voor mij de doorslag geeft. Echter voor mij ook saaie patronen die weinig indruk maken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Op dit moment vind ik 3 de beste, qua bouw, huidkwaliteit is goed, net sashi en mooi maruzome kiwa.
Echter als ik deze koi zou moeten kopen voor de toekomst, dan zou ik denk ik toch voor 1 gaan. (vooral vanwege de groeipotentie)
Brede bek, ogen vrijwel loodrecht op het lichaam, kieuwdeksels bijna tot halverwege de borstvin, fraaie borstvinnen, lang stuk naar de staart, backbone goed (lijkt het).
Sashi is het minste van de 3, maar wel gelijkmatig, dus kan goed komen. Nummer 3 zou mijn tweede vis zijn. Heeft het hele pakketje en een mooie huidkwaliteit, dik beni en is gewoon een goede vis.
2 vind ik allemaal net wat minder. De achterste 2 rode patronen beetje rommelig.
Nou ja...we zullen zien.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

nico1012

sluit me volledig aan bij de voorgaande reacties.
patroon vind ik niet interessant van alle 3 de vissen.

Denk dat vis 3 het beste gaat ontwikkelen mbt groei.
daarom zou ik voor nummer 3 gaan

Budeltje

Zo te zien denk ik anders dan de meesten. Ik zou, na even gekeken te hebben, ze kiezen in de volgorde waarin ze staan. 1, 2, 3 dus.
Bij nr.1 maak ik me geen zorgen over het sashi. Zeker als dit vissen uit de sensuke lijn zijn dan is dit wanneer ze nissai zijn al wel weggetrokken. En anders duurt het iets langer.
De kieuwdeksels zijn zoals Theo al zegt bijna oneindig lang. De breedte komt ook op deze vis nog wel. Ik verdenk nr 1. er van een flinke staartaanzet te hebben, kijkend naar nr 2 en 3 die qua breedte toch al een stukje voor liggen.
Bij nr 2 vind in het patroon beter dan bij nr 3. Het zou fijn zijn als het laatste puntje odome wit blijft, maar er is geen reden te bedenken dat dat niet zo zou zijn.

Ik zou het fijn vinden als iemand iets zinnigs over de eventuele ontwikkeling van fukurin zou kunnen zeggen, bij de grote witte vlakken lijkt me dit best goed mogelijk als ik de foto's bekijk.

Noodle

Quote from: Budeltje on March 17, 2019, 08:34:04 AM
Zo te zien denk ik anders dan de meesten. Ik zou, na even gekeken te hebben, ze kiezen in de volgorde waarin ze staan. 1, 2, 3 dus.
Bij nr.1 maak ik me geen zorgen over het sashi. Zeker als dit vissen uit de sensuke lijn zijn dan is dit wanneer ze nissai zijn al wel weggetrokken. En anders duurt het iets langer.
De kieuwdeksels zijn zoals Theo al zegt bijna oneindig lang. De breedte komt ook op deze vis nog wel. Ik verdenk nr 1. er van een flinke staartaanzet te hebben, kijkend naar nr 2 en 3 die qua breedte toch al een stukje voor liggen.
Bij nr 2 vind in het patroon beter dan bij nr 3. Het zou fijn zijn als het laatste puntje odome wit blijft, maar er is geen reden te bedenken dat dat niet zo zou zijn.

Ik zou het fijn vinden als iemand iets zinnigs over de eventuele ontwikkeling van fukurin zou kunnen zeggen, bij de grote witte vlakken lijkt me dit best goed mogelijk als ik de foto's bekijk.

Hoi,
Waar haal je Sensuke vandaan, dit zijn 3x Sakai tosai.
Iedere koi heeft in principe fucurin, de een meer dan de ander. Fucurin is de huid tussen schubben die op de duur tot over de schubben groeit.
De huid puilt als het ware tussen de schubben door waardoor de schubben in de huid lijken te zakken.
In gevallen van veel fucurin groeit de schub zelfs aan de buitenkant in waardoor de iedere schub omzoomd raakt door de huid.
Bij een goede glans van de huid kan dit er geweldig uitzien.
In het shiroji (wit) valt dit verschijnsel beter op dan op rood of zwart, het zal echter meestal overal gelijk zijn.
Deze tosai zijn volop in ontwikkeling maar als je in het wit kijkt kun je toch al verschijnselen zien van opkomend fucurin.
Fucurin komt meestal pas goed tot zijn recht op oudere koi.
Vaak zie je voorbeelden van fucurin van Yamabuki of platinum Ogon, simpelweg omdat dit lichtere koi zijn met ook nog een metallic glans waardoor de fucurin simpelweg meer opvalt.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

op basis van deze update zou ik nu toch gaan voor nummer 2.
vanwege de betere bouw en mooiere kleur intensiteit

Bas42

Voor mij zijn het nog steeds redelijk gelijkwaardige vissen met ook een gelijkwaardige ontwikkeling (zowel qua lengte als body). Dan gaat het uiteindelijk om voorkeur voor patroon en algehele indruk. Daar twijfel ik nog tussen koi A en B. Bij koi C lijkt het zwaartepunt van de body redelijk ver achter de borstvinnen te liggen waardoor hij voor mij net iets minder in balans is als A en B (misschien dat de schaduwwerking bij voor de gek houd ....). Qua patroon kies ik dan voor A.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Doen idd weinig voor elkaar onder en zou ze nog steeds niet willen  ;D