News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Druppeltoren

Started by Pat, March 14, 2019, 19:34:09 PM

Previous topic - Next topic

Pat

Beste Koicave's

Momenteel ben ik 1 en ander aan het veranderen wat betreft filtratie van mijn vijver.
Zo ben ik bezig mijn zelfbouw Trickle filter die apart stond tegen de schuur te verplaatsen boven mijn meerkamerfilter.
De meerkamerfilter is 280x90x90 die verdeeld was in ontvangstkamer-2x zelfbouw vuilklopper(Sifi) 3e kamer 100 liter k1 en 4e kamer een collector buis van 250 met daarin een standaard airlift met luchtpomp air 8000 met een flow van 30 kuub.

De skimmer was aangesloten opmijn Trickle met 20000 aquaforte pomp die retour ging naar de kamer van de airlift.


Alles is veranderd n aangesloten maar nog niet afgewerktdat gebeurd pas zodra de druppeltoren klaar is.


De druppeltoren!!!


Wat verwacht ik hier van, wat zal de meerwaarde hier van zijn.

De bedoeling zal zijn dat het water gebruikt zal worden wat toegevoerd zal worden naar de tricklefilter en einde van de sproeibuis doorgevoerd gaat worden richting de druppeltoren.
De Toren(s) zal 1 meter zijn(liever groter) met een minimale diameter van 250( deze is gratis hier in de buurt bij de bouw).
onder de buis 5-6-7 cm bevestig ik een onderzetter van een bloempot met gaatjes van 5-6 mm die ik bevestig met kit maar kan ook met rvs beugel, maar kies voor goedkoopste manier.
Dan zaag ik onderaan 2-3 inkepingen van 1 cm.
Deze zal in een kuip-stapelbak of wat dan ook te komen staan, daar ik op 4-5-6-7 cm hoogte een doorvoer maak wat retour kan naar de vijver/filter.
Waarom?  De onderkant buis( de inkepingen) moet onderwater blijven staan zodat er via de onderkant geen zuurstof binnen kan komen.
De vulling:
De vulling zal K1 worden die ik gebruikte in mijn bwb de ik heb laten vervallen.
De 2e zal gevuld worden met bioballen.
Deze vulling zal ik zover mogelijk vullen tot ongeveer 2-3 cm onder de sproeibuis/druppelbuis.
Daarop leg ik wederom een onderzetten van een bloempot met gaatjes van 2.5 mm.
Bovenaan de buis zal aangevoerd worden met pvc buis 25 mm die ik dichtkit rondom zodat daar idem geen lucht in de toren kan komen en als afsluiting een einddop er bovenop.

De verwachtingen die ik er van heb.
Hoe minder flow hoe beter natuurlijk maar zal beginnen met 3-5 liter per minuut en hopelijk in verdere stadium naar 10 liter dus 1x per dag vijver inhoud rond.

In de beginfase(4-6 weken) zal ik nog weinig merken omdat de baccies volop van de toegevoerde zuurstof gebruik maken, maar op een gegeven moment zal de zuurstof opgebruikt raken.

Maar dan? Omdat er geen zuurstof meer is zullen de baccies aan het werk moeten en zal mijn verwachtingen zijn dat er zuurstof gehaald zal gaan worden uit nitraat No3 en zal er hopelijk uiteindelijk stikstof over blijven en zal vergaan zodra het in de openlucht terecht komt.
Zodra ik geen no3 kan meten zal ik de flow gaan verhogen wat vermoedelijk dan even tijd nodig heeft om weer gebruik te kunnen maken van de zuurstof uit no3.
Zodra het in werking is zal ik meer info en foto's publiceren.

Mvg,

Pat

Hieronder een tekening en vertaling van een Amerikaan waar ik goed contact mee heb.
De vertaling:

Stroomsnelheid
Druppeltorens mogen alleen een straaltje water er doorheen hebben. Dit is belangrijk omdat het inkomende water zuurstof bevat waardoor normale ammoniak- en nitrietwantsen in het gebied in het gekleurde mediabed kunnen leven en ze zullen alle beschikbare opgeloste zuurstof in het inkomende water gebruiken. Het verminderen van de inkomende stroom tot een straaltje beperkt hun activiteit alleen tot de bovenste paar centimeters van het bed. Het echte werk van het verwijderen van nitraat zal worden gedaan door de facultatieve bugs op het gebied van de media gekleurde mauve. Omdat alle beschikbare zuurstof door hun neven en nichten hierboven is gebruikt, zullen ze moeten overschakelen naar de facultatieve modus en hun zuurstoftoevoer uit het nitraat in het water moeten halen. Hoewel we ze wreed uithongeren in een straaltoren, zullen ze onze onvriendelijkheid terugbetalen door nitraat voor ons te verwijderen!










Theokoi1962

Ik heb je stuk een paar keer gelezen en moet zeggen...zou kunnen werken.
Heb je een idee welke bacterieculturen je hiervoor wil gebruiken?
Ik zou zeggen nitrosomonas en nitrobacter voor de nitrificatie.
De NO3 levert de zuurstof en stikstof, dus die zal je met een heterotrofe bacterie afbreken.
Gaan deze bacterien zichzelf aanbieden in deze omgeving? Of moet je daar nog een inspanning voor verrichten, buiten NO3 aanleveren?
Wederom een interessant topic Pat.
Hou ons hier vooral op de hoogte van de bouw van je filter. Ik ben ontzettend benieuwd wat dit gaat doen.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat

Goedemorgen Theo,

Ook ik ben zeer benieuwd wat de werking zal zijn, als je niets probeert kom je er nooit achter.
Nitrificatie zal zeker zijn werk gaan doen dus slechter zal de filter er niet op worden en heb de ruimte toch over om desnoods 4 stuks te plaatsen.
Ik ververs 10 % per dag in de zomerdag en hopelijk kan ik hiermee het nitraat nog beter onder controle houden.

Toevoegingen is niet nodig de natuur zal zijn werk doen en de zuurstofloze omgeving de rest.

Het enigste wat ik weet dat dat er een moeilijk woord gebruikt voor word "" chemo-litho autotrophic" dat ik heb vertaald naar "facultatieve anaerobe chemolithografische autotrofe bacteriƫn" hier moet ik me nog in gaan verdiepen.


Hier een stukje wat ik heb gevonden op internet en geknipt en hier geplakt heb.

Facultative anaerobic can be roughly understood as meaning that they have the "facility" to live anaerobically (where there is no oxygen) provided they can get a supply of oxygen by "stealing" it from chemicals that are dissolved in the water.  The expression "chemo-litho autotrophic" means that they gain energy from chemicals.  The full description of their lifestyle is far more complicated than that but this simplified explanation will be sufficient to understand how these bugs can help improve pond water quality.
Nitrate has the chemical symbol NO3 which means that it is one atom of nitrogen with three atoms of oxygen stuck to it (N + O3). If we put a colony of facultative anaerobic bugs somewhere where there is no oxygen but plenty of nitrate, they will get their oxygen by taking it from that nitrate.  If all three oxygen atoms are removed, all that will be left will be the single nitrogen atom.  This initially will still be dissolved in the water, as was the nitrate but, since nitrogen is a gas, it will bubble away into the atmosphere at the first opportunity, in the same way that carbon dioxide is removed, by aeration.


Ik heb dit 15 jaar geleden al willen uitvoeren bij mijn kwekerij van de discussen maar nooit de tijd ervoor gehad.
Dus we gaan het zien.

Grt,

Pat

Pat

Quote from: Theokoi1962 on March 14, 2019, 20:48:29 PM

De NO3 levert de zuurstof en stikstof, dus die zal je met een heterotrofe bacterie afbreken.


Deze bacterie leven in slip en rottend materiaal dus zullen zich niet vestigen in de druppeltoren.

Wim

Spannend man. Zijn er al proeven gedaan?
Of misschien dat een amerikaan al iets geprobeerd heeft?
Het lijkt mij dat de wisselende omstandigheden er voor zorgen dat er soms minder baccies aanwezig zijn in dit filter.
Ik doel dan op het aanwezige zuurstof. Dat gaat in de loop van de tijd minder worden zeg je. En dan moeten ze de zuurstof uit het nitraat gaan halen.
Maar denk je niet dat ze dan gewoon afsterven?

Het lijkt me enorm interessant maar ook heel moeilijk om de juiste processen in werking te houden.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Pat

Vandaag is de 1e druppeltoren in werking gezet.
De vulling is 50-60 liter K1 met een op maat gemaakte onderzetter van een bloempot.
De Flow is 2.5 liter p/minuut wat dan in 24 uur 3600 liter zal zijn, zodra er resultaten zijn zal de Flow verdubbeld gaan worden en zal ik de 2e toren in werking zetten.

Mvg,

Pat



Pat

#6
Heb het 1 en ander kunnen vinden op internet.

http://www.mankysanke.co.uk/html/good_water_guide__pt_16.html

Mogelijk vertaald die het op deze link:

Via deze link kun je 15-16 en 17 lezen.

Grt,

Pat

Edit Ruud: link aangepast ivm leesbaarheid forum

Bas42

Staan nog meer interessante artikelen op die site  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Na 3 dagen dat de toren in werking is heb ik een meting gedaan.
Tot mijn veronderstelling zag ik al klein verschil tussen vijver en uitgang druppeltoren.
Geen nitriet te meten.
Vijver is 18-19 graden met overkapping natuurlijk.
Als bijlage 2 foto's.

Volgende week nogmaals een meting.


Remco

Hoe zijn de resultaten verder geweest?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Freek123

je zou verwachten wel goed, we zijn 2 jaar verder  ;)
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g