News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Koi Herpes Virus, KHV.

Started by Noodle, March 13, 2019, 19:34:00 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Aangezien er op dit moment weer veel te doen is over KHV uitbraken in Japan willen we dit topic opstarten om zoveel mogelijk info te verzamelen.
Hoe lang is een en ander al actueel in Japan? Breekt in de Nederlandse vijvers komende zomer de KHV pleuris uit? Hoe gaan we er mee om?
Wat KHV ook alweer behelst kun je hier lezen: KHV, Koi Herpes Virus.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Ik kom best wel af en toe bij verschillende vijvers en zie dit jaar toch wel heel veel problemen.
De 'normale' parasitaire zaken en andere kleine problemen zijn er natuurlijk als altijd.
Daarnaast zie ik dit jaar veel bacteriële problemen. Dit in de meest uiteenlopende vijvers, van de meest kraakheldere tot de minder onderhouden vijver.
Beginnend met een wit plukje op een rug- of buikvin en ook vaak midden in een schub.
Dit plukje smeult in een paar dagen verder tot grote schade aan een koi.
Ben je er op tijd bij dan lijkt een en ander goed te onderdrukken met (vrij grote) doseringen Halamid.
Vaak komt het probleem echter vrij snel terug.
Een enkele keer is een klein plekje binnen in de kieuwen te zien.
In veel gevallen volgt er ook een parasitaire uitbraak van huidwormen en/of costia.

Waar er iets langer afgewacht wordt (om uiteenlopende redenen) zie ik zelfs wel eens een koi doodgaan.
Na enkele weken problemen lijkt alles weer vrij rustig, MAAR is het probleem dan over?

In enkele gevallen is er verder onderzoek gedaan waarbij steeds weer flavobacterie gevonden is!
In bepaalde gevallen is meer onderzoek gedaan wat elke keer resulteerde in positieve uitslagen voor KHV!
In ieder geval zijn 2-3 vissen dood gegaan en is aan de rest van het bestand helemaal niets te zien.

Bovenstaande zijn feitelijke waarnemingen.
Ik denk zelf nog steeds dat er in zeker 3/4 van de vijvers KHV schuilt.
Dit is de veroorzaker van secundaire problemen omdat KHV het immuunsysteem ondermijnt.
Ik denk dat veel hobbyisten de kop hiervoor in het zand steken, tja wat moet je anders!?

Belangrijker dan ooit is in ieder geval om je watermanagement super op orde te hebben en een goed voer te geven.
Daarmee blijft de weerstand van je koi op een goed peil en blijft de kans op een uitbraak kleiner.

;D
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Theokoi1962

Er staat in de laatste uitgave van KOI een rete-interessant interview met Tim Barbé. De meeste weten wel dat Tim Barbé naar Japan is afgereisd om verder in het KHV fenomeen te duiken. Tim doet in dit interview een aantal pittige uitspraken, waarvan ik weet dat ook Maarten Lammens dezelfde denkrichting heeft. Dit baseren beiden vooral op hun dagelijkse praktijk. Tim Barbé gaf in het interview aan dat hij jaarlijks tientallen gevallen van KHV tegenkomt (ik meen dat hij sprak over 80 gevallen). Als je dit doortrekt naar de andere koidocs en vrijwilligers die onderweg zijn praat je over een paar honderd gevallen per jaar. Dat is toch straf.
Ik zou echt iedereen adviseren dan toch in ieder geval dit stuk te lezen. Met name ook, omdat hij beduidend hoopvoller gestemd is qua overlevingskansen van vissen. Het gaat er nog niet eens zozeer om of hij 'gelijk' heeft,. Één ding weten we wel zeker; Tim Barbé is geen piepersnijder; die moeten we wel serieus nemen.
En inderdaad Stefan, ik onderschrijf volledig jouw stelling dat bacteriële besmettingen in de afgelopen 2 maanden eerder regel dan uitzondering zijn. Manmanman, wat dat betreft echt een waardeloos jaar voor degenen die het treft.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Ik heb het artikel nog niet gelezen (leesvoer voor de naderende vakantie) maar onderschrijf de conclusive van Stefan ten aanzien van watermanagement volledig. Het is bekend dat warmte KHV trigger en dat met de warme zomerdagen van vorig jaar aanzienlijk meer gevallen werden gemeld. Heb zelf dit jaar het watermanagement voor mijn eigen vijver opgeschroefd. In deze periode ververs ik dagelijks ca. 3-4% waarbij ik tevens mijn Rommel schoon spoel. Al een paar eer bv een dode kicker of pad uit de trammel gehaald die anders met deze temperaturen lekker aan het rotten was gegaan en dus een bron van slechte bacterien. Ook heb ik de beluchte bodemdrains continue draaien. Het heeft mijn koi enorm goed gedaan is mijn indruk. Zeer actieve koi met nagenoeg geen problemen en goede eetlust (afkloppen).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Misschien moeten we gedwongen door het aantal bacteriële besmettingen wat gemeld wordt,ons watermanagement  aanpassen.
Het dogma van NOOIT!preventief behandelen verlaten en bv.3x/jaar Virkon/halamid kuur toepassen.Wie het weet mag het zeggen
en liefst zo snel mogelijk!
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Secundaire zaken als die bacteriële infecties zijn het gevolg van het virus. Preventief behandelen heeft dan geen zin.
Daarbij komt dat je daarmee de resistentie van bacteriën in de hand werkt.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Ik ben ook geen voorstander van preventief behandelen. Wel van optimaal watermanagement (voorkomen is beter dan genezen). Uiteraard moet je wel met verstand blijven kijken naar je vijver en vissen zodat je tijdig kunt ingrijpen. Een steriele vijver creeren is in mijn ogen echter niet de oplossing en de vissen zullen uiteindelijk helemaal geen weerstand meer hebben/opbouwen ..... Ik houd het vooralsnog op veel verversen (dagelijks in de zomer), niet teveel zonlicht (schaduwdoek), frequent filteronderhoud (ook bij een trommel) en optimaal beluchten in de vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Er bestaat nu een mogelijkheid om een Khv test bij je vijver te laten uitvoeren.Duur 1 1/2 uur.
Ik kwam het tegen bij Koihealth.nl KHV,
Uitbreiding van diagnostiek is welkom in de strijd tegen KHV
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

SjuulD

Rene is, een aantal keer bij mij geweest. We hebben het toen ook wel eens over KHV gehad. Hij gaf toen ook al aan dat dit inprincipe nog te behandelen is doormiddel van een hitte behandeling iets wat ik eerlijk gezegd nog nooit eerder had gehoord.

Wel mooi dat het nu al te testen is zonder het te hoeven opofferen van een vis. De uitslag in zeer korte tijd is natuurlijk ook ideaal. Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk ook zo goed werkt.
Hopelijk ik hoef ik het niet te testen.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.