Matten niet schoonmaken?

Started by WouterC, March 13, 2019, 19:08:18 PM

Previous topic - Next topic

WouterC

In het filmpje is mijn bioloog te zien, ter verduidelijking het volgende:

Water komt binnen in zeef, daarachter staan 2 pompen. Pomp 1 gaat vanuit zeef naar statisch bed (niet te zien in filmpje) naar bewegend bed. Pomp 2 gaat direct naar trickle en dan naar bwb.



Zoals je ziet zit er in het bwb een stukje met matten. Hier komt het water niet echt langs, dus van verstopping zal nooit sprake zijn. Door de beweging van water aan het oppervlak en aanzuiging aan de onderkant, wordt er wat water door de matten gestuurd.

Ik heb deze matten in de zomer toegevoegd en sinds toen nooit schoongemaakt. Ik wilde dit eigenlijk ook niet doen, maar zie dat ze nu toch wat groen beginnen te worden. Kan het kwaad om dit gewoon zo te laten zitten, of moet dit toch een keer afgespoten worden?

Graag jullie meningen hierover.

Edit Noodle: tekstcorrectie spelfout.

Noodle

Dus je water wordt onder aan de matten afgevoerd?
Dan lijkt het me logischer dat het tussenschot een groot deel dicht zou zijn en het water echt gedwongen wordt van boven naar beneden te stromen.
Verder lijkt me deze 'vervuiling' geen probleem.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

WouterC

Zit een rooster op zon 20 cm van de bodem van de bak en daaronder zitten de retouren, dus het water gaat inderdaad naar beneden.

Je hebt waarschijnlijk gelijk over dat het effectiever zou zijn om dit rooster dicht te maken aan de zijkant. Heb dit alleen gemaakt onder het motto baat het niet dan schaadt het niet. Vandaar dat ik dit zo wel prima vond.

In ieder geval goed om te horen dat je denkt dat het geen kwaad kan om die matten zo te laten zitten. Schoonmaken gaat namelijk nog niet zo makkelijk aangezien ik dit deel niet kan afsluiten van het bwb. Eens per jaar zou het dan nog wel schoongemaakt kunnen worden, maar als het vaker moet zouden de matten eruit gaan.

Perry

Zou het wel in de gaten houden
Als er te veel drap in komt wil je ook niet een zeef laat altijd nog wat door vergeleken een trommel

Bas42

Je kunt overwegen om je matten in plaats van schoon te maken (lees schoon spuiten) uit te spoelen. Dus dompelen in een bak met water en het grove vuil er een beetje van afspoelen zodat het ergste vuil weg is en de bioloog niet of nauwelijks wordt aangetast. Overal waar vuuilophoping kan plaatsvinden is in principe een potentiele verontreinigingshaard waar slechte bacterien een goede voedingsbodem hebben. Maar gezien de geschetste situatie zal dat in jouw situatie meevallen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

WouterC

Zal binnenkort eens kijken hoe vies ze echt zijn, kan nu alleen zien wat er bovenop ligt. Als ze goed vies zijn is een keer spoelen zoals je aangeeft wel een idee denk ik.

Bram 3.0

Hoi Wouter,
Bij mijn wekelijkse waterwissel maak ik gebruik van een dompelpomp en mijn hele systeem staat dan op off.
Met de slang van de pomp spoel ik mijn bio kamers met de afvoeren open.Omgekeerde spoelen noem je dat.
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

WouterC

Tis een beetje lastig dat ik die matten niet kan bewegen zonder dat al het vuil wat loskomt direct naar het bwb gaat. Denken jullie dat de matten meerwaarde hebben? Capaciteit hebben de trickle en bwb voldoende, maar matten zijn beter voor denitrificatie heb ik mij laten vertellen..

Perry

Denk dat daar gewoon te veel meningen over zijn
Bwb en trickel zou voldoende moeten zijn
Maar zo vang je wel nog wat zwerfvuil af

Bas42

Ik geloof niet zo in denitrificatie in de reguliere filters. Als dat de reden is van de matten zou ik ze eruit halen en vertrouwen op de capaciteit van het BWB en de trickle.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

WouterC

Ongeduldige stuntpiloot..

Heb ze er al uit gehaald om eventueel te spoelen en de vijver is nog groener dan gras terwijl hij net nog glashelder was. Oepsie..

Even de kraan open gezet 😳

Perry


Wim

Het groene is alg. Jij bent alweer aan het voeren denk ik.
Zo te zien staat het filter binnen. En als er dan alg groeit is dat een teken dat het filter het nog net niet aan kan.
Het vuil wat de matten vasthouden hoort niet in dit filter thuis. Als je dat te lang laat gaan krijg je dit soort dingen.
Hoeft op zich niet erg te zijn. Maar door de vervuiling gaan de matten steeds verder dicht zitten. En vormt zich daar een plek met stilstaand water.
En het filter wat je hebt is juist van het bewegen van water.
Ik zou die matten echt veel vaker uitspoelen.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

WouterC

Ik voer wel wat maar echt heel minimaal en pas kort. 1 klein handje om de dag om alles weer langzaam op gang te brengen. De matten waren al zo groen voor ik weer ging voeren.

Maar wat je zegt klopt wel, heb de matten er nu uit gehaald en als ik zie hoe vies ze waren... Ga ze er niet meer terug in doen.

Perry

Zou ze er ook uit houden
Zo veel mat zal het niet zijn of wel