News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Karperpokken.

Started by Wim, March 12, 2019, 14:19:44 PM

Previous topic - Next topic

Wim

Hallo. Ik heb hier wat koi die karperpokken hebben. Ik weet ook dat er eigenlijk niets aan te doen is.
Maar ik ben nieuwsgierig of er misschien mensen zijn die een ervaring hebben, met omstandigheden waarbij de pokken sneller weg getrokken zijn dan normaal.

Voor ongeveer 5 jaar geleden heb ik een kohaku tosai van Takigawa aangeschaft.
Een zogenaamde sandan-kohaku. Het beestje was net geen jaar oud en toch al 37cm.
Nu, 5 jaar later is ie nog maar 50cm en je raad het al, hij heeft karperpokken.
Naar mijn idee heeft een koi met pokken niet echt meer een goede groei. En dat vind ik erg jammer.
Normaal gaan de pokken met warmer water weer weg. Maar de kohaku is nu het kouder is de pokken opeens weer kwijt.
En ik ben dus nieuwsgierig of er meer mensen met deze of andere ervaring zijn.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Noodle

Ik heb de ervaring dat karperpokken na het derde levensjaar zelden tot nooit voorkomen.
Hopen dus dat je koi met zijn 5 jaar er nu definitief vanaf is.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Heeft het niet ook met weerstand te maken???

Wim

Ongetwijfeld. Karperpokken is een virus.
De ene koi zal er meer last van hebben dan een andere.
Deze koi had toen ik hem gekocht heb, wel een wond opgelopen tijdens de guarantaineprriode bij de dealer.
Maar hier in de vijver is ie qua gedrag, nooit  opgevallen. Tot 3 jaar geleden ongeveer, toen er dus pokken op zaten. Het was ook tijdens de eerste jaren dat ie nog iets gegroeid is.
Maar de laatste 2 jaar staat hij stil.
De andere koi groeien wel gelukkig. :)
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

GinRin

Karperpokken kun je goed vergelijken met een koortslip bij mensen. Het komt vaak door verminderde weerstand als gevolg van stress. De stress kan het gevolg zijn van slechte waterkwaliteit, schommelende temperaturen enzovoort. De conclusie dat een koi met karperpokken slecht groeit is zo gek nog niet. Alleen zijn de karperpokken geen oorzaak maar een verschijnsel dat net als slechte groei of vale kleur het gevolg kan zijn van stress.

Joop

Wim

Oke. Maar is de stress in de koi aanwezig?  Of in de vijver? Kan het niet helemaal rijmen. Heb nu een vijver van 18 kuub. En water is goed.
Als het virus in de koi zit raakt hij het door de stress niet kwijt waarschijnlijk.
Heb er nu ook weer 2 bij met pokken.  En het is ook nog eens een klotenseizoen qua temperatuur. Dus voorlopig blijven ze er zeker nog last van houden.

Heb je ook een verklaring waarom ze bij kouder weer opeens weg waren?
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

GinRin

Nee, meestal verdwijnen ze juist met warmer weer, omdat dan de weestand meestal toeneemt. Mogelijk was de weerstand van de koi weer op niveau, net toen de temperatuur begon te dalen.

Stress zit in een organisme, een vijver is een ding en kan geen stress ervaren ;-)
Maar ik noemde stress als een mogelijke oorzaak. Een te koude temperatuur in de winter, waardoor de koi verzwakt zijn, kan ook een reden zijn, en zo kan ik er nog wel meer verzinnen.


Joop