beoordeel je koi volgens 4321 principe

Started by Bram 3.0, March 06, 2019, 10:57:43 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Hallo koivrienden,
Koi wordt door jury beoordeelt en ik citeer uit de Koi bijbel.
40% body,30%huidkwaliteit,20% patroon en 10% algehele indruk.Vandaar 4321 principe als ezelsbruggetje.
Nadat ik de cursus,Koi herkennen en beoordelen heb gevolgd,ben ik heel anders naar mijn vis bestand gaan kijken.
Ook bij de aanschaf van nieuwe vis kijk ik met andere ogen :-\
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Quote from: Bram 3.0 on March 06, 2019, 10:57:43 AM

Nadat ik de cursus,Koi herkennen en beoordelen heb gevolgd,ben ik heel anders naar mijn vis bestand gaan kijken.
Ook bij de aanschaf van nieuwe vis kijk ik met andere ogen :-\
Gr Bram 3.0

Moest toen alles de verkoop in :D

Bram 3.0

Op enkele vissen met een gevoelswaarde na,allemaal‼️😂
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Hoe herkenbaar Bram. Bij mij ook, maar het blijft lastig om een juiste prijs/kwaliteit te vinden. Ik hoop nu een leuk visje gescoord te hebben bij Tjaard. Dat moet dan nog blijken.

Bram 3.0

Je moet geluk hebben als je tosai koop en de juiste omstandigheden hebben(waterkwaliteit ,inhoud vijver en temp.)
Het is ook een groot deel van de hobby het zien opgroeien van een karper!.Visbezetting en filter mogelijkheid spelen een rol en over voeding maar te zwijgen.kortom mooie hobby‼️
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Zeker weten Bram. En doordat we allemaal anders naar een kou kijken beleefd ieder het op zijn eigen wijze.

Bas42

Naast het anders beoordelen van je eigen koi helpt het mij met name bij het aankopen van nieuwe koi en tijdens het bezoeken van koi-shows. Erg leuk om verschillen te ontdekken en te benoemen. Nu de fotografie ook nog naar een hoger plan tillen en dan is het plaatje redelijk compleet ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ruud

Het is tegenwoordig zelfs nog iets anders geworden.  Als je jouw richt lijn volgt zou je eigenlijk
4
3
2
0,5
0,5 moeten doen

De nieuwe ZNA richtlijnen zeggen:
40% voor Body
30% voor  Skin Quality
20% voor  Patroon
05% voor  Finishing
05% voor  Variety Characteristics

Bram 3.0

Correct Ruud.als je begint met het kopen van Koi letten we bijna 100% op patroon en kleur.Ik als hobbyist hou de 4321 regel aan.
Met variabelen,want perfectie is niet te betalen.Ik hoor prijzen van 10.000 euro voor tosai?en zoveel kan ik niet betalen.
Compromissen en links en rechts dealers bezoeken en wat heb je in de knip.mooie hobby😋‼️
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0