Shiro nr. 29 Fred

Started by Fredb, May 26, 2022, 16:39:31 PM

Previous topic - Next topic

nico1012

toch een mooie groei of niet. hele mooie shiro

Fredb

ja, netjes. Je moet natuurlijk niet verwachten dat zo'n klein visje verdubbeld in lengte

Bas42

Quote from: Fredb on August 05, 2022, 19:42:32 PM
ja, netjes. Je moet natuurlijk niet verwachten dat zo'n klein visje verdubbeld in lengte
Waarom niet? Normaliter reken ik in een verwarmde opgroeibak toch op 1 cm per week bij deze kleine visjes zonder hele rare dingen te doen ....  Bij de eerste shiro challenge cab destijds Coweko had ik de vis in 2 jaar op 66 cm zitten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Ik verwarm alleen in de zomer bij. Als je het jaar rond verwarm, zou het misschien lukken. Maar ik ben al blij als ie eind van het seizoen 30 cm is.

Bas42

Ach van dat snel groot trekken worden de vissen ook niet beter van ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Ik denk ook niet dat dat hele harde groeien goed is voor de vis. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Bas42

Quote from: Fredb on August 08, 2022, 22:17:10 PM
Ik denk ook niet dat dat hele harde groeien goed is voor de vis. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik had laatst Maarten Lammens over de vloer voor mijn chagoi van 82 cm. Hij gaf aan dat er veel chagoi e.d. van deze lengte doorgezakte ruggen krijgen (onder het mom "het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen"). Door te snelle groei is de structuur onvoldoende stevig waardoor de rug inzakt bij de grote zware vissen. Dus ben ook wel van mening dat het snel groot trekken van vissen funest is voor de levensverwachting van de vis. Ik heb ook weleens ergens gelezen dat de gemiddelde grand chapion niet oud wordt om dat er in de begin jaren te hard aan is getrokken ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Mijn zomer update. Toch weer een centimeter erbij. Het is geen supergroeier. :)

Fredb


Bas42

Mooi visje waarbij ik persoonlijk toch opteer voor minder zwart. Weer mooie exemplaren gezien in Arcen. Er waren veel shiro's ingezet dus een populaire varieteit  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Het blijft een lastige variatie. Ik merk dat in mijn vijver het zwart minder wordt. Dus vandaar de keuze voor wat meer. Alleen wordt deze nu al donkerder. Vooral op zijn kop kun je dat goed zien.

Bas42

Tja ik zie sommige als toverballen het sumi opkomen en soms weer verdwijnen. Ik heb er echter al verschillende gehad waarbij het sumi toch redelijk stabiel is gebleven. Dan hoop je bv op een beetje menware ontwikkeling met wat vermoedelijk onderliggend sumi maar komt het niet door .... Overigens heb ik nu een shiro in de opgroei van Omosako (Chikara) waarbij de vis eigenlijk naar buiten moet. Daar heb ik wel hoge verwachtingen van  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

ik denk ook dat Shiro's veel langer tijd nodig hebben

Fredb

winterupdate!
toch naar de 34 cm

nico1012

ben benieuwd of de kop nog wat witter word.
blijf het een mooie shiro vinden