Gambatte, tosai tot nisai #01

Started by Noodle, March 04, 2019, 15:33:16 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

In dit topic presenteren we iedere week 3 jumbo tosai van Sakai Fish Farm, Momotaro Koifarm of Dainichi Koifarm.
Op de foto staat alle informatie over de koi tot zelfs de prijs van de koi.

- De prijs staat aangegeven in Japanse Yen waarbij we grof tellen dat 100.000 Yen 800 euro is.
Betekent een hoge prijs ook garantie voor een betere ontwikkeling? In ieder geval ziet de kweker meer in de dure exemplaren.

- Het geslacht van de koi staat ook aangegeven, ziet die kweker het echt al met zekerheid op deze leeftijd.

- Graag horen we van jullie welke favoriet is. Natuurlijk hopen we wel op enige onderbouwing, als je durft, waarom niet?
Wat zijn je verwachtingen van deze koi als nisai, 1 jaar later.

Om het spits af te bijten doen we maar eens meteen gek en beginnen we met tosai van alledrie de kwekers.
Volgende week posten we dezelfde 3 koi als nisai, leuk en erg leerzaam wat ons betreft.

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Kohaku mooi maar niet voor mij
Showa beste bouw als de beni spot achter maar goed is (ligt denk ik aan de foto)
kohaku koppatroon spreekt me niet aan

Ga dus voor de showa
Vind de vissen niet veel voor elkaar onder doen

Theokoi1962

Om te beginnen vind ik € 2.400,- als kale prijs (komt transport en invoer nog bij toch?) een behoorlijke bak geld voor deze vissen.
Maar goed, zo gaat dat tegenwoordig. Hahaha
Om met de showa te beginnen. Goede bouw en huidkwaliteit, maar sta niet te gillen over het patroon. Ik vind het niet mooi in balans en zou deze dus niet nemen. Wat me ook opvalt zijn de kleine borstvinnen; daar hou ik ook niet van. De 4-stap kohaku heeft een goede bouw voor groei. Tamelijk brede bek, lang en breed hoofd, tamelijk lange kieuwdeksels, lange brede staartaanzet. Huidkwaliteit is ook goed. Mooi shiroji en beni, maar vind het patroon niet top. Het kiwa is wel scherp, maar kan mij niet bekoren. Als ik dan naar de 3-staps kijk, dan zie ik een koi met een mooie bouw; nog niet geweldig, maar een Momotaro female kohaku...die wordt echt wel breder. De hoek van de ogen oogt te groot (voor groei), maar dat kan door de foto komen met de geopende bek. De kieuwdeksels zijn extreem lang bij deze vis en een erg lang hoofd, prachtige mooie ronde borstvinnen, en met maruzome kiwa wat ik prachtig vind. Het sashi is netjes evenredig. De koptekening is anders met klein vlekje op het oog, beetje jammer.  Nog een kleine odome. ja, ik vind dit een mooie koi. Ik zou koi nr. 3 graag in mijn vijver hebben.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Noodle

Nog mensen die bovenstaande koi durven te beoordelen en te voorspellen hoe ze uitpakken als nisai?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

De showa is nu al de grootste en dit zal denk ik ook zo blijven. Alleen het patroon vind ik niet interessant genoeg. Bouw lijkt me heel erg goed.
De Kohaku van Sakai het patroon vind ik niet echt aantrekkelijk. De vis lijkt al wel af en denk dat deze daarom nu al op haar top zit.
De Kohaku van Momotaro is een plaatje en ik vind het patroon op de kop juist heel interessant. Het mooie eraan vind ik dat de net niet dedekt zijn met het rood.
Denk deze vis nog volop in ontwikkeling en zodra deze nog een 30 cm extra gepakt heeft een mooi patroon heeft.

Op dit moment zou ik 100% voor de de Kohaku van Momotaro kiezen.

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

nico1012

super ontwikkeling van de Momotaro Kohaku wat een tank

Theokoi1962

Nou, volgens mij zat ik er niet ver naast. Hahahaha 8)
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Showa valt me de kop tegen
Maar de momotaro is idd super breed geworden  :o

Croesmaster

Eerste Kohaku lijkt evenals de Showa iets in te vallen. Showa kleurtechnisch niet beter geworden. Laatste Kohaku een bakbeest. Prima bouw, beni en spierwit shiroji. Kan ook aan de foto liggen. Het beni van de Showa is een stuk lichter nu. Ook slechte foto?

Noodle

#10
Tijd voor nieuwe dan, of is dit niet leuk?
Ik maak een nieuw topic aan zodat we hier over deze verder kunnen kletsen.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Zeker leuk kom maar op
Reageer gewoon ook al zit in fout 😝

Croesmaster

Zo is da Perry. We zijn toch om te leren en / of te delen hoe je naar een koi kijkt of zou moeten kijken.

Perry


Bas42

Het meeste is wel gezegd denk ik. Koi 1 en 2 vallen idd bij de start wat terug waardoor de body net minder goed oogt. De 2e foto van de showa lijkt een andere belichting te hebben dus lastig te beoordelen wat er met de huidkwaliteit is gebeurt. De 3e koi oogt idd mooi robust en is over de lengte mooi in balans. Voor mij een aantrekkelijk patroon met een mooie koptekening. Echter als ik goed naar de foto kijk lijkt deze koi rechts wat ronder als links waardoor hij/zij niet helemaal in balans is (maar misschien vertekent de foto of ben ik aan een nieuwe bril toe ....)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter