News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Waterontharder

Started by Bas42, April 14, 2022, 08:28:21 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Ik overweeg een waterontharder aan te schaffen maar krijg van meerdere leveranciers te horen dat het icm een koi-vijver niet aan te bevelen is. Tevens krijg ik de indruk dat naast de GH ook de KH drastisch omlaag wordt gebracht. Ben benieuwd naar de ervaringen hier. tevens ben ik benieuwd naar de ervaringen van hobbiesten van onthard water irt algengroei.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Dat het niet goed is voor een vijver zeggen ze, omdat ze geen verstand er van hebben, dus is het veiliger voor hun om te zeggen dat je het beter niet kan doen.
Denk ik dan  :)

Madinees

Risico is vooral de PH crash. Bij een reversed osmose installatie zit daar een beveiliging voor op.

Fredb

Je kh blijft goed. Dus de buffer voor de ph blijft er

Albert-jan

Je zou ook je buitenkraan of vijverkraan op een bypass kunnen zetten lijkt me. Dan is het altijd goed wat dat betreft.

Ben zelf ook naar een ontharder aan het kijken maar twijfel ook ivm de koi. Denk even hardop mee
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

Ik heb ruim tien jaar onthard water in de vijver. Gh - 0, Kh rond de 6. En nog nooit problemen met de vissen hierdoor gehad. ( of kwamen de problemen die ik heb gehad, juist door het ontharde water???   :-\ :o  :) :) )

Volgens mij zijn in Engeland veel vijvers met een gh van 0, en in Japan wordt er ook volgens mij water met een hele lage gh gebruikt.
Vijvers met osmose hebben ook geen gh. Dus het lijkt mij dat de gh geen invloed heeft op de gezondheid van de Koi.

Bas42

En een waterontharder doet niks met je KH? Ik lees ook dat hoge natrium concentratie schadelijk zou kunnen zijn voor de koi.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

nah; niks... Ik heb gemeten bij mij, en bij de buren die geen ontharder hebben, en dat scheelde minder dan een half. Ik weet het niet precies meer, dan zou ik dat nog een keer moeten doen. Het was in ieder geval voor mij te verwaarlozen

mtsry1968

Hier bij mij in België staat al bijna 20 jaar een waterontharder. Hier komt geen hard water binnen maar keihard water met een GH van meer dan 30. Na de waterontharder is één druppel van de Colombo GH druppeltest voldoende om de kleur te doen omslaan. Daarentegen is de KH voor (net na de watermeter heb ik een kraan staan) en na de waterontharder inderdaad hetzelfde (zonet de testen gedaan: een KH waarde van 16). Ik gebruik zowel voor de goudvisvijver als voor de koivijver het hard water m.a.w. voor de waterontharder.

Fredb

En waarom dan het ontharde water niet?

mtsry1968

Dat is voornamelijk een persoonlijke keuze die teruggaat tot een aquarium met uiteraard planten. Mijn inziens maakt ieder van ons keuzes in onze hobby om een volgende stap te nemen. Als ik sommige installaties zie voor de voorbehandeling van het water, kan ik nog een hele weg afleggen. En bij bepaalde keuzes wordt een waterontharder een must.
Er is ook nog de functionaliteit van de waterontharder zelf. De onze maakt gebruik van een mechanische klok en om de 4 dagen start die midden in de nacht een regeneratieproces op. Het gaat hier om een dom ding. Vandaag de dag zijn er systemen die het waterverbruik elektronisch opvolgen en zo het regeneratieproces aansturen. Als ik hier een waterwissel doe, wil dit zeggen dat ik een extra regeneratieproces dien te forceren. Een alternatief is een continu systeem en dan zou ik eenvoudiger de tijd kunnen inkorten. M.a.w. wie A zegt komt dikwijls bij B uit enz.

Fredb


Freek123

We hebben ook een ontharder van Aquacell. Wordt een bypass overheen gemaakt, dit ook voor mogelijk onderhoud e.d. Kan je altijd buiten je ontharder je vijver vullen indien gewenst.
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g