News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Quarantainebak plannen

Started by markiej940, January 03, 2022, 15:27:28 PM

Previous topic - Next topic

markiej940

Hallo ,

Aangezien het kap project klaar is ben ik alweer aan het bedenken voor de volgende.

Ik ben van plan om dit jaar een soort quarantainehuisje te bouwen. Nu kwam ik de topic van WouterC wat al redelijk in de richting is van mijn plannen.
Nu wou ik 3 wanden met isolatie maken en de voorkant en het dak met polycarbonaat zodat de kois veel licht krijgen. Het word een Opgroeibak/Quarantainebak. Waarschijnlijk word hij de meeste tijd gebruikt voor de opgroei :P.  Ik ben al begonnen met tekeken in Sketchup.  Inhoud bak 1500 liter.
Pomp word een red label ANP 6500. 1e kamer borstels 2de kamer japanse mat. 3e kamer bewegend en de 4de Sera Siporax.

Hoor graag jullie ideeën of bevindingen over inrichting filter en als het huisje zou ga werken zo.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Dennis

Ik vraag mij wel af of je polycarbonaat aan de voorkant moet maken ivm de waterdruk.Als ze licht van boven af krijgen zal dat wel voldoende zijn denk ik. Ik zou de siporax achter de borstels zetten dan je bwb en als laatste de matten,en goede spoel voorzieningen maken in je filter om je bakken goed te spoelen,je zal er nog versteld van staan hoeveel vuil er in je filter komt.

markiej940

Hallo Dennis,

polycarbonaat als wand aan de voorkant he. De bak komt niet meteen tegen de bak aan te staan. Gewoon een soort huisje rondom.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Dennis

Aa zo, het is een bestaande bak met een ruit aan de voorkant,waar je een huisje omheen bouwt,dan is het geen probleem natuurlijk.

markiej940

Zal polycarbonaat de warmte genoeg binnen houden aangezien ik de bak wil verwarmen.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Dennis

Hoe groot gaat het huisje worden?Er zal toch een deur in komen?Dan maak je die aan de voorkant,met dubbel glas erin.

markiej940

iemand nog ideeën of bevindingen kwa vocht wat het gaat doen etc.
Wie weet eventueel hoe ze het in Japan hebben kwa wanden aangezien je daar alleen maar kassen ziet.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Bas42

Vocht is met een verwarmde bak een probleem. Ik heb de bak hier afgedekt met golfplaatjes. Mijn schuur stond zonder afdekking in een paar weken onder de schimmel. Daar wordt je niet vrolijk van.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

markiej940

Dan ga ik er een soort kas omheen bouwen. en dan de quarantainebak zelf isoleren en afdekken met polycarbonaat platen.
Schimmel heb ik ook geen zin in.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Bas42

Quote from: markiej940 on January 06, 2022, 18:36:27 PM
Dan ga ik er een soort kas omheen bouwen. en dan de quarantainebak zelf isoleren en afdekken met polycarbonaat platen.
Schimmel heb ik ook geen zin in.
Ik zie ook wel oplossingen met goede ventilatie (afzuiging). Maar als je je q-bak ook in de winter wilt verwarmen ontstaat er condens en dus kans op schimmelvorming.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

markiej940

En kwa filter indelingen nog ideeën Bas?
Ik ga hem in de winter zeker verwarmen dus bedankt voor die tips. Ik ga hem afdekken met polycarbonaat en de bak zelf isoleren.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Bas42

Qua filterideeen kun je natuurlijk alle kanten op. Dit is ook zeer sterk afhankelijk van visbezetting, voergedrag en de effort die je er zelf in wilt steken. Ik ben begonnen met een q-bak/opgroeibak met een klein oase filtertje waarbij ik de sponzen kan "uitdrukken" om zo de vervuiling kwijt te raken. Met een visbestand van 3-4 vissen op 2 m3 gaat dat prima bij kleine visjes. Maar in een verwarmde bak groeien deze visjes razendsnel en is het filter niet toereikend. Voorbeeld; dit jaar jaar 3 vissen in de bak met een startlengte van ca. 15 cm gemddeld. 6 maanden later zijn de vissen gemiddeld 40-50 cm met een stevige nitrietpiek tot gevolg. Derhalve parallel een trickle bijgebouwd dit jaar zodat ik volle bak kan doorvoeren. In de trickle heb ik bovenop blauwe filtermatten gelegd die ik nu wel wekelijks schoon moet maken. Een mechanisch voorfilter is dan wel praktisch waarbij de grove vervuiling uitgefilterd wordt (en ben je het ook drect kwijt in je systeem). Maar dat is nog iets voor later. Ik zit zelf te denken aan zeef of trommeltje.
Kortom ik denk dat een mechanisch filter (zeef of trommel afh. van budget) icm een bioloog (matten of trickle) ideaal is voor een opgroeibak. Zorg ook voor een aansluiting op de riolering indien mogelijk en een directe wateraansluiting is ook handig voor de verversingen. Maar mede gezien mijn situatie zijn dus ook low-budget oplossingen mogelijk maar betekent vaak wel wat extra werk. Ik heb uitstekende resultaten qua groei en gezondheid van de vissen overigens. Ik ken ook situaties waarbij goede resultaten zijn bereikt met een opgroeibak van bv 600 liter. Vraagt wel extra werk en veel verversen. Ik hoop dat dit je weer een beetje verder heeft geholpen en als je vragen hebt laat ze maar komen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

markiej940

inmiddels een K&D Mini trickle met waterval uitloop gekocht. Hij gaat gevuld worden met Sera Siporax. Nu nog aan het rond kijken naar een  ultrasieve.
Ook heb ik een polycarbonaat dak weten te vinden voor mijn huisje. Eerst alles beetje bij elkaar zoeken en dan maar is beginnen met bouwen.
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

markiej940

Ben weer verder met tekenen.
Zo moet het ongeveer gaan worden. Dak en zijkanten worden gedaan met polycarbonaat platen.
Quarantainebak zelf word geisoleerd met 6dik eps en ook afgedekt met 16mm polycarbonaat. Achter de bak komt een ultrasieve met daarboven op de trickle. In tussen ook de Ultrasieve gekocht.
Ook dit stuk ga ik isoleren en afdekken met polycarbonaat zodat ik altijd goed bij de sieve en pomp kan. Nog iemand tips wat ik beter anders kan maken?
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Dennis

Heb je nog gedacht aan beluchting in de bak?