Mijn kijk op een eiwitafschuimer – aflevering 1

Started by mtsry1968, January 02, 2022, 10:48:41 AM

Previous topic - Next topic

mtsry1968

Uiteraard mogen aan het begin van een nieuw jaar de goede voornemens niet ontbreken... en trouwens ook via deze manier een 'normaal' 2022 gewenst. Hoe kan je je koi gelukkiger maken? Bv. door in de wintermaanden je filter aan te passen en weer een beetje te verbeteren. Hierbij dan ook mijn kijk op een eiwitafschuimer als eerste project van 2022 ... ik geniet nu eenmaal van deze zelfbouwprojecten. Ik dien wel toe te geven dat ik er in het begin nog niet veel van verwacht ... de hoeveelheid voer is nog redelijk beperkt voor 3 kois.

De eiwitafschuimer heeft hetzelfde principe als de Fresh-Skim 200. Maar met zijn 1m80 is die veel te groot voor mijn filterhuis (eigenlijk een omgekeerde filterput). Terry aka Wrighty heeft als 'experiment' iets soortgelijks gebouwd en op YouTube is te zien dat zijn protein skimmer wel degelijk werkt... m.a.w. ik ga ook zelf aan de slag...

In onderstaande foto heb ik bijna alle onderdelen zo goed als op hun juiste plaats gelegd. Mijn eiwitafschuimer mag maar 124 cm hoog zijn. De PVC buis met een diameter van 200 mm dient nog ingekort te worden. Ik heb voor een T-stuk in combinatie met een eindstuk met schroefdeksel gekozen om alle aansluitingen op een vlak stuk te hebben (openschroeven is dan ook geen optie meer). Om het waterniveau t.o.v. de trechter te regelen maak ik gebruik van een gekend principe nl. T-stuk met een transparante PVC buis en kogelkraan.

Door de beperkte hoogte dien ik wel het waterdebiet te verminderen tot 1000 ... 1500 l/h om nog steeds een behoorlijke contacttijd van het water met de luchtbellen van min. 1 minuut na te streven. Hiermee gaat het ganse vijvervolume nog steeds minstens 1 maal per dag door de eiwitafschuimer.

To be continued...


mtsry1968

De eerste uitdaging is de aansluiting van de trechter op het T-stuk... wat gelukkig meevalt. De bovenkant van de trechter is afgezaagd tot een diameter van 200 mm. Het is de bedoeling om eerst wat kit aan te brengen op de rand aan de binnenkant van het T-stuk (bovenste mof) en dan de trechter ondersteboven aan te drukken. Vervolgens wordt er een ring van 25 mm verlijmd in het T-stuk als extra mechanische versterking. De kit kan dan netjes afgewerkt worden aan de binnenkant. Met de juiste maat van flexibele bocht kunnen de eiwitten afgeschuimd worden.

To be continued...


Margon

leuk en interessant  doe het zelf projecten ,ik volg

Bas42

Ben heel benieuwd. Leuk zo om stap voor stap de bouw te zien  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

mtsry1968

Mijn kijk op een eiwitafschuimer – aflevering 3

Hierbij een volgende stap nl. de constructie van het binnenwerk. Een ring gemaakt uit japanse luchtslang stuurt de lucht van onder naar boven. Omwille van de kleine diameter heeft deze binnenin een ring in 6 mm RVS rond opdat de luchtslang niet dichtplooit. In de grote buis gaat het water van boven naar onder m.a.w. in tegenstroom. Via de 40 mm buis wordt het water terug naar boven geleid. Hiermee worden alle aansluitingen bovenaan gemaakt op het schroefdeksel. 

To be continued...

mtsry1968

Mijn kijk op een eiwitafschuimer – aflevering 4

Om het water binnenin de trechter op het juiste niveau te krijgen, wordt gebruik gemaakt van een kogelkraan om de stroming te smoren. Door de weerstand te verhogen is er meer druk m.a.w. een groter hoogteverschil vereist. Het waterniveau kan opgevolgd worden in de transparante buis en de plakband geeft de nu bovenkant van de trechter aan.

To be continued...

mtsry1968

Mijn kijk op een eiwitafschuimer – aflevering 5

Ondertussen is alles gemonteerd en verlijmd. Het gedeelte dat het waterniveau in de eiwitafschuimer regelt, kan eenvoudig weggenomen worden door de flexibele verloopsok. Nu gaat de eiwitafschuimer in opslag om in het voorjaar geïnstalleerd en uitgetest te worden.

To be continued...
   

Fredb

mooi gemaakt! Als ie het net zo goed doet, als dat ie er uitziet..  :y:

Dennis

Ziet veel belovend uit,ben benieuwd of ie goed werkt.

mtsry1968

Ik hoop het ook dat de eiwitafschuimer goed werkt, maar dat is nog even afwachten tot het voorjaar. Maar bedankt voor de aanmoedigende woorden.