NAGOSHI POWER, wie van de drie!?

Started by Noodle, November 08, 2021, 19:08:14 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Wie durft?

Probeer deze 3 kohaku van Nagoshi eens uitgebreid te beoordelen.
Foute dingen zeggen kan niet. Kijk ook niet teveel naar de beoordelingen van anderen om te voorkomen dat je je daardoor laat leiden.
Je kunt hier alleen maar wijzer van worden.

1. Sansai 61 cm.

https://youtu.be/7jQVpMHFoSU

2. Sansai 67 cm.

https://youtu.be/b8_MbaIUFnE

3. Gosai 76 cm.

https://youtu.be/GgZFDdUr4Hw
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Ik zal een poging wagen. Vind het wel lastig om een gosai tegenover twee sansai te zetten. Betreft toch 2 jaar leeftijdsverschil. Tevens zijn alle drie de koi van een hele mooie kwaliteit.
Te starten met koi 3 (gosai); natuurlijk qua lengte groter. Sashi en kiwa dik in orde en een goede huidkwaliteit. Ik vind deze koi echter voor aan de zware kant tov de achterbouw. Hij lijkt daar wat terug te vallen. Tevens is de spot niet symetrisch geplaatst tussen de ogen (kniesooor die daar op let; maar bij deze kwaliteit zijn het vaak de details die het verschil maken). Voor mij plek 3 ivm terugvallen van de body naar de achterhand en ben bang dat deze koi gedrongen blijft qua body-ontwikkeling en zijn grootste groei heeft doorgemaakt.
Koi 1 en 2 lijken wat dichter bij elkaar te liggen (lastige keuze qua voorkeur). Aangezien ze beide sansai zijn ga ik ervan uit dat ze qua leeftijd gelijkwaardig zijn en wellicht "familie". Dan zie ik bij koi 1 een zwaardere bouw met toch 6 cm minder lengte dan koi 2. Deze koi lijkt wellicht meer de breedte te zoeken dan de lengte .... Sashi moet nog wat inklaren en persoonlijk vind ik het kleine beni-patroontje op de flank voor een koi van deze kwaliteit wat storend (maar nogmaals een kniesooor die daar op let). Koi 1 voor mij op plek 2. Mijn voorkeur gaat dus uit naar koi 2 op plek 1. Ik ben erg gecharmeerd van het doorlopende beni patroon tot tussen de ogen. Sashi lijkt al wat beter ingeklaard te zijn tov koi 1 maar dat zal bij koi 1 ook nog wel goedkomen verwacht ik. Body iets minder robuust dan koi 1 maar wel 6 cm meer lengte. Gezien leeftijd kan deze koi nog volop werken aan body. Overigens vraag ik me af of deze koi male of female is (geen idee maar de slankere bouw brengt me aan het twijfelen). Kiwa bij alle drie de kois voldoende strak afgelijnd. Koi 2 lijkt overigens wel wat verkleuring te hebben in de borstvin en mist een odome. Met name de verkleuring in de borstvin is weellicht een min-puntje als dat verder gaat doorzetten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter