News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Yellow Mukashi - NND

Started by Thijs, November 06, 2021, 11:48:00 AM

Previous topic - Next topic

Thijs

Nieuwe aankoop voor komend jaar:

Yellow Mukashi - NND

Nisai en 47 cm

Afkomstig uit de Dainichi Botan lijn, een kweek van een gigantische orenji karashigoi van Sakai, gekruist met onder andere kin matsuba, beni kikokuryu, shiro muji, shusui en tancho kohaku.
Deze kweek bleek vooral op vlak van kin matsuba succesvol. Het mannelijk ouderdier in dat geval kwam volgens mij van Maruhiro.

Dit is vermoedelijk de tweede generatie uit die Botan lijn.

Wat denken jullie ervan?

https://vimeo.com/620024995

Bas42

Prachtige vis maar vind het verschil tussen een yellow mukashi en bv een yamabuki wel heel klein worden .... Wat zijn de verschillen dat dit een yellow mukashi moet zijn? Is het niet gewoon een commercieel sausje van de dealers om weer een nieuwe varieteit te introduceren?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Thijs

Kan zeker kloppen Bas. Ik zou het ook een gewone yamabuki noemen, mocht ik er een naam op moeten plakken.

Maar wie ben ik 😉
Wel weer leuk dat deze hoogstwaarschijnlijk niet uit yamabuki kweek komt...

Thijs

Quote from: Bas42 on November 08, 2021, 08:42:37 AM
Prachtige vis maar vind het verschil tussen een yellow mukashi en bv een yamabuki wel heel klein worden .... Wat zijn de verschillen dat dit een yellow mukashi moet zijn? Is het niet gewoon een commercieel sausje van de dealers om weer een nieuwe varieteit te introduceren?

Hoi Bas, ik heb deze kwestie deze week besproken met een kweker/dealer. Hij vertelde het volgende: omdat Chagoi aan de basis liggen van Mukashi, hebben deze laatste een rode schijn in de staartvin, in tegenstelling tot Yamabuki. Op video is moeilijk te zeggen of deze vis dat heeft. Mocht ze ook een rode gloed hebben in de staart, dan zou de naam Yellow Mukashi niet zomaar een commercieel sausje zijn. Heb de vis nog niet in het echt gezien, maar vond het wel interessant om alvast te vermelden.

Bas42

Quote from: Thijs on February 11, 2022, 10:52:14 AM
Quote from: Bas42 on November 08, 2021, 08:42:37 AM
Prachtige vis maar vind het verschil tussen een yellow mukashi en bv een yamabuki wel heel klein worden .... Wat zijn de verschillen dat dit een yellow mukashi moet zijn? Is het niet gewoon een commercieel sausje van de dealers om weer een nieuwe varieteit te introduceren?

Hoi Bas, ik heb deze kwestie deze week besproken met een kweker/dealer. Hij vertelde het volgende: omdat Chagoi aan de basis liggen van Mukashi, hebben deze laatste een rode schijn in de staartvin, in tegenstelling tot Yamabuki. Op video is moeilijk te zeggen of deze vis dat heeft. Mocht ze ook een rode gloed hebben in de staart, dan zou de naam Yellow Mukashi niet zomaar een commercieel sausje zijn. Heb de vis nog niet in het echt gezien, maar vond het wel interessant om alvast te vermelden.
Yep interessante info. Grappig om te zien dat kruisingen van verschillende varieten schijnbaar zo dicht bij elkaar kunnen liggen dat ze nauwelijks te onderscheiden zijn maar wel een enorm effect kan hebben in de verdere kweek.  Maar als "amusementswaarde" voor in de vijver is het verschil voor mij verwaarloosbaar.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter