nieuw filter systeem aems22

Started by jeroen88, September 10, 2021, 19:39:50 PM

Previous topic - Next topic

jeroen88

zit te spelen met de mogelijk heden.
nu 2 nexussen .

200 op de bodemdraain
easypod op de skimmer.
werkt perfect waterwaardes helder niks op aan te merken.   
maar in de toekomst andere baan vaak een week van huis, dus ook maar naar de trommel.

ik heb nu dus een aem s22  met do -t besturing.
1 pomp dm vario 20 000
1 pomp  8 kuub uur.

mijn idee 2 grote vortexen te gebruiken voor 1 x bwb  1 keer sb belucht maar dat wordt duur om te vullen  dus waarschijnlijk matten belucht.

ik heb een schets gemaakt met 2 opstellingen
maar goed het is pas september en ga pas bouwen als het koud is en de vissen niet  meer eten
dus gooi jouw idee op wie weet zit er wat moois bij of ik zie iets over het hoofd.


Budeltje

De inhoud van de nexussen kun je gebruiken voor je bewegend en statisch bed. Misschien zelfs mogelijk om je nexussen zelf daarvoor te gebruiken? Ken daar de Nexus niet goed genoeg voor.

Je 2e schets zorgt er voor dat elk filter veel water moet verwerken. Ik denk dat de 1e optimaler is.

Stefan V

leuke ideeen! Altijd leuk om over een nieuw systeem na te denken etc.  :y:
Ik zou zelf ook 2 paralellen systemen neerzetten inplaats van achter elkaar. Dan krijg je makkelijker een sneller doorloop.
Daarnast zou ik proberen om je trommel te draaien, zodat de ingang van bodemdrain en skimmer er achter inkomt en de koppeling t ussen de biobakken en de trommel minder lang buizen netwerk is.

Je hebt de retouren mooi schuin tegen over elkaar gezet, wat heel goed is denk ik. Echter zou ik de 20.000 pomp niet splitsen in 2 retouren, maar gewoon op 1 110 retour doen. dan zou ik de 8000 pomp meteen vanuit de filterput daar retour de vijver in laten gaan en de 20000 pomp achterin de vijver terug laten komen.

Succes!

jeroen88

Bedankt
Voor het meedenken.
En ja gooi het filter materiaal uit de Nexus over in het nieuwe filter.
Vanavond  4 vortex filters ophalen.
Weet de preciese inhoud nog niet maar minimaal 250 liter pstuk. 
En dan even passen en meten hopelijk passen er 4 in de schuur

S22 omdraaien 😅 begrijp je indee ergens dat het water dan makkelijker terug loopt   
Even kijken hoe ik met de hoogte uit kom.
Al zit de afvoer  dan ook aan de verkeerde kant allemaal geen ramp.   

Ik wilde de 20.000 splitsen want al mijn retouren zijn 63mm  en naast de vijver zou een 110 nooit passen   
Heb 3 retouren aan de filter kant 2 x 63 boven in 1 en 1 op een 50 cm van de bodem 
Tegen over zijde zit hij ook op een 50 cm van af de boven kant.

jeroen88

4 van deze connect filters gekocht.
Maar twijfel heel erg hoe dit moet werken in gravity 
Aangezien de doorvoer boven in zit   dan trek je toch geleik lucht mee naar de pomp 
Normaal trek je je filter wel 10 cm lager als de pomp aan staat.  Als dat hier gebeurd staat de pijp droog 
Aangezien de bovenkant van de doorvoer  4cm van de boven kant staat. 
Wil 2 lijnen maken van 2 bakken

jeroen88

Net aan het rekenen  geweest. 
65 cm diameter  en 67 hoog
De 4 bakken zijn 800liter groot
2x bwb   2x 100 liter kaldnes
2x sb     
Dan heb ik iets meer ruimte als wat ik nu heb.
Met hoeveel procent vul je een sb?