News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

vijver bouwen

Started by DB8000, August 29, 2021, 09:48:28 AM

Previous topic - Next topic

DB8000

heb een vraag wil een vijver  van 5x3 x1,60 maken met 2 bodem drain en een skimmer 
waar en hoe hoog kan ik het besten me  uitstroming onder water maken   

Madinees

Quote from: DB8000 on August 29, 2021, 09:48:28 AM
heb een vraag wil een vijver  van 5x3 x1,60 maken met 2 bodem drain en een skimmer 
waar en hoe hoog kan ik het besten me  uitstroming onder water maken

Ik heb ongeveer een soortgelijke situatie. Hier pomp ik ca. 28m3 uur rond en komt retour in de vijver met 2x110 mm (ieder eigen pomp). Retouren zitten aan de kopse kant in de hoek zodat de stroming mooi langs de lange kant en rond gaat. Heb een retour op ca. 20cm onder wateroppervlak en de ander ca. 60cm onder wateroppervlak, dus boven elkaar. Werkt op zich prima. Echter als ik het nog eens opnieuw zou doen dan zou ik de andere retour aan de 'overkant' maken aan de andere korte zijde. Dit zodat het water nog mooier rond gaat. Heb bewust de retouren niet te laag gedaan om ik vers water boven in de vijver wil hebben en de bodemdrains het minder verse water wegnemen.

DB8000

een retour aan de overkant heb je dan niet veel verlies van je pomp of maakt dat niet uit ik dat 1 retour op water niveau en 1 op een cm of 40 onder water niveau maar alle tips zijn  welkom

Madinees

Als je alles in 110mm maakt dan heb je tot 15m/3 uur per leiding erdoor bijna geen verlies.

DB8000

hoe zetten julie profielen vast op de grond

Rob en tara koi

Quote from: DB8000 on September 05, 2021, 08:10:16 AM
hoe zetten julie profielen vast op de grond

Je kunt eerst een rij tegels leggen en daarop vast boren dan is ook alles meteen vlak

Bas42

Hier een vijver van 6x3x1,5 mtr. 2 retour 110 mm die op beide kopse kanten aan de zijkant binnenkomen om een draaiende beweging in mijn vijver te  (dus diagonaal tegenover elkaar). Dat gaat prima. Weinig verlies oude pompen (ook niet op de retour aan de overzijde van de vijver).
Oude bodem heb ik eerst trottoirbanden plat gelegd en ingegraven. Hierop heb ik de u profielen geboord met rvs bouten. Werkt perfect en heel stabiel.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter