News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Koi gedrag

Started by Ehlen000, August 26, 2021, 22:33:27 PM

Previous topic - Next topic

Ehlen000

Hoi allemaal, ik heb een polyester vijver van 5 kuub met een 4 kamer filter en een kleine airlift. Alles draait prima en vissen zijn gezond. Er zwemmen in totaal 9 kois grond, nisai en tosai.... Maar.....

De koi leken altijd redelijk angstig/nerveus en kwamen pas eten als ik weer weg was bij de vijver. Nu heb ik een theorie waar ik graag jullie mening over hoor.

Ik heb in het begin van vorig jaar bezoek gehad van meneer of mevrouw reiger en heb toen schrikdraad geplaats. Reiger nooit meer terug gezien :y:

Er drijft ook een plant rond in de vijver die af en toe met de bladeren de schrikdraad raakt. Ik heb dat nooit als een probleem gezien want de vissen maken geen aarde  :)

Nu heb ik vorige week de schrikdraad op een timer gezet van 4 tot 8 in de ochtend (reigerspitsuur).
De dag erna leken de vissen rustiger en vandaag kwam voor het eerst de Chagoi eten terwijl mijn hand nog in het water was, en de rest zwom er net onder.

Kan het zijn dat die schrikdraad toch een effect heeft op de koi via de blaadjes van de plant?  Dat is de enige verklaring die ik nu heb maar logisch lijkt het mij niet. Heeft iemand hier ervaring mee of een beeld bij?

Alle ideeën of advies is welkom

Fredb

Ik zou het zo niet weten. Het is wel zo dat vissen last kunnen hebben van "lek"stroom in de vijver. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat ze ook last hebben van het schrikdraad dat via de planten stroom afgeeft in het water.

Ik heb ooit ook schrikdraad om een vijver gehad, maar zorgde dan wel dat planten in de vijver er niet tegenaan kwamen

Bas42

Ik weet wel dat koi extreem stress gevoelige vissen zijn maar kan je tav de schrikdraad niet helpen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter