Plantenfilter verbouwen.

Started by Marcel Aalbers, August 17, 2021, 22:50:08 PM

Previous topic - Next topic

Marcel Aalbers

Beste allen,

Ik zou graag jullie mening willen omtrent het verbouwen van mijn plantenfilter.
De ruimte is 2,36 cm  x 0,90 en 1,20 diep.
Onder in de filter wil ik in een loze ruimte maken met daarin een 63 mm ringleiding
Hierdoor zal het water doorheen worden gepompt.
Deze loze ruimte zal worden afgedekt met een kunststof rooster met daarop een laag lava.
Op deze laag lava wil ik plantenkratten (60x40 cm) plaatsen met diverse planten erin .
Vervolgens wil ik dit verder egaliseren met lava.
Wat zou jullie advies zijn om de planten in te planten ( plantenkrat) ?

Wat vinden jullie van dit idee.
Wat zouden jullie eventueel adviseren.
Ik hoor het graag.

Groet Marcel Aalbers



Marcel Aalbers

Nog even een aanvulling .

Via een bodemdrain loopt het vijverwater eerst via een ultrasieve en dompel UV naar een pomp om vervolgens onderin de plantenfilter te worden gepompt.
De plantenfilter wordt overigens voorzien van 2 aftap punten van 50 mm om het bodemslip naar het riool te voeren.

Perry

Ik zou nooit lava in een plantenfilter gebruiken
Word een tikkende tijdbom voor bacteriƫle problemen

Stefan V

Ik ben het wel met perry eens op de manier zoals je het nu omschrijft.
Als je lava zou willen gebruiken, gebruik het dat ook in kratten zodat je het af en toe eruit kunt halen om schoon te maken. Dat is echt wel verstandig om te doen.
Verder denk ik dat je plan wat betreft drains en aanvoer prima klinkt!

Succes!

Marcel Aalbers

Beste Perry en Stefan,

Bedankt voor jullie feedback.
De beplanting ga ik idd in kratten met lava zetten, de open ruimtes ertussen zou ik dan met lava op willen vullen.
Een laag van ongeveer 20 cm zou dit dan oke zijn of is dit te veel?
Of hebben jullie een ander idee hierover?

Groeten,
Marcel Aalbers

Stefan V

Hi Marcel,

Ik zou het rooster dan gewoon verhogen tot het punt waar je de kratten met planten wilt hebben staan. Ik zou verder niet opvullen met lava of iets degelijks. Dat kan alleen maar meer vervuiling veroorzaken.


Succes!

Marcel Aalbers

Dus je adviseert om de kratten met planten te vullen met lava en de overige vrije ruimte  niet op te vullen.
Een koidealer hier in de buurt ( zal geen naam noemen) adviseerde ook nog om eerst de roosters af te dekken met Japanse matten en daar overheen nog lava om daarbovenop de beplanting te plaatsen.
To much of goed idee?

Groeten,
Marcel


Stefan V

Hi Marcel opzich is het idee van japanse matten niet zo slecht als je hiermee je filtercapaciteit wilt vergroten. Maar let er wel op dat je ze dan regelmatig schoon moet maken ivm vuilophoping. Dat lava er bovenop zou ik dan weer niet doen ivm lastig schoon te maken en wat voegt het verder nog toe? en dan gewoon je kratten met planten op die matten zetten.

Marcel Aalbers

Hallo Stefan,

Omdat ik de plantenfilter beter wil gaan benutten naast mijn biologische filter wil ik kijken hoe ik dit het beste kan doen ,vandaar al mijn vragen.
Dus jij zou  Japanse matten en daarop de manden met planten en lava wel adviseren?

Groeten,
Marcel

Fredb

Ik zou geen plantenfilter doen. Als je het dan toch wil, geen lava gebruiken. Je kan de planten schoon spoelen en dan wortels aan de kratten vast maken, en zonder substraat in het water zetten. Dan krijg je het minste last van vuilophoping, en is makkelijker schoon te houden

Marcel Aalbers

Ik heb een bestaande plantenfilter die ik optimaal wil gaan aanpassen vandaar!
Waar zet ik de planten dan in, behalve de kratten?

Groeten,
Marcel

Fredb

die maak je vast met de wortels aan het gaas van de kratten. Of een inlegrooster of iets dergelijks. De wortels zijn dan vrij in het water, en nemen de stoffen op uit het water. Eventueel vuil gaat dan niet in het substraat zitten. Vuil wat tussen de wortels komt kan je dan ook makkelijker uitspoelen. Substraat of lava heb je eigenlijk alleen maar nodig om de planten ergens in vast te zetten. Het geeft natuurlijk ook filteroppervlak, maar daar heb een biologisch filter voor neem ik aan. Ook vuil hoort je filtersysteem er uit te halen, en niet je substraat. Daar blijft alleen het vuil maar in ophopen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Perry


Madinees

Quote from: Fredb on August 18, 2021, 16:27:36 PM
die maak je vast met de wortels aan het gaas van de kratten. Of een inlegrooster of iets dergelijks. De wortels zijn dan vrij in het water, en nemen de stoffen op uit het water. Eventueel vuil gaat dan niet in het substraat zitten. Vuil wat tussen de wortels komt kan je dan ook makkelijker uitspoelen. Substraat of lava heb je eigenlijk alleen maar nodig om de planten ergens in vast te zetten. Het geeft natuurlijk ook filteroppervlak, maar daar heb een biologisch filter voor neem ik aan. Ook vuil hoort je filtersysteem er uit te halen, en niet je substraat. Daar blijft alleen het vuil maar in ophopen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Helemaal eens, gewoon zonder enig substraat doen. En zelfs dan moet je af en toe de wortels nog schoonspoelen. Als je een plantenfilter mooi vindt zou ik het gewoon 'los' van de vijver laten draaien. Het heeft geen enkele meerwaarde en meer nadelen dan voordelen. Het verlaagd het nitriet maar bij een goede koi vijver moetje toch verversen om o.a. hormonen uit water te halen en KH aan te vullen dus dat is toch geen probleem.

Fredb

Ik heb ook al eens gezien bij iemand (na advies) dat ie zijn waterval van het plantenfilter had kortgesloten, en zo inderdaad het plantenfilter los van de vijver. Bij het spoelen van het plantenfilter ging dat water naar het riool, en werd daarna weer aangevuld met water uit de vijver, en de vijver weer met kraanwater gevuld. Zo bleef toch de waterplanten bij de vijver behouden, en werd het geen stinkbak