Extra pomp plaatsen achter beadfilter

Started by Marcel Aalbers, August 09, 2021, 15:34:57 PM

Previous topic - Next topic

Marcel Aalbers

Beste allen,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik heb een vraag?
Ik weet niet of dit de juiste plek is maar stel de vraag toch even.

Mijn vijver( +/- 27 kuub) is uitgerust met een Ultra Sieve 3 en een Econobead 60, met daarop een oase aquamax eco 16000 pomp.
Sinds het voorjaar heb ik steeds meer moeite om mijn vijverwater helder te krijgen.
heeft het zin om een extra pomp te plaatsen of een zwaardere pomp zodat het vijverwater sneller gefilterd wordt en helderder?

Sinds het begin van het jaar gebruik ik wel een voerautomaat voor mijn koi"s (24 stuks variĆ«rend van 75 cm -25 cm ,  gewicht van koi"s  +/- 42 kg)

Ik hoor graag jullie meningen.

Vriendelijke groeten,
Marcel Aalbers

een beginnende hobbyist
De waterwaardes zijn prima in orde.

Stefan V

Hoi Marcel,

Welkom op dit forum!
Hier kan je natuurlijk alles vragen over je vissen of vijver. Mocht die in de verkeerde rubriek staan word die vanzelf verplaatst ;)

Wat betreft je vijver en filter. Er komen nog wel enkele vragen opborrelen die het makkelijker zouden maken om de discussie aan te gaan.
Hoe diep is je vijver?
Is het filter gravitair gevoed? en hoeveel bodemdrains/skimmers heb je dan?
Welke leiding diameters heb je gebruikt voor en na de zeef en filters?

Een stelregel die ik zelf altijd hanteer is het 1x per uur rondpompen van je vijverinhoud door je filter.
met een pomp van 16000 liter (die je nu hebt) zou jij bruto op 1x in de 1,7 uur rondpompen.
maar door je beadfilter (veel tegendruk voor pompen) en leidingen en bochten kom je netto altijd een stuk lager uit. Ik verwacht in jouw geval misschien wel ruim boven de 2x per uur. Om dat te verbeteren zou je kunnen kijken naar een extra pomp en een extra trickel filter of iets dergelijks om je flow op je drains en over de zeef te verhogen. Ik weet zo even niet wat de capaciteit in flow van een EB 60 is, maar dit kost wel veel energie om daar je flow doorheen te verhogen.

Marcel Aalbers

Beste Stefan,

Bedankt iig voor je reactie!
Mijn vijver is 1,80 mrt diep en heeft twee beluchte bodemdrains van 110 mm en een wand skimmer van 110 mm
(Gravity gevoed) deze komen uit op de ultra sieve, vanaf deze zeef loopt er een 63 mm leiding naar de pomp en vanaf de beadfilter loopt een 63 mm leiding naar de Pond pro UVC 110W om vervolgens gesplit te worden in 63 mm in de plantenfilter en 63 mm in de vijver.
Deze kan ik regelen met twee kogelkranen.

mocht je nog meer info nodig hebben hoor ik het graag.

Vriendelijke groeten,
Marcel Aalbers

Stefan V

Ok dat geeft al wat meer inzichten.
Je aanvoer is in principe netjes geregeld. 3x 110 leiding waar je dus ongeveer 30 kuub per uur door kunt aanvoeren. Alleen daarna ga je over 1 pomp van 16 kuub door 63 mm door een uv en EB heen. Zowel de uv als he bead zijn enorm flow remmend. Met als gevolg dat je flow naar zo'n 12-13 kuub per uur valt gok ik. Je zit dus met je flow op minder dan de helft van je capaciteit van je aanvoeren. Met als gevolg dat er niet genoeg flow per bodemdrain gehaald word en hier vuil kan ophopen. Kun je de drains ook op het riool spoelen direct?

Stappen die Je zou kunnen overwegen:
- uv lamp vervangen voor een dompel uv en die in de zeef plaatsen in de ontvangst kamer. Dat werkt echt super en scheelt veel weerstand.
- de aanzuig buis tussen de pomp en de zeef vergroten naar 110 mm of zo kort mogelijk maken(dus pomp direct na de zeef)
- sterkere pomp erop zetten DM vario 30 ofzo?  Nadeel is dat de EB 60 een maximale. Flow heeft van 15 kuub per uur dus veel ga je daar niet meer uit kunnen halen.
- extra doorvoer maken in de zeef en een extra pomp aansluiten en een trickle of extra biokamers maken. Ik vraag me namelijk af of de EB60 wel genoeg capaciteit heeft voor je vijver. Hoeveel vissen zitten erin? En hoeveel voer je nu?


Bas42

Dat is altijd lastig te bepalen. Je bent natuurlijk steeds meer de grenzen van je vijver en filtersysteem aan het opzoeken. Overigens vind ik je flow wel aan de lage kant. Een 16 m3/uur pomp op een drukfilter geeft aan dat je waarschijnlijk niet veel meer overhoud dan 10 m3/uur. Maar verhogen van je pompcapaciteit zal niet direct zorgen voor helderder water. is mijn verwachting Vraag is wat de oorzaak is van je troebele water. Komt dat door algen of zweefvuil?
Bij algen kunnen je waterwaarden uitstekend zijn maar dan zul je het bv moeten zoeken in meer verversen. Kun je aangeven hoeveel water je ververst per dag/week?
ALs je last hebt van zweefalg komt de vraag op of je UV-lamp niet te oud is (draairt deze non-stop het hele jaar dan zul je de lamp jaarlijks moeten vervangen; staat die in de wintermaanden uit kun je volstaan met 1x per 2 jaar vervangen).
Kortom nog veel vragen om een goed oordeel te vellen. Daarbij wellicht raadzaam om eens een adviseur van de AK in te schakelen. Dan wordt voor 30,- je hele vijversysteem nagelopen, je vissen en waterkwaliteit gecontroleerd en krijg je het in een verslag nog eens op schrift.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Ik zie dat deze vraag in verschillende topics is gesteld. Kunnen de moderators deze topics samenvoegen?

@Stefan: ik denk dat de flow van 12-13 m3/uur nog erg optimistisch is in een drukfilter. Ik verwacht dat er netto hooguit 10 m3/uur overblijft (beetje afh. van de pompcurve). Maar met diameter 63 mm leidingwerk blijft er niet veel meer over verwacht ik. Ik denk dat het in dit systeem zonder rigoreuze aanpassingen meet gezocht moet gaan worden in meer verversen. Overigens blijft de eerste vraag of het zwevend vuil is of algen .... Zie ook verder mijn reactie in een ander topic.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Edit Fred: Topic samengevoegd, en dubbele post verwijdert.

Marcel Aalbers

 Beste allen,

Aangezien er genoeg opmerkingen zijn voor mijn probleem zit ik erg in dubio over het oplossen hiervan !
Aanpassingen maken of een rigoreuzere oplossing een ander filterlijn ( combi filter  met matten)
Een nieuwe filterlijn wordt dan wel een kostbare bedoeling
Is het ook mogelijk om nog iets achter of naast de beadfilter te plaatsen?
Ik was al overtuigd om een zwaardere pomp te plaatsen, maar als er een extra filter erbij  geplaatst kan worden volstaat een 2e pomp waarschijnlijk ook al?
Wat zou de eventuele capaciteit van een extrafilter moeten zijn, en welk type zou je dan adviseren?
Heel veel vragen maar hoop dat jullie een oplossing weten.

Overigens:
De vervuiling in de vijver is voor het grootste gedeelte zweef alg.
het water wordt ieder week ververst (gemiddeld 10-15%)
De UV lamp wordt ieder jaar vervangen en staat in de wintermaanden uit.
De visbezetting is ongeveer 40KG( 24 stuks) in een vijver van  +/- 27 kuub
Omdat ik wilde kijken of het aan het voergedrag zou liggen ben ik minder gaan voeren en wordt er nu nog ongeveer 500 gram per dag gevoerd.
De bodemdrains kan ik  helaas niet direct op het riool spoelen.

ik hoor het graag.

Vriendelijke groeten,

Marcel

Stefan V

@bas42 ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt.

@marcel
Een gehele nieuwe filter installatie is natuurlijk een optie, maar wel een ontzettend dure optie. Een bead filter is geen slecht filter. Het heeft zich de afgelopen jaren goed bewezen op de werking en filtratie. Echter een groot nadeel is de hogere energie kosten en het flow verlies op de installatie.
Je spreekt over een zwaardere pomp op het systeem, maar dat gaat denk ik niets toevoegen gezien de maximaal haalbare flow op je beadfilter.
Ik zou er dan persoonlijk een filterlijn naast bouwen. Heb je hiervoor nog een uitgang op je zeef zitten?
Anders kan je eventueel een tweede zeef erbji zoeken (veel aangeboden via marktplaats) en dan zou je bijvoorbeeld 1 bodem drain kunnen aansluiten op de nieuwe zeef en daar dan ook een 20000 regelbare pomp opzetten en da nvervolgens over een trickel filter naar je plantenfilter toe gaan.

Een ander stuk is de vervuiling in je plantenfilter. Is deze gemakkelijk te reinigen en hoe vaak doe je dat?
En wat Bas als optie geeft voor een vijverbezoek van de AK is een hele goede optie. Dan komt er iemand op locatie en kun je samen goed kijken naar je huidige situatie en krijg je zeker gedegen advies. Ik zou dat zeker eens overwegen.

Marcel Aalbers

Beste stefan,

De zeef heeft geen extra uitgang meer maar deze kan ik er zo inmaken.
Een trickle filter erbij zetten en die op de plantenfilter uit laten komen klinkt heel goed.
Mijn filterput is ongeveer 1.50 meter diep dus een trickle erbij plaatsen zou wel kunnen denk ik.( kan dit uberhaupt in de put of moet deze perse op de rand van de plantenfilter staan. Zou dit ook op een leiding door de wand aangesloten kunnen worden.?
Moet het water door de trickle dan ook via een UV lamp, en welk filtermateriaal zou ik dan moeten toepassen in de trickle filter.

De plantenfilter is overigens 1.50 meter diep en de planter staan op verhogingen in de filter, het vuil zakt naar de bodem en kan niet in de koivijver komen.
de plantenfilter maak ik ieder najaar helemaal schoon.

Bas42

Als de vertroebeling door zweefalg wordt veroorzaakt is de vraag wat voor UV-lamp (o.a. wattage) je hebt draaien. Wellicht kan een dompelamalgaan je al uit de brand helpen (minder weerstand en beter rendement). Mocht je al een dompelamalgaan hebben wordt het idd lastiger. Waarschijnlijk zit je met 24 vissen en meer dan 500 gram voer op het randje van wat je UV aankan op dit moment. Tel daarbij op de watertemp in deze periode en de zonneschijn en je hebt iedeale omstandigheden voor je zweefalgen. Dus iets minder voeren, wellicht een schaduwdoek boven de vijver, wat extra verversen (15-20% ipv 10-15% per week). Kunnen deze maanden misschien de balans weer net in je voordeel doen omslaan. Maar het is deze periode hard werken om het allemaal in goede banen te leiden. Daar ben je echt niet de enige in.

Heb je toevallig ook je nitraat en fosfaat gemeten en zo ja wat zijn daar de waarden van?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

De plantenfilter is overigens 1.50 meter diep en de planter staan op verhogingen in de filter, het vuil zakt naar de bodem en kan niet in de koivijver komen.
de plantenfilter maak ik ieder najaar helemaal schoon.
[/quote]
Ondanks dat je vuil niet direct in de vijver kan komen en naar de bodem zakt in ieder geval het advies om dit wekelijks te verwijderen. Het slib wordt wel afgeborken door bacterien en gaat je water dus wel degelijk belasten waardoor de algen weer extra voeding gaan krijgen. Het plantenfilter en het water daarin staat wel in directe verbinding met je vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Marcel Aalbers

Ik gebruik een TMC pond pro 110W (2x55W) UV lamp.
Het nitriet meet ik gemiddeld 1x in de 2 weken en het fosfaat eigenlijk niet.
om een bodemdrain oid in de plantenfilter te maken moet ik te rigoreuze verbouw plannen gaan uitvoeren maar vaker het bodemslib weghalen is geen probleem.

Mijn voorkeur zou uitgaan om een trickle filter erbij te plaatsen , aan hoeveel kuub zou ik dan moeten denken?
Bij het toepassen van een trickle filter moet de pomp dan voor of na de filter?


Vriendelijke groeten,
Marcel Aalbers

Floris

Net even dit topic doorgenomen en ik sluit me aan bij Bas dat er met waarschijnlijk nog net de helft van de pompcapaciteit aan flow over blijft.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen zonder iets te hoeven aan te passen is je bead vaker spoelen. Dan ververs je ook meteen meer. Om de dag of in het begin zelfs dagelijks kan al resultaat  Zeker in combinatie met zwaardere dompel UV lamp in de Sieve. Een almagaam 40 Watt bijvoorbeeld.

Verder zou je ook het beadfilter nog kunnen ombouwen door alle leidingen (dus ook de retour naar de vijver) te vergroten naar 110 mm en met een 90-110 mm bypass te werken. Zo maak je alleen gebruik van de 6weg klep met het spoelen. Ook het binnenwerk valt aan te passen naar een grotere diameter. Het is wel een hoop geknutsel maar leverd behoorlijk meer flow op.

Verder zou ik als je een 2e filter bijplaatst, inderdaad een 2e pomp bijplaatsten op de sieve dmv een extra doorvoer van 110 mm. De huidige doorvoer van Sieve naar de pomp voor de beadfilter zou ik ook vergroten naar 110 mm. Wat voor soort filter je bijplaatst maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. De UV zoals hierboven al aangegeven inderdaad in de sieve plaatsen.