News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Airlift toepassen

Started by Riestepikker, May 25, 2021, 22:23:36 PM

Previous topic - Next topic

Riestepikker

Goede dag.

Mede cavers. Ik heb een vraagje aan de airlift gebruikers onder ons.
Ben na het herhaaldelijk zien van filmpjes over het aiift principe best enthousiast geworden hierover.

Maar nu de vraag is het mogelijk om met airlift ook onderwater niveau retour te gaan de vijver in?

Heb 1 retour op 60cm onder water niveau en 1 retour op 180cm onder water niveau

Zag vanmiddag een pvc buis rond 400 liggen aan de zaak die ik voor een klein prijsje over kan nemen.

Gr vincent

Joris Wansing

Hallo Vincent, ik gebruik zelf ook airliften en ben er tevreden over, maar er zitten wel wat nadelen aan waar je goed op moet letten. Ze kunnen niet of slecht het water opvoeren en niveauverschillen maken het rendement van de lift stukken minder. Zo is het met airlift zeker mogelijk om onder water retour te gaan. Hierbij moet je er zeker goed op letten dat er 0,0 lucht mee gaat in de retourleiding richting de vijver. Alle lucht in deze retourleiding wil weer naar boven en kan dus je waterstroom hinderen met het verlies van flow tot gevolg. Airliften zijn zeer gevoelig voor niveauschommelingen en tegendruk. Je moet het ze dus zo makkelijk mogelijk maken. Waarom wil je op 60 en 180 cm vanaf het waterpeil een retour hebben? Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

Riestepikker

Omdat er op die plekken de huidige retouren al zitten.
Wou ik die eventueel gaan gebruiken incombinatie met airlift inplaats van de pomp die er nu staat. Alleen zit ik dan met de aanvoeren naar de collector heb 3 uitgangenen 110 op het trommelfilter zitten zou dit voldoende zijn voor 2 airliften.
Dus iedere retour van de vijver een apparte airlift op

Gr vincent

nico1012

Vincent dat is maar dan voldoende.
Heb hier zelf 1 125 leiding van me filter naar de airlift staan.
Op deze airlifts staan 30 liter stuk en het water word aangevoerd met 3x110 naar het filter.
De laatste kamer van het filter word 5 a 10 cm lager getrokken door de airlifts.
Werkt echt super wil nooit meer iets anders

Riestepikker

Gaan we een even kijken van de week of de collector überhaupt nog ergens tussen te proppen is

Joris Wansing

Quote from: Riestepikker on May 26, 2021, 21:19:13 PM
Omdat er op die plekken de huidige retouren al zitten.
Wou ik die eventueel gaan gebruiken incombinatie met airlift inplaats van de pomp die er nu staat. Alleen zit ik dan met de aanvoeren naar de collector heb 3 uitgangenen 110 op het trommelfilter zitten zou dit voldoende zijn voor 2 airliften.
Dus iedere retour van de vijver een apparte airlift op

Gr vincent

Hallo Vincent, 3x 110 voor 2 liften is naar mijn gevoel te krap voor 2 liften. Ik heb hier 2x 160 aanvoer en alsnog zakt mijn waterpeil in de collectorbak van +/- 1000 liter. Het rendement van de airlift wordt mede bepaald door de opvoerhoogte. Wanneer je niveauverschil groter wordt door te weinig aanvoer van water, gaat je rendement drastisch naar beneden. Ik weet niet waar je vandaan komt anders mag je in Eibergen altijd komen kijken bij mij :y:

Riestepikker

Bedankt voor je aanbod daar wil ik graag een keer gebruik van maken Eibergen is vanuit wierden nog wel te doen hebben we dan wel keer contact over via pb